پروژه ۲۰۲۵ چیست و چرا نگران‌کننده است؟

    کد خبر :1080968
پروژه ۲۰۲۵ چیست

نشریه اینترنتی دموکراسی‌داکت در مطلبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به یکی از مهم‌ترین پیامدهای پیروزی احتمالی دونالد ترامپ اشاره کرده- که تحت عنوان پروژه ۲۰۲۵ شناخته می‌شود و از نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی یک سری برنامه نگران‌کننده و هشداردهنده ارزیابی شده است. پروژه ۲۰۲۵  به مجموعه پیشنهادهای محافظه‌کارانه و دست‌راستی اطلاق می‌شود که از سوی بنیاد هریتج برای تغییر دادن و دگرگون کردن دولت فدرال ایالات متحده و تثبیت قدرت اجرایی رئیس‌جمهور- البته در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴- پیشنهاد شده و قرار است در دستور کار قرار گیرد، به گفته نویسنده دموکراسی‌داکت چنان در محافل و مجامع سیاسی تندروانه و بدنام شده که حتی دونالد ترامپ هم در هفته‌های اخیر سعی کرده تا حد ممکن از آن فاصله بگیرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفته گذشته در پستی در پلتفرم اجتماعی «تروث» که به خودش تعلق دارد سعی کرد از دستور کار افراطی «پروژه ۲۰۲۵» فاصله بگیرد.

ترامپ در آن پست نوشت: «من چیزی در مورد پروژه ۲۰۲۵ نمی‌دانم و البته نمی‌دانم که چه کسی پشت آن است. من با بعضی از چیزهایی که در آن پروژه هست مخالفم و معتقدم که برخی از چیزهای این پروژه کاملاً مضحک و افتضاح است. به هر حال برای تنظیم‌کنندگان این پروژه- در هر کاری که می‌کنند- آرزوی خوشبختی می‌کنم، ولی کاری با آن‌ها ندارم».

به‌رغم انکار آشکار ترامپ و اظهار بی‌اطلاعی او از هر گونه ارتباطی با «پروژه ۲۰۲۵»؛ با این حال بسیاری از مقامات سابق دولت ترامپ از جمله کریستوفر میلر سرپرست سابق وزیر دفاع، کن کوچینلی معاون سابق وزیر امنیت داخلی و پیتر ناوارو مشاور ارشد تجاری سابق ترامپ، در این دستورالعمل تقریباً ۱۰۰۰ صفحه‌ای مشارکت داشته‌اند. . ترامپ هم‌چنین روابط عمیقی با بنیاد هریتیج و ده‌ها سازمان محافظه‌کاری دارد که آشکارا پشت «پروژه ۲۰۲۵» قرار دارند و یا در تنظیم آن مشارکت داشته‌اند.

در حال حاضر هنوز تا موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری حدود چهار ماه دیگر زمان باقی است و اگر چه آخرین نظرسنجی‌ها رقابت فوق‌العاده فشرده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند، اما در این چهار ماه هر اتفاقی ممکن است روی دهد. با این حال این موضوع- که تضمینی برای پیروزی هیچ‌کدام از طرفین رقابت وجود ندارد- باعث نشده که دونالد ترامپ با همکاری و هماهنگی جمهوری‌خواهان و شخصیت‌ها و سازمان‌های محافظه‌کار، طرحی در راستای ایجاد تغییرات گسترده در دولت فدرال ترسیم نکرده باشد.

این طرح تحت عنوان «پروژه ۲۰۲۵» مجموعه‌ای از پیشنهادات تغییرات سیاسی را شامل است که نشان می‌دهد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، چگونه دولت فدرال را به طور گسترده تغییر داده و به دستور کار برنامه‌های افراطی راست‌گرایانه نزدیک خواهد کرد.

به گزارش شفقنا، در وب سایت این پروژه آمده: «برنده شدن در انتخابات برای محافظه‌کاران کافی نیست. اگر می‌خواهیم کشور را از چنگ چپ رادیکال نجات دهیم، هم به یک دستور کار حکومتی و هم به افراد مناسب نیاز داریم که آماده اجرای این دستور کار در دولت محافظه‌کار بعدی باشند. این هدف پروژه ۲۰۲۵ است…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید