وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به برخی کشورهای منطقه سفر می کند

    کد خبر :219981

روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد که ‘رکس تیلرسون’ وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به کویت، اردن، ترکیه، مصر و لبنان سفر خواهد کرد.

به نوشته امروز (پنجشنبه) این روزنامه، آمریکا تحرکات دیپلماتیک خود را در منطقه افزایش داده و در همین راستا وزیر امور خارجه این کشور در سفری دوره ای هفته آینده با مقام های کشورهای کویت، اردن، ترکیه، مصر و لبنان دیدار خواهد داشت.
‘هربرت ریموند مک مستر’ مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پایان هفته وارد آنکارا خواهد شد تا با مقام های ترک درباره عملیات عفرین در شمال سوریه گفت و گو کند.
این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشت که تیلرسون اوایل هفته آینده در کنفرانس بازسازی عراق که در کویت از روز دوشنبه تا چهارشنبه برگزار خواهد شد شرکت کرده و به دنبال آن به برخی کشورهای دیگر منطقه می رود.
در سفر وی به کویت مسئولان بلند پایه آمریکایی ازجمله ‘برت مک گورک’ نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش همراه او خواهند بود.
کویت 8 ژانویه (18 دی ماه) اعلام کرد که در ماه فوریه یک کنفرانس بین المللی را پیرامون بازسازی عراق، با همکاری با بانک جهانی و شرکتهای خصوصی میزبانی خواهد کرد.
‘مهدی العلق’ دبیر کل شورای وزیران عراق گفت که بغداد و بانک جهانی برآورد می کنند که بازسازی دست کم 100 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
مسئولان ترک نیز گزارش دادند که وزیر خارجه آمریکا سه شنبه آینده و هربرت مک مستر در پایان هفته آینده وارد آنکارا خواهند شد.
طبق گزارش این منابع هدف دیدارهای مسئولین آمریکایی با مقام های ترک گفت و گو در خصوص عملیات عفرین و تنش جاری بین دو کشور ترکیه و آمریکا در خصوص این عملیات است که به هفته سوم خود نزدیک شده و اهداف لجستیک مشخصی ندارد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از ترکیه به همراه ‘جیمز متیس’ وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان شرکت خواهد کرد.
منابع دیپلمات غربی به روزنامه الحیات گفتند که طبق پیش بینی ها تیلرسون پس از کویت به قاهره، امان و بیروت سفر خواهد کرداما تاریخ این دیدارها در حال برنامه ریزی است.
سفر تیلرسون به بیروت اولین سفر وزیر امور خارجه دولت ترامپ به این کشور است . آخرین بار جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در سال 2014به لبنان سفر کرده بود.
براساس این گزاش انتظار می رود که وزیر خارجه آمریکا در امان و قاهره مذاکراتی که ‘مایک پنس’ معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص همکاری های مشترک در مبارزه با تروریسم و نیز طرح آمریکا برای صلح میان فلسطین و اسرائیل انجام داده بود، ادامه دهد.
پارلمان آمریکا هفته جاری با افزایش همکاری های امنیتی و دفاعی اردن با آمریکا موافقت کرد.
حمله ترکیه به بخشی از خاک سوریه، اختلاف دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا را بیشتر کرده است. دونالد ترامپ از اردوغان خواسته است عملیات نظامی در شمال سوریه را محدود کند و از تنش‌ها بکاهد.
هدف ترکیه در عملیات نظامی در عفرین اعلام این موضوع به آمریکایی‌ها است که اجازه نمی‌دهند آمریکا گروه‌های ُکرد در این منطقه را تقویت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید