چراغ سبز اردوغان نتیجه داد/ آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه موافقت کرد

    کد خبر :1049755

وزارت امور خارجه ایالات متحده به کنگره اطلاع داده که فروش جت‌های اف-۱۶ به ترکیه را تأیید کرده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در روز جمعه به کنگره اطلاع داد که پس از چراغ سبز ترکیه به عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، مقامات این وزارتخانه و پنتاگون فروش ۲۳ میلیارد دلاری جنگنده‌های اف-۱۶ و تجهیزات مربوطه به ترکیه را تأیید کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی گفته‌اند اگرچه کنگره می‌تواند به طور رسمی مانع از انجام این قرارداد شود، اما عصر جمعه، چهار قانون‌گذار ارشد به وزارت امور خارجه گفتند که پس بررسی اسناد امضاشده توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مخالفتی نخواهند داشت.

مقامات کنگره پیش از تأیید قرارداد، خواستار دیدن اسناد ترکیه برای تأیید عضویت سوئد در ناتو شده بودند؛ بنابراین، وزارت امور خارجه آمریکا از ترکیه خواست تا این اسناد را روز جمعه ارسال کند.

اطلاعیه رسمی وزارت خارجه آمریکا به این معنی است که فروش جت‌های اف-۱۶ تقریباً قطعی شده و شرط اصلی اردوغان برای حمایت از پیوستن سوئد به ناتو را برآورده خواهد کرد. نهایی‌شدن قرارداد احتمالاً شکافی که در روابط میان ایالات متحده و ترکیه افتاده بود، را برطرف خواهد کرد.

ترکیه و مجارستان دو عضو ناتو بودند که از تأیید ورود سوئد به این ائتلاف خودداری می‌کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده دیپلماسی فشرده‌ای پیش گرفت تا نظر رهبر ترکیه را تغییر دهد.

یک مقام آمریکایی گفت که بلینکن در دیدار فوریه ۲۰۲۳ با اردوغان این موضوع را با او در میان گذاشت و گفت که اگر ترکیه با الحاق سوئد به ناتو موافقت نکند، جت‌های اف-۱۶ را دریافت نخواهد کرد.

اختلاف طولانی با ترکیه همچنین فروش جت‌های اف-۳۵ به یونان که با مذاکرات فروش اف-۱۶ به ترکیه گره خورده بود را به تعویق انداخت. با وجودی که ترکیه و یونان در ناتو هم‌پیمان هستند، اما رقابت دیرینه‌ای نیز دارند. وزارت امور خارجه همچنین جمعه‌شب به طور رسمی به کنگره اعلام کرد که این فروش را ادامه می‌دهد.

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه به عضویت سوئد در ناتو رأی مثبت داد و اردوغان نیز روز پنجشنبه این قانون را امضا کرد.

وزارت امور خارجه بیش از یک سال پیش به صورت غیررسمی، دو کمیته مربوطه در کنگره را در جریان فروش جت‌های اف-۱۶ قرار داد و از آن زمان، پروسه بررسی این قرارداد توسط قانون‌گذاران آغاز شد.

به گزارش اکوایران، علاوه بر درخواست کنگره از وزارت خارجه برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد حملات ترکیه به کردها، قانون‌گذاران همچنین خواستار تضمین‌هایی از سوی ترکیه برای کاهش تنش‌ها با یونان در دریای اژه شدند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید