چرا فورد، به سراغ ایستگاه قطار دیترویت رفته است؟
شرکت خودروسازی فورد با خرید ساختمان متروکه ایستگاه مرکزی قطار میشیگان در دیترویت، قصد دارد از آن برای پروژههای حملونقل عمومی و طراحی خودروی الکتریکی استفاده کند.
شرکت فورد موتور (Ford Motor) آمریکا همیشه به دنبال تصاحب آینده است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. فورد که یکی از مهمترین برندهای آمریکا و پنجمین خودروساز بزرگ جهان محسوب میشود، از سال ۱۹۰۳ با تلاشهای هنری فورد پا به عرصه صنعت گذاشت. این برند، طی چند سال گذشته به دنبال افزایش توان طراحی و ساخت خود در زمینه خودروی الکتریکی و روشهای حملونقل نوین، از جمله فناوری خودران است. خبرهای زیادی نیز از برنامههای فورد برای حضور در بازار چین با عرضه چند مدل خودروی برقی در سال گذشته منتشر شد، که نشان از جاهطلبیهای بیضی آبی دارد.
ایستگاه مرکزی قطار میشیگان که بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۸۸ یکی از شلوغترین مکانهای دیترویت به شمار میرفت، بیش از ۳۰ سال پیش به متروکهای تاریخی تبدیل شد. ایستگاهی که قبلا قطب تجارت و حملونقل خیلی شلوغ بود، حالا فقط یادآور روزهای پر رفتوآمد دیترویت است. در ایستگاه مرکزی میشیگان از سال ۱۹۱۴، روزانه صدها قطار عبور میکردند تا اینکه ترافیک این ایستگاه به تدریج کاهش یافت و پس از چند سال بالاخره در سال ۱۹۸۸ بسته شد.
این ایستگاه قطار تاریخی که بیش از ۲۰ سال بدون سکنه باقی مانده، حالا مالک جدید پیدا کرده است. به تازگی فورد موتور مراحل رسمی خرید این ساختمان را از صاحب قبلی آن طی کرد و اکنون جزئیات جدیدی از طرحهای بازسازی این ساختمان تاریخی منتشر کرده است.
تصاویر رندر جدیدی که از ایستگاه مرکزی قطار میشیگان منتشر شده است، آن را به صورت ساختمانی ۱۸ طبقه و با تغییراتی جزئی ولی مدرن نشان میدهند. قرار است این ساختمان جدید به عنوان مرکز فعالیتهای فورد برای طرحهای آیندهنگرانه از جمله پروژههای حملونقل عمومی و توسعه خودروی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد
مساحت کل ساختمان بیش از ۱۱۰ هزار متر مربع (۱۱ هکتار) است و شامل کتابخانه عمومی دیترویت هم میشود. فورد در ابتدا قصد دارد ۲۵۰۰ نفر را استخدام و آنها را تا سال ۲۰۲۲ به این مرکز منتقل کند. بیشتر افراد استخدامی به عضویت تیم حملونقل فورد یا موبیلیتی (Mobility) در خواهند آمد. البته ساختمان قدیمی ایستگاه مرکزی قطار میشیگان ظرفیت تعداد افراد بیشتری نیز دارد و حتی میتواند تا ۵۰۰۰ نفر را نیز در خود جای دهد. گفته میشود که احتمالا از بعضی بخشهای آن برای سکونت خانگی نیز استفاده شود.
بیل فورد، رییس هیئت مدیره فورد در این باره گفت:
ایستگاه مرکزی قطار میشیگان، نمادی بزرگ از چالشهای دیترویت و شرکتهای خودروسازی آن است و حالا در مسیر احیا قرار دارد. البته سرمایهگذاری ما روی این مرکز، اصلا جنبه نمادین ندارد و ما در حال انجام آزمون و خطا نیستیم؛ بلکه میخواهیم سرمایهگذاری بزرگ و مطمئنی برای آینده فورد و سیستمهای نوین حملونقل آینده انجام دهیم.
ایستگاه مرکزی میشیگان در فاصله بین ۱ تا ۳ تیر ماه برای بازدید عمومی گشایش یافت و مراحل اولیه نوآوریها و احیای آن به تازگی شروع شده است. فورد امیدوار است که با استخدام افراد جدید بتواند به اهداف خود در زمینه توسعه خودروی الکتریکی و فناوری خودران دست یابد.