پراید نمایشی یا خودروی ضد گلوله واقعی!/ حاشیه‌های تمام‌نشدنی خودروهای سعید جلیلی

    کد خبر :1179736
سعید جلیلی

ماجرای خودروهای سعید جلیلی بار دیگر به صدر توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بازگشته است؛ از پراید مشکی معروف تا تیباهای سفید با پلاک‌های متفاوت که در مقاطع مختلف، به‌ویژه زمان انتخابات، مقابل دوربین‌ها ظاهر شده‌اند.

این حواشی، روایت ساده‌زیستی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی را بار دیگر زیر ذره‌بین برده است.

به گزارش خبرآنلاین، روایت‌هایی قدیمی از تردد سعید جلیلی با پراید شخصی، بدون محافظ و حتی بدون لاستیک زاپاس، سال‌ها به‌عنوان نمادی از سبک زندگی ساده او بازنشر شده است. با این حال، تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد خودروهای مورد استفاده او، از پراید مشکی تا تیباهای سفید، همواره با اما و اگرهای امنیتی همراه بوده‌اند.

بررسی تصاویر روز ثبت‌نام انتخاباتی جلیلی و حضور او در همایش‌های کارگری نشان می‌دهد که وی در بازه‌ای کوتاه از خودروهایی با پلاک‌های متفاوت استفاده کرده است؛ موضوعی که گمانه‌زنی درباره امنیتی یا نمایشی بودن این خودروها را تقویت کرده است. افزون بر این، خودروی مورد استفاده او در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ نیز پلاکی متفاوت از خودروهای امسال داشته است.

این بحث زمانی دوباره داغ شد که جلال رشیدی‌کوچی، نماینده سابق مجلس، مدعی شد هزینه ضدگلوله‌سازی پراید جلیلی معادل بهای دو دستگاه بنز S500 بوده است. ادعایی که با واکنش سریع دفتر سعید جلیلی مواجه شد. دفتر او اعلام کرد خودروی تیبا اساساً ضدگلوله نیست و تنها یک پراید در سال ۱۳۸۹، آن هم به‌دلیل شرایط خاص امنیتی و با فشار نهادهای نظارتی، به‌صورت محدود ارتقای امنیتی یافته است؛ آن هم با هزینه‌ای حدود ۸ میلیون تومان.

با این حال، اظهارات مجتبی ذوالنور، از چهره‌های نزدیک به جریان فکری جلیلی، روایت متفاوتی ارائه داد و عملاً هزینه بالای این ارتقای امنیتی را تأیید کرد. در همین راستا، برخی رسانه‌ها نیز با محاسبه ارزش امروزی این مبلغ، آن را معادل یک تا یک‌ونیم میلیارد تومان دانستند.

کارشناسان حوزه خودرو اما تردیدهای جدی درباره «ضدگلوله» بودن پراید مطرح می‌کنند. به گفته آنان، زرهی‌سازی واقعی مستلزم تغییرات اساسی در بدنه، شیشه‌ها، شاسی، سیستم تعلیق و وزن خودروست؛ تغییراتی که در تصاویر منتشرشده از پراید سعید جلیلی دیده نمی‌شود. از همین رو، احتمال داده می‌شود آنچه انجام شده، صرفاً تقویت محدود شیشه‌ها بوده و اطلاق عنوان «ضدگلوله» به آن چندان دقیق نیست.

در نهایت، سناریوی دیگری نیز در فضای رسانه‌ای مطرح شده است؛ اینکه جلیلی در مسیر از خودرویی پیشرفته و زرهی استفاده کرده و صرفاً در مقصد سوار پراید یا تیبا شده است؛ چراکه هیچ تصویری از او در حین حرکت خودرو منتشر نشده و تمام تصاویر موجود، مربوط به لحظه رسیدن به مقصد است.

به این ترتیب، داستان پراید، تیبا و خودروی احتمالی زرهی سعید جلیلی همچنان بی‌پاسخ مانده و به یکی از نمادهای پرسش‌برانگیز درباره مرز میان ساده‌زیستی، ملاحظات امنیتی و شفافیت مسئولان تبدیل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید