وعده 5 میلیون شغل از سوی قالیباف

طی سه سال اخیر، تخریب باغات تهران و بلندمرتبه سازی (اینجا)، ماجرای املاک نجومی (اینجا)، بی توجهی او به عملکرد نظارتی شورای شهر تهران (اینجا)، قدرت گرفتن هرچه بیشتر پیمانگاران در بدنه شهرداری تهران (اینجا)، عملکرد ضعیف شهرداری تهران در ماجرای آتشسوزی خیابان جمهوری و ساختمان پلاسکو، استخدامهای نامتعارف در مترو و اتوبان سازی به جای توسعه مترو (اینجا) مهمترین انتقاداتی است که به عملکرد قالیباف وارد است.
در مقابل تغییر کاربری فضاهای شهری، ورود شهرداری به توسعه اماکن فرهنگی و ورزشی، توسعه فضای سبز و.. از جمله نقاطی است که برخی کارشناسان از آن به عنوان عملکرد مثبت شهرداری تهران در ۱۲ سال اخیر یاد میکنند.
او صحبتهایش را به صورت مستقیم در انتقاد از عملکرد دولت یازدهم آغاز کرد و با حملهای دیگر به دولت عنوان کرد: اگر آقایِ روحانی میانِ مردم بودند، به جای اینکه با «آمارهایِ کاغذی» از وضعیتِ خوبِ اقتصادی سخن بگویند، با گوش های خود می شنیدند که مردم می پرسند:« چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟ آقایِ روحانی از بهتر شدنِ وضعیتِ اقتصادی می گویند، اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاق شان بیرون بگذارند و میانِ مردم بروند، از واقعیت های ملموسِ دَرونِ جامعه، تصویر دقیق تری پیدا می کنند.»
صحبتهایی که با واکنش رسانههای منتقد قالیباف و اصلاح طلب مواجه شد و آنها نوشتند:« قالیباف هنوز گیج ضربه”من سرهنگ نیستم” است، سخنرانی دیروز قالیباف در حمله به دولت و سخنان هفتههای اخیرش به دولت نشان داد ضربهای که او در مناظرههای چهار سال پیش از رقیب انتخاباتیاش خورد و بدل به روایت مشهور «من سرهنگ نیستم» شد، آنقدر سنگین بود که روحانی حالاحالاها باید تاوان پس بدهد.»
اما فارغ از این بگو مگوهای سیاسی شهردار تهران بخشی از اظهارات قالیباف ناظر بر برنامه و وعدههای انتخاباتی اوست. او دیروز اعلام کرد:« می گوید قالیباف حرف بزن، حرفی بزن که بتوانی عمل کنی. سابقه قالیباف نشان داده که همیشه متعهد به وعده هایش بوده است.
امروز ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ من محمدباقر قالیباف متعهد می شوم و با توکل خدا و به پشتوانه شما دولت مردم را تشکیل دهم و در یک دوره ۴ ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را به ۲.۵ برابر افزایش دهم. ۵ میلیون شغل ایجاد کنم. نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم. از همه مهمتر برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.» وعده ایجاد پنج میلیون شغل اما دو وجه دارد.
در ابتدا تحلیلهای اقتصادی این وعده مطرح میشود و یکی از اولین واگنشها به وعدههای انتخاباتی قالیباف از سوی دکتر حامد قدوسی دکترای فاینانس در مدرسه تحصیلات تکمیلی فاینانس وین (VGSF) ارائه شد. (اینجا بخوانید) او نوشت:«متاسفانه تخمینهای موجود به ما میگوید که سهم «ارتقاء بهرهوری» از رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته «تقریبا صفر» بوده است. در بهترین حالت شاید بتوان سهم این عامل در رشد را به ۲ درصد رساند. میماند ۱۶ درصد دیگر که باید از طریق تشکیل سرمایه و افزایش عرضه نیروی کار تامین شود. نیروی کار هم که بیکاری بالایی دارد و به نظر نمیرسد ظرفیت چندانی برای «عرضه جدید نیروی ماهر» در کشور باشد که استفاده نشده باشد.»
اما بخشدیگری که می تواند ادعای قالیباف برای ۵ میلیون شغل را سوال برانگیز کند، عملکرد او در بحثاستخدامهای مترو تهران است. به طوریکه قالیباف در شهر تهران هنوز متهم به سیاسی کاری در استخدامهای شرکت مترو است و آن طرف وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را میدهد. این اتفاق این سوال را ایجاد میکند که شهرداری که نتوانست ۴ هزار استخدام در یک سازمان را مدیریت کند چگونه وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را میدهد؟
جذب خارج از ضوابط ۴۲۰۰ نفر از پرسنل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در سالهای ۹۱ و ۹۲ یکی از بندهای این گزارش است که در بهمنماه سال ۱۳۹۵ در شورای شهر تهران جنجالی شد و رحمتالله حافظی، عضو شورای شهر تهران که سردمدار افشای این اطلاعات است، غیراز صحبتهایش در صحن شورا، در توییترش نوشت: «۴۲۰۰ نفر بدون برگزاری هرگونه آزمون استخدامی و مصاحبه علمی جذب شدهاند که ۱۳۱۹ نفر از آنها به حوزه مدیر عامل! اضافه شدهاند.»حالا حتی مدافعان شهردار تهران معتقدند که درباره پیگیری این تخلف، حق طرح سوال از شهردار هم برای اعضای منتقد محفوظ است و منتقدان قالیباف از وجود نسبتهای فامیلی و عضویت در ستاد انتخاباتی بهعنوان مبنای استخدامهای شهرداری خبر میدهند.
ابهامهای میلیاردی شرکت بهرهبرداری مترو تهران در گزارش حسابرسی سال ۹۲ بهعنوان یکی از بزرگترین تخلفات مالی شهرداری تهران آمده بود؛ گزارشی که آذر سال ۹۴ از سوی رئیس کمیسیون سلامت شورا به سازمان بازرسی کل کشور فرستاده شد و نتایج این گزارش به تازگی به شورای شهر ارسال شده است. اعضای شورای شهر هم اگرچه دیر، اما بالاخره در در دی ماه سال ۱۳۹۵ در جریان بعضی بندهای این گزارش قرار گرفتهاند.
حرفهای رحمتالله حافظی درباره چرایی افزایش قیمت بلیت مترو برای سال ۹۶ جرقههای یک بحث جنجالی را در شورا در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ رقم زد. او گفت که در گزارش ۹۳ صفحهای سازمان بازرسی کل کشور در مورد شرکت بهرهبرداری مترو تهران نسبت به جذب ۴۲۰۰ نفر نیروی مازاد طی سالهای ۹۱ و ۹۲ اعلام تخلف شده است: «پرسنلی که تعداد آنها ۸۲درصد افزایش داشته و میزان حقوق و اضافهکاری آنها از حدود ۴میلیارد تومان در سال ۹۰ به حدود ۱۵میلیارد تومان در سال ۹۲رسیده، یعنی معادل ۲۷۵درصد افزایش یافته است.چنانکه سرانه حقوق پرسنل این شرکت بین ۹ تا ۱۱میلیون تومان است.»
حافظی گفته بود که براساس گزارش سازمان بازرسی، ۴۰۰ نفر از این پرسنل جذب شده اخیر بالای ۴۰سال سن دارند که مدرک تحصیلی ۵۰درصد این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین ۳۰درصد هم زیر پنجم ابتدایی یا بیسواد هستند. اما نکته مهم دیگر، استخدام ۳۰۰ نفر از نیروهای شرکت بهرهبرداری مترو منتسب به افراد خاص ازجمله مداحان، هیأت مدیره، افراد کشوری و لشکری است که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است. این حرفهای حافظی همان موقع با واکنش مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مواجه شد: «درباره نیروی انسانی مترو ما بحثی بهطورکلی نداریم. آنچه را که سازمان بازرسی رفته بازرسی کرده برای مدتی پیش، مدیریت قبلی است. مدیریت قبلی، بله مدتی تعدادی آدمها را گرفت.»
البته این تعداد جذب نیرو در شرکت مترو تهران بههرحال در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف بوده است و حتی رئیس کمیسیون سلامت شورا هم به آن اشاره کرد. حالا جزییات تازهای از این تخلفات از سوی محسن سرخو، یکی دیگر از اعضای شورای شهر طرح شده است: «اطلاعاتی که من از کمیته طبقهبندی مشاغل شرکت بهرهبرداری مترو کسب کردهام حاکی از این است که متاسفانه بعضی از این افراد بدون اینکه واجد شرایط باشند، تنها به واسطه نسبت فامیلی که با بعضی از افراد و مسئولانی داشتهاند که عضو «ستادهای انتخاباتی» در سال ۹۲ بودهاند، در پستهایی به کار گرفته شدند که هیچ تخصصی در آن نداشتند که ظاهرا اصل و مبنای این استخدامها هم داشتن نسبت فامیلی با افراد خاص بوده است.»
او به سایت دیدهبان گفته است که سال ۹۲ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، استخدامهای بیرویهای در شرکت بهربرداری مترو صورت گرفت که این نیروها آنقدر زیاد بودند که ما تا امروز با وجود افزایش ایستگاهها و خطوط مترو نیازی به نیروی جدید نداشته و هیچ مجوز استخدامی جدیدی را صادر نکرهایم: «مدیری که در آن سالها در شرکت بهرهبرداری اقدام به استخدام این نیروها کرده بود حالا با سمت مدیرعاملی در شرکت واگنسازی مشغول به کار است و این نگرانی وجود دارد که در آستانه انتخابات سال آینده، بار دیگر استخدامهای بیرویه، اینبار در شرکت واگنسازی صورت بگیرد.»