چرا باید به لایحه بودجه خوشبین باشیم؟

    کد خبر :667356

لایحه ی بودجه ی سال 99 با همه ی کم و کاستی هایی که داشت تقدیم مجلس شد. لایحه ای که به گفته ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی دارای مواردی است که اگر مرتفع نشود کشور را درگیر چالش اقتصادی بزرگی در سال 99 خواهد کرد.

به گفته ی برخی از منتقدان پیش بینی هایی که دولت در این لایحه انجام داده محقق نخواهد شد. مواردی مانند درآمدهای حاصل از فروش اوراق دولتی و یا درآمدهای مالیاتی که برای هرکدام دلائل خاص وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده ی مردم شبستر در این باره به خبرنگار بازتاب گفت: ما در شرایط بدی به لحاظ اقتصادی قرار داریم در این فضا باید به سمت طراحی لایحه ای برویم که تاب آوری داشته باشد و آن را بزرگ کنیم.

در تاب آوری بودجه با توجه به محدودیتهایی که در مورد فروش نفت داریم باید به فکر منابع جدید باشیم یکی از این منابع فروش اسناد خزانه ی اسلامی است که در این مورد با توجه به اینکه قرار نیست کشور تا 10 سال آینده در جنگ اقتصادی باشد و در نقطه ای جنگ اقتصادی به تاب آوری تبدیل می شود و درشرایطی این وضعیت را به ایستادگی تبدیل خواهد کرد ما باید به بودجه خوشبین باشیم اما بنده اعتقاد دارم که دولت علاوه بر خوشبینانه نوشتن بودجه می توانست چند سناریو را تعریف کند که این پیشنهاد را در اختیار دکتر نوبخت قرار دادم.

اولین سناریو خوشبینانه است و ما در آن شرایطمان بهبود پیدا می کند و و در فروش میزان بشکه های نفتمان مشکلی نخواهیم داشت.

سناریوی بعدی بینابینی است که در آن صادرات غیر نفتی ما افزایش پیدا می کند و واگذاری دارائیهای دولت محقق می شود و در بودجه ی بدبینانه نیز درآمد نفتی به حداقل خواهد رسید که در آن باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد و این سه سناریو به مجلس آورده می شد مجلس تصویب می کرد و شرایط به هرگونه ای که رقم می خورد تاب آوری و ایستادگی بودجه در آن تغییر می کرد.

اما وقتی فقط یک بودجه ی خوشبینانه ی محض به مجلس آورده می شود قاعدتا با شرایط خاص، تغییراتی در بودجه داده می شود و این تغییرات سبب انحراف دولت از بودجه می شود و در نتیجه باعث می شود این بودجه با بودجه ای که مجلس تصویب کرده زاویه پیدا می کند. پیشنهاد من اینست که دولت دو سناریوی بعدی را بنویسد و با اجازه ی مجلس این سه سناریو وجود داشته باشد.

معصومه آقاپور علیشاهی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید با شرایط موجود تحقق فروش یک میلیون بشکه ی نفت حاصل نخواهد شد اظهار کرد: ما در بخش تاب آوری رقمهای خیلی خوبی داریم اما آن را اعلام نمی کنیم که این رقمها می توانند جایگزین یک میلیون بشکه ی نفت باشد مثلا در زمینه ی فولاد یا فروش میعانات گازی که خیلی اتفاقات خوبی را در آنها شاهد هستیم، اما قرار نیست ما همه ی دستمان را رو کنیم.

وی در خصوص نقش بانکها در بودجه ی سال 99 توضیح داد: بانکها باید هزینه های خود را کاهش دهند و موضوع بعدی فروش اموال بانکهاست که در آن هم باید اقدامات خود را انجام دهند و این مسئله را تسریع کنند الته فراموش نکنیم که بانکها در دور زدن تحریم نقش بسیار زیادی داشتند اما باید شرایطی فراهم کنیم که بانکها تاب آوری ادامه ی مسیر را اشته باشند. انتظارات بیش از حد از بانکها باعث سفته بازی بین بانکی خواهد شد.

در خصوص تاب آوری بانکها بنده به بانک مرکزی پیشنهاد دادم که نرخ تنزیل مجدد و نرخ ذخایر قانونی را کاهش دهد تا بانکها بتوانند تسهیلات بیشتری را در بخش بنگاههای اقتصادی به مردم ارائه دهند.

نماینده ی مردم شبستر درباره ی افزایش هزینه های بسیاری از بانکها تصریح کرد: تفاوت نرخ ارزی که در سال گذشته ایجاد شد باعث افزایش بدهی های معوق شد و  قاعدتاً هزینه ی مطالبات مشکوک الوصول را افزایش داد که البته در این مورد مجلس در حال تقویت بنگاههای اقتصادی است که بتوانند معوقات خود را به نظام بانکی پرداخت کنند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید