چرا سند تحول در اجرا دچار مشکل شد؟
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر امر آموزش را یکپارچه نبینیم و آموزش و پرورش و آموزش عالی هر کدام مسیر خود را بروند اهداف سند تحول محقق نمیشود گفت: در این میان نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی پررنگ است و باید همه دستگاههای مربوطه برنامههای خود را در چارچوب آن تدوین کنند.
به گزارش ایسنا، علی زرافشان درباره چالشهای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: هر آنچه در فرآیند تولید سند اتفاق افتاده است، باید در فرآیند اجرا نیز مورد توجه باشد. در پی عدم توجه به اجرای سند تحول آموزش و پرورش آسیبهایی رخ میدهد که از جمله آنها تقلیل جایگاه سند در حد یک سند داخلی وزارت است در صورتی که مبنای آن تربیت است و دانشگاهها و حوزههای علمیه نیز باید آن را مدنظر قرار دهند. بخش دوم سند نیز تربیت عمومی است که مختص آموزش و پرورش است.
وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: اگر امر آموزش را یکپارچه نبینیم و آموزش و پرورش و آموزش عالی هر کدام مسیر خود را بروند اهداف سند تحول محقق نمیشود. در این میان نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی پررنگ است و باید همه دستگاههای مربوطه برنامههای خود را در چارچوب آن تدوین کنند. لازم است به فصل هشتم سند تحول رجوع کنیم و وظایف دستگاههای دیگر را ببینیم. نیازمند یک آسیبشناسی در عمل هستیم و اینکه چرا سند تحول در حوزه عملیاتی دچار مشکل شده است؟.
به گزارش ایسنا، زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره چالشهای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در پاسخ به این سوال برخی مسائل برون وزارتخانه ای و برخی درونی است. سند تحول به صراحت بیان میکند که آموزش و پرورش مسئولیت اساسی را بر عهده دارد. در فصل سوم سند آمده است که وزارتخانه مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی و متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحت هاست و در ادامه سند تاکید میشود سایر دستگاهها باید به کمک بیایند. باید قبول کنیم که در بیرون آموزش و پرورش هم مسائلی دخیل است.
وی افزود: چندی پیش سند 2030 به کشور آمد و تمام دستگاههای کشور بسیج شدند، 31 کارگروه تشکیل دادند و به طور ضربتی کتاب 500 صفحهای بیرون آمد و راهکارهای عملیاتی با جزئیات در آن تعریف شد. چطور میشود برای چنین برنامه ای تمام دستگاهها بسیج میشوند اما این اتفاق برای سند تحول نمیافتد؟.
زاهدی با بیان اینکه در این زمینه اراده و عزم ملی که لازم بود ایجاد نشد گفت: گلایه داریم چگونه برای یک سند وارداتی تمام دستگاهها بسیج میشوند اما برای یک سند ملی هم و غم نداریم؟ به عنوان مثال یکی از کارها انجام آمایش سرزمینی برای مکان یابی مدرسه است که در سند پیش بینی شده باید بر اساس نیازهای 50 ساله انجام شود اما برج سازی بدون مکان یابی برای مدرسه صورت میگیرد و این نگاه به بیرون آموزش و پرورش بر میگردد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به چارچوب نهادی در فصل هشتم سند تحول عنوان کرد: در یکی از بندهای این فصل آمده است که تمام دستگاهها بویژه رسانه ملی موظفاند با آموزش و پرورش همکاری کنند و وزیر باید گزارش سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهد اما از سال 90 تا کنون حتی یک گزارش ارائه نشده و یک مطالبه ملی در این خصوص وجود ندارد.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر تاکید کرد: آموزش و پرورش باید بیشتر احساس مسئولیت کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را انجام داده است. شورای عالی آموزش و پرورش هم همینطور، اما وظیفه اصلی بر عهده آموزش و پرورش است و مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند تحول را برعهده دارد.