واگذاری خودروسازی‌ها به نتیجه نمی‌رسد/اشتغال 700 هزار نفر در صنعت خودرو

    کد خبر :562292

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه برخی قطعه‌سازان در رقابتی مخرب برای تأمین قطعات خودروسازان به یکدیگر لطمه می‌زنند، گفت: واگذاری شرکت‌های خودروساز به نتیجه نمی‌رسد.

حمیدرضا صمدی در نشست هم‌اندیشی رونق صنعت قطعه‌سازی در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان، اظهار داشت: وزیر صنعت از واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی تا سال 99 خبر داده در حالی که واگذاری‌ها مدت زمان زیادی به طول انجامیده و مطمئناً حالا هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه واگذاری شرکت‌های خودروساز دردی از دردهای صنعت خودرو را دوا نمی‌کند، افزود: حضور دولت در شرکت‌های خودروساز طی سال‌های 68 تا 82 الزامی بود ولی بعد از اتمام جنگ، دولت باید از این صنعت خارج می‌شد.

وی با اشاره به مصوبه فروردین سال 90 شورای رقابت در مورد واگذاری شرکت‌های خودروساز، اظهار داشت: این مصوبه اجرایی نشد و حالا هم دولت نمی‌تواند طی دو سال سهم خود را در شرکت‌های خودرویی واگذار کند.

صمدی با اشاره به تلاش برخی افراد برای زمین‌گیر کردن صنعت خودرو کشور گفت:‌ برخی قطعه‌سازان در رقابتی مخرب برای تأمین قطعات خودروسازان به یکدیگر لطمه می‌زنند به طوری که نامه‌های فوق محرمانه رقبای خود را در شبکه‌های تلویزیونی خارجی مطرح می‌کنند که لطمه بزرگی به صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور وارد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی باید در محدوده همین صنایع حل شود، گفت:‌ صنعت خودرو کشور با سابقه بیش از 60 سال هنوز مونتاژکار است و با وجود ظرفیت‌های موجود نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی دست یابیم.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در ادامه با اشاره به انباشت 100 هزار دستگاه خودروی ناقص در هر یک از کارخانه‌های خودروساز ایران‌خودرو و سایپا، گفت:‌ سرمایه زیادی در این بخش راکد مانده و این در حالی است که خودروسازان برای دریافت وام به بانک‌ها التماس می‌کنند تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وی ادامه داد:‌ این وضعیت در شرایطی حاکم است که طبق ترازنامه بانک‌ها ، سهم صنعت در برخورداری از وام بانک‌ها بر اساس تراز تجاری آنها باید به 40 درصد برسد.

وی تصریح کرد: اگر متوسط قیمت هر خودرو ناقص موجود در کارخانه‌های خودروساز را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم مشاهده می‌کنیم که حدود 10 هزار میلیارد تومان از سرمایه شرکت‌های خودروساز راکد مانده و این در شرایطی است که در صنعت قطعه‌سازی رقابتی منفی شکل گرفته است.

* کم توجهی به ارتقاء فناوری در صنعت خودروسازی

به گزارش فارس، رضا اصلانی یک کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست هم‌‌اندیشی اظهار داشت: نخستین کارخانه خودروسازی ایران 60 سال پیش در جاده مخصوص کرج احداث شد و در حال حاضر خودروسازی بعد از نفت و گاز به عنوان مهمترین صنعت کشور فعال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 700 هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت خودروی کشور مشغول به کار هستند، افزود: در کل صنعت کشور حدود 7 میلیون و 600 هزار نفر شاغل هستند که 10 درصد اشتغال این بخش با خودروسازی مرتبط است.

اصلانی در ادامه کم توجهی به ارتقاء فناوری در صنعت خودروسازی را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر توانایی صادرات خودرو نداریم، این در حالی است که قرار بود رهبری بازار خودروی منطقه را به خود اختصاص دهیم.

وی تغییر ساختار مدیریتی را به عنوان راهکار حل این مشکل عنوان کرد و گفت:‌ بخش خصوصی باید مدیریت کار را به عهده بگیرد و در این زمینه پلت‌فرم مشترکی با استفاده از منابع داخلی داشته باشد.

وی با اشاره به آمار انجمن جهانی تولیدکنندگان خودرو در سال 2018 میلادی، گفت:‌رتبه ایران در تولید خودرو 18 بوده در حالی که این رتبه در سال 2009 به 12 رسیده بود.

وی تصریح کرد:‌ چین با تولید 28 میلیون دستگاه خودرو رتبه اول را دارا است و آمریکا با تولید 16 میلیون دستگاه خودرو، ژاپن با تولید 10 میلیون دستگاه خودرو، هند و کره با تولید 4 میلیون دستگاه خودرو و ترکیه با تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو در رتبه‌های پیش از ایران قرار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید