وابستگی آموزشوپرورش به بودجه دولتی زیاد است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه وابستگی آموزش و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است، گفت:ساختار پراکنده آموزش و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است.
علی الهیار ترکمن در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با کارکنان معاونت برنامهریزی و توسعه منابع که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای انجام شده در بخشهای مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، اظهارکرد: محور اول فعالیتها، انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است که به طور مثال در بخش بودجه بدهیهای سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات سال گذشته، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال 98، در واحد امور مالی اجرای دستورالعملهای دولت، نظام یکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور مدنظر است.
وی افزود: در بخش توسعه منابع، ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات، یکپارچهسازی قراردادها و کاربرد بهینه IT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی، مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمانهای آموزشی انجام میشود.
الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: یکی از فعالیتهای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیبشناسی به آموزش و پرورش است و محور دوم، اقدامات آسیبشناسی سه دهه گذشته آموزش و پرورش است، در این راستا به دو عامل رسیدیم که بهشدت آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرارداد ه است، عامل نخست نگاه معلول محور به مسائل و عامل دوم، اتخاذ راهکارهای موقت به جای راهکارهای اساسی و دراز مدت است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبرداد و تصریح کرد: به دلیل الزام تبعیت آموزش و پرورش از قوانین نمیتوانیم راههای دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش و پرورش حرکت کنیم که تمام سازوکارهای مورد نیاز بهصورت قانونی و منظم شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی ساعتهای آموزشی 8 هزار ساعت است اما در ایران این میانگین 12 هزار و 900 ساعت است، گفت: سنگینی و حجم برنامههای درسی از حوزههای مختلف مورد بررسی است بنابراین با توجه به اینکه یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزشهای مهارتی هم پرداخته شود.
الهیارترکمن خاطرنشان کرد: ساختار پراکنده آموزش و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا باید ساماندهی مدارس کوچک مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.
وی از کسری منابع بودجهای خبرداد و اظهارکرد: راهکارهای عملی برای خروج آموزش و پرورش از چالشهای موجود را مورد بررسی قراردادهایم وابستگی آموزش و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدفگذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.
به گزارش تسنیم، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش در پایان گفت: پیشنهاد ما در معاونت برنامهریزی و توسعه منابع تلاش و برنامهریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژهای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژه های سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آنها تعریف عملیاتی ارائه میدهیم.