پیشرانه ۷۵۰ اسب بخار و تنفس طبیعی مرکوری رونمایی شد
یک شرکت آمریکایی، پیشرانه جدیدی معرفی کرده است که میتواند بدون استفاده از توربوشارژر، ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و یکی از قدرتمندترین پیشرانههای تنفس طبیعی دنیا باشد.
در دورانی که توربوشارژر در انواع مختلف خودرو از هاچبکهای شهری کوچک گرفته تا ابرخودروها و خودروهای مسابقهای استفاده میشود، ساخت پیشرانه بزرگ تنفس طبیعی بسیار جالب به نظر میرسد. بهراحتی میتوانید هیجان ما را از ساخته جدید مرکوری مارین (Mercury Marine) درک کنید؛ سازندهای که پیشرانههای بزرگ داخلی و خارجی برای شناورهای دریایی اعم از ناوها و کشتیها تولید میکند. به تازگی مرکوری مارین از طریق بخش مرکوری ریسینگ پرفورمنس، پیشرانهای با کارایی بالا معرفی کرده است که SB4 کارته نام دارد و طراحی آن بر مبنای پیشرانه LS7 جنرال موتورز صورت میگیرد.
بیایید با ارقام مهم شروع کنیم؛ پیشرانه SB4 کارته مرکوری مارین دارای بلوک کوچک ۷.۰ لیتری NA (تنفس طبیعی) است که ۷۵۰ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند و به حداکثر گشتاور ۷۷۳ نیوتنمتر دست مییاید. این پیشرانه جدید با استفاده از بلوک LS7 جنرال موتورز همراه با مجموعهای تازه از سرسیلندر آلومینیومی میلسوپاپ رو دوگانه (DOHC) ساخته شده است. با توجه به وجود دو دریچه اضافه برای هر سیلندر، پیشرانه ۲۴۵ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به ارقام رسمی LS7 جنرال موتورز تولید میکند.
با توجه به اطلاعات رسمی منتشرشده، پیشرانه جدید مرکوری مارین قادر به بهرهگیری از جعبهدندهی دستی یا اتوماتیک برای مشتریان است. این سیستم محرکه با استفاده از سوخت بدون سرب با درجه اکتان ۹۱ کار میکند و برای استفاده شدن در آب و هوای گرم، نیاز به ۶.۵ لیتر روغن ترکیبی اعلا با مشخصات 15W-50 دارد.
ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشید؛ اما خبرهای خوب بیشتری وجود دارد؛ مرکوری مارین این پیشرانه جدید را بهعنوان محصولی کلیدی همراه با واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مورد نیاز برای تنظیم دقیق به فروش میرساند و حتی اجزائی مانند آلترناتور، پمپ آب متناوب (AC)، قرقرهها و تسمههای مورد نیاز در میان قطعات گنجانده شده است. مشتریان میتوانند بهصورت اختیاری، آن را به منیفولد ورودی فیبر کربن ارتقاء دهند و رنگآمیزی آن را با نوعی رنگ سفارشی انتخاب کنند. همچنین مرکوری مارین ضمانت ۱۲ ماهه محدود برای استفاده از پیشرانه SB4 کارته ارائه میدهد.
این تولیدکننده پیشرانه خواستار ۳۲,۹۹۵ دلار برای نسخه هشت سیلندر خورجینی کاملا مجهز شده که بهطور قابل توجهی نسبت به پیشرانه معمولی LS7 هفت لیتری جنرال موتورز با قیمت ۱۴,۸۳۷ دلار گرانتر است. البته نکتهای در اینجا وجود دارد؛ جنرال موتورز همین پیشرانه معمولی را بدون واحد کنترل الکترونیکی و سیمکشی ارائه میکند و اگر مشتریان بخواهند آن را به سطح پیشرانه مرکوری مارین ارتقاء دهند، باید تا سقف ۳۳ هزار دلار هزینه بپردازند. البته در این شرایط ضمانتنامه نیز وجود ندارد و تمام مسئولیت بر عهده مشتری خواهد بود.