پیش بینی افزایش 20درصدی تولید برنج

    کد خبر :1076664
برنج

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و مزارع پیش بینی می‌شود که امسال تولید برنج ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم پیشه ور گفت: پتانسیل خودکفایی برنج در استان های شمالی با افزایش عملکرد در واحد سطح، اجرای طرح جامع آب و معرفی ارقام جدید وجود دارد.

او متوسط عملکرد تولید برنج را ۳ تا ۴ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: با همکاری وزارت نیرو مبنی بر اجرای زهکشی کانال های آب، عملکرد تولید در واحد سطح به ۵ تا ۶ تن در هکتار می رسد که این امر در افزایش تولید و خودکفایی تاثیر بسزایی دارد.

پیشه ور متوسط تولید سالانه برنج را ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج در کشور تولید شد که امسال بدلیل شرایط مساعد اقلیمی و انجام ۲ کشت در مزارع پیش بینی می شود که تولید ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش یابد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است، افزود: با احتساب تولید داخل سالانه حداکثر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن کسری نیاز برنج باید از طریق واردات تامین شود‌.

او گفت: بنابر آمار سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن برنج به بهانه تنظیم بازار داخل وارد شد که این امر به سبب پرداخت یارانه به کشاورزان خارجی آسیب جدی به تولید داخل می زند، درحالیکه با تخصیص ۵۰ درصد رقم واردات به زیرساخت ها امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید