پیام مهم ایران به اسرائیل پس از شهادت یحیی سنوار

    کد خبر :1098770

«مقاومت تمام‌شدنی نیست»؛ این پیامی بود که طی ساعت‌های اخیر و پس از شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه ازسوی محورمقاومت و به‌ویژه ایران، به جهانیان ارسال شده‌ و بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌است.

 اگرچه به‌دنبال ترور یحیی سنوار ازسوی صهیونیست‌ها، مقام‌های و رسانه‌های غربی این اقدام را «پایان کار حماس در غزه» ارزیابی کرده و فرصت را برای پایان جنگ مهیا دانسته‌اند، اما واقعیت‌های میدانی، گویای نکات راهبردی دیگری است. واکنش جبهه مقاومت به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس نشان می‌دهد، این دست اقدام‌ها، همچنان‌که تاکنون اثری در اراده مقاومت نداشته، پس از این هم نمی‌تواند مانعی در مسیر اهداف جبهه مقاومت ایجاد کند.

واکنش جبهه مقاومت به شهادت سنوار اما در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌است. خبرگزاری انگلیسی رویترز از جمله رسانه‌های غربی بود که به این موضوع پرداخت و تاکید کرد که ایران و جبهه مقاومت پس از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، وعده «ادامه مقاومت» می‌دهند.

پیام ایران به تل آویو

رویترز در گزارش خود با اشاره به اینکه وعده‌های دشمنان اسرائیل، از جمله حماس و حزب‌الله لبنان، مبنی بر ادامه نبرد با دشمن، چشم‌انداز پایان جنگ در غزه و لبنان را با ابهام‌ مواجه کرده‌است، نوشت: «ایران، به‌عنوان دشمن سرسخت اسرائیل و حامی اصلی حزب‌الله و حماس تاکید کرده‌است که ترور سنوار تنها «روح مقاومت» را تقویت می‌کند.

اشاره رویترز در این گزارش به پیام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس است که در آن تاکید شده بود که «وقتی مسلمانان شهید سنوار را با لباس رزم و در وسط میدان و نه در مخفی‌گاه، در برابر دشمن می‌بینند، روح مقاومت تقویت خواهد شد».

ازسوی دیگر رویترز به موضع‌گیری نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پس از شهادت یحیی سنوار اشاره و تاکید می‌کند که «با وجود حذف سنوار، نتانیاهو می‌گوید جنگ هنوز تمام نشده‌است و «فرصت خوبی برای توقف ایران و متحدانش از جمله در سوریه، عراق و یمن در پیش داریم».

امیدهایی که بر باد رفت

تحلیلگران رویترز در این گزارش با اشاره به واکنش حماس پس از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس مبنی بر اینکه «شهادت یحیی سنوار تنها سبب افزایش قدرت و عزم حماس و مقاومت ما خواهد شد»، تاکید می‌کنند که موضع‌گیری‌های ایران، حماس و حزب‌الله امیدواری‌های مقام‌های غربی درباره اینکه «مرگ سنوار فرصتی برای مذاکره و پایان جنگ است» را نقش برآب کرده‌است.

رویترز در ادامه گزارش خود، به نقل از یکی از دیپلمات‌های ارشد حاضر در لبنان، که اشاره به نام و کشور او نمی‌کند، می‌گوشد که «امیدواری‌ها با مرگ سنوار به پایان جنگ بی‌مورد به نظر می‌رسد. ما امیدوار بودیم حذف سنوار نقطه عطفی برای پایان جنگ باشد، اما به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر در اشتباه بوده‌ایم».

این گزارش می‌افزاید: «جنگ در غزه سبب بروز نخستین رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل، از جمله در جریان حملات موشکی ایران در آوریل و ۱ اکتبر ۲۰۲۴ شده‌است. نتانیاهو متعهد شده به حمله اکتبر پاسخ دهد، اما واشنگتن، اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا اهدافش را محدود کرده و به تاسیسات انرژی یا سایت‌های هسته‌ای ایران حمله نکند».

چشم‌انداز محور مقاومت

تحلیلگران رویترز معتقدند به دنبال شهادت یحیی سنوار نه تنها از ایران نشانه‌ای مبنی بر تغییر سیاست «حمایت از مقاومت» دریافت نشده‌است، بلکه جمهوری‌اسلامی تاکید کرده‌است که شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس زمینه‌ساز تقویت روح مقاومت خواهد بود.

این خبرگزاری به موضع‌گیری اخیر حزب‌الله لبنان هم اشاره می‌کند و می‌گوید که با وجود تحولات اخیر در جریان جنگ لبنان، حزب‌الله تاکید کرده‌ وارد مرحله تازه‌ای از رویارویی با دشمن صهیونیستی شده‌است و مقاومت اسلامی به مقابله با تجاوزهای این رژیم ادامه می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید