پیشرفتی نوین در هوانوردی؛ اولین پرواز موفق هواپیمای بدون سرنشین Nuuva V300
![پیشرفتی نوین در هوانوردی؛ اولین پرواز موفق هواپیمای بدون سرنشین Nuuva V300 هواپیمای بدون سرنشین Nuuva V300](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2025/02/pipistrel-nuuva-v300-930x550.jpg)
بازتاب– شرکت پیپیسترل، یکی از زیرمجموعههای کمپانی تکسترون (NYSE: TXT)، با افتخار اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشین Nuuva V300 اولین پرواز موفق خود را به انجام رسانده است. این هواپیمای پیشرفته، که با فناوری ترکیبی-برقی طراحی شده و از قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL) بهره میبرد، تحول بزرگی در حوزه حملونقل هوایی پایدار و چندمنظوره محسوب میشود.
تحولی در صنعت لجستیک هوایی
Nuuva V300 قادر است ۶۰۰ پوند بار را در مسافت ۳۰۰ مایل دریایی حمل کند. طراحی نوآورانه آن امکان بارگیری از قسمت جلو را فراهم کرده و ظرفیت بارگیری آن به بیش از ۱۰۰ فوت مکعب میرسد. این ویژگی به اپراتورها امکان میدهد تا سه پالت بار را به راحتی در آن قرار دهند یا از ترکیب بارهای مختلف استفاده کنند. با توجه به قابلیت عملیات از باندهای هموار و ناهموار، این هواپیما گزینهای ایدهآل برای کاربردهای لجستیکی گسترده به شمار میرود.
نقطه عطفی در توسعه فناوریهای هوایی
کریا شورت، رئیس و مدیرعامل Textron eAviation، در این باره اظهار داشت:
«اولین پرواز موفق Nuuva V300 گامی بزرگ در توسعه فناوریهای نوین هوانوردی است. این هواپیما، با قابلیتهای ویژه خود، نهتنها صنعت لجستیک را دگرگون میکند، بلکه در مأموریتهای حیاتی مانند امداد و نجات، ارسال کمکهای بشردوستانه و عملیات نظامی نیز نقشآفرینی خواهد کرد.»
گابریل ماسی، رئیس و مدیرعامل پیپیسترل، نیز افزود:
«این موفقیت نتیجه تلاش بیوقفه و نوآوری مستمر تیم ماست. ما با تمرکز بر پیشرانههای برقی و همکاری نزدیک با سازمانهای نظارتی، به توسعه صنعت هوانوردی پایدار متعهد هستیم.»
فناوری پیشرفته برای پروازی ایمن و بهینه
Nuuva V300 از یک سیستم پیشرانش برقی بدون آلایندگی برای برخاست و فرود بهره میبرد و یک سامانه جداگانه برای پرواز در حالت کروز دارد. سیستمهای اختصاصی باتری این هواپیما به کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش پایداری کمک میکنند. کنترل این هواپیما از طریق یک ایستگاه کنترل زمینی صورت میگیرد که با همکاری Textron Systems توسعه یافته است.
این پهپاد پیشرفته همچنین به قابلیت پرواز فراتر از دید مستقیم (BVLOS) مجهز است و پس از برخاست عمودی، به حالت پرواز افقی تغییر وضعیت داده و مسیر خود را تا مقصد دنبال میکند. سیستم کنترل پرواز آن نیز توسط Honeywell طراحی شده و به فناوری Fly-by-Wire سهگانه مجهز است.
گامهای آینده در توسعه Nuuva V300
در سال ۲۰۲۵، دومین نمونه از این هواپیما نیز به برنامه آزمایشی اضافه خواهد شد. این اقدام به بهبود عملکرد، افزایش ایمنی و ارتقای قابلیت اطمینان آن کمک خواهد کرد.
پیشینه موفقیتهای پیپیسترل
پیپیسترل در سال ۲۰۲۰ با معرفی Velis Electro، اولین و تنها هواپیمای برقی جهان که موفق به دریافت گواهینامه کامل از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) شد، پیشگام فناوری پیشرانههای الکتریکی گردید. اخیراً این هواپیما از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نیز مجوز بهرهبرداری دریافت کرده است.
این شرکت که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شده، تاکنون بیش از ۲۵۰۰ هواپیمای سبک را در سراسر جهان تحویل داده و در حال توسعه مدلهای هیبریدی و برقی جدید است. پیپیسترل اکنون به عنوان بخشی از Textron eAviation، در مسیر نوآوری و توسعه پایدار هوانوردی گام برمیدارد.
منبع pipistrel-aircraft