پیششرط توسعه صنعت زعفران
صادرات زعفران ایران نسبت به سالهای اخیر از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است و هماکنون زعفران به صورت فله به کشورهایی مثل امارات (دبی)، اسپانیا و هند صادر میشود.
مدیرعامل شرکت «زعفران حمید 110» با اعلام این مطلب گفت: در بخش زعفران نیز خامفروشی فاقد ارزش افزوده کافی است و باید به سمت ارتقای کیفی بستهبندی حرکت کرد. وی افزود: در زمینه بستهبندی، شرکتهای خوبی در ایران شکل گرفتهاندکه نوع کار آنها با ذائقه مردم کشورهای اروپایی و اتحادیه عرب سازگار است. به گزارش دنیای اقتصاد ، حمیدرضا محلاتی افزود: برای افزایش صادرات باید نگاه صادرکنندگان در زمینه بستهبندی زعفران تغییر بنیادی پیدا کند تا بتوان زعفران با برند ایران را در دنیا معرفی کرد.وی درخصوص انتظار زعفران کاران از دولت برای افزایش تولید تصریح کرد: تولیدکنندگان زعفران باید از حمایتهای مادی و معنوی دولت برخوردار باشند بهگونهای که دولت زعفران کاران را برای کشت با کیفیتتر و بیشتر باید مورد تشویق قرار دهد بهطور مثال زمین دولتی در اختیار آنها قرار دهد و زمینهایی که بلااستفاده هستند را به صورت استیجاری یا مشارکت در اختیار کشاورز بگذارد و همچنین خریدهای آنها را تضمین و شرکتهای قوی در زمینه تجارت و بازرگانی را دور هم جمع کند و موجب وصل بین آنها و کشاورزان شود.
مدیرعامل شرکت «زعفران حمید 110» خاطرنشان کرد: برای رقابت با بازارهای جهانی دولت باید از ما حمایت کند چراکه بهطور مثال برای پاسخگویی به درخواست 200 کیلویی ماهانه اسپانیا باید خرید نقدی از طرف ما نیز صورت بگیرد از اینرو برای پروسههای بعد از خرید تا صادرات نیاز به سرمایه است. به گفته وی، در سال 95 دو طرح جدید در زمینه بستهبندی زعفران داشتیم و امیدواریم در سالجاری به حداقل 5 تا 6 طرح دیگر در تنوع بستهبندی دست یابیم. محلاتی درخصوص تاثیر کمبود آب بر تولید زعفران گفت: خوشبختانه زعفران از جمله محصولات کشاورزی است که کمترین مصرف آب را دارد و سیاست دولت باید به سمت کشت زعفران در زمینهای بیشتر باشد چراکه زعفران با توجه به منطقه کشت، سالانه بین 2 تا 3 بار به آبیاری نیاز دارد. وی درباره ظرفیت تولید زعفران در دنیا و سهم ایران از آن افزود: در مجموع زعفران در برخی مناطق اسپانیا، مکزیک، هلند، کشمیر و پاکستان کشت میشود. هماکنون بالغ بر 97 درصد از مجموع ظرفیت تولید زعفران متعلق به ایران است و 3 درصد مابقی متعلق به سایر کشورها است. مدیرعامل شرکت زعفران حمید 110 تصریح کرد: طی سال گذشته میزان تولید زعفران 500 تن بود که از این میزان فقط 360 تن استحصال شد و متاسفانه بین 120 تا 140 تن به علت روند نامناسب برداشت و نگهداری هدر رفته است.
وی همچنین درخصوص صادرات سال 95 گفت: آمار دقیق را باید از گمرکات دریافت کرد که بهطور رسمی خارج شدند اما خیلی از زعفرانها به صورت چمدانی صادر میشود. وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از زعفران تولیدی کشور خامفروشی میشود، افزود: شرکت « زعفران حمید 110» هماکنون تحقیقاتی انجام داده که بتواند ارزش افزوده ایجاد کند، از جمله آن میتوان به تولید اسپری زعفران اشاره کرد بهگونهای که زعفران را به صورت نانو پودر یا آب مقطر مخلوط میکنند. مدیرعامل شرکت «زعفران حمید 110» خاطرنشان کرد: همچنین تولید قرصهای زعفران حاوی مولتیویتامین و برپایه زعفران نیز از جمله محصولات تولیدی شرکت است که با توجه به اینکه هماکنون دمنوش زعفران در کشور تولید نمیشود اما با توجه به اینکه مشتریان به بحث دمنوشهای گیاهی رفتهاند از این رو این شرکت برای ورود به عرصه تولید این دمنوشها قدمهای خوبی برداشته است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا از زعفران بهعنوان یک دارو استفاده میشود از اینرو با تحقیقات صورت گرفته از سوی شرکت، به نتایجی دست یافتیم که مصرف زعفران موجب جلوگیری از افسردگی شدید میشود و تولید شرکت زعفران از جمله برنامههای در دستور کار ماست. به گفته محلاتی، البته قرص زعفران الان در بازار به صورت خام موجود است و ما امیدواریم گیاهان دارویی با پایه زعفران را در سال 96 به بازار عرضه کنیم. وی درخصوص آینده بازار صادرات زعفران گفت: در حال حاضر ایران از ظرفیت بالایی برای تولید و صادرات زعفران در دنیا برخوردار است و باید سیاستهای تولید و صادرات این محصول از شکل سنتی به تخصصی تبدیل شود و بتوان از این محصول مشتقات زیادی استحصال کرد. بهویژه پس از برجام امید است که با ارتباط بیشتر با دنیا و با جذب سرمایهگذاری بیشتر در زمینه زعفران بهطور حتم به دستاوردهای خوبی دست خواهیم یافت. مدیرعامل شرکت «زعفران حمید 110» تصریح کرد: ایران قادر است با افزایش رقابت، برند زعفران ایرانی را در دنیا بومی کند اما اگر هزینه تولید و صادرات بالا باشد امکان رقابت کاهش خواهد یافت چراکه در حال حاضر یکی از موفقیتهای چین در این زمینه تولید ارزان قیمت است. به گفته وی، تنها در صورتی زعفران ایران به برند جهانی تبدیل میشود که بتوان صادرات این محصول را افزایش داد و این امر در سایر حمایتهای دولت محقق خواهد شد.