هیوندای توسان 2022 رونمایی شد
خودرو توسان یکی از مولفههای مهم موفقیت هیوندای به شمار میرود، خصوصاً اینکه بهترین کراساور (و در کل دومین محصول پرفروش) است که این خودروساز در ایالات متحده به فروش میرساند. به همین دلیل است که ما از دیدن چنین ریسکهای بزرگی توسط هیوندای در هنگام طراحی مجدد توسان ۲۰۲۲ متعجب شدهایم. این سبک طراحی جدید و برجسته هماکنون ظاهر لبهدار هیوندای النترا ۲۰۲۱ را به سطح جدیدی میرساند و همین موضوع ریسکپذیری بسیار بالای خودروساز کره جنوبی را نشان میدهد.
پیشرفتهای جدید توسان به سبک و طراحی محدود نمیشود. هیوندای توسان ۲۰۲۲ نیز مانند سدان جمعوجور النترا برای اولینبار در ایالات متحده در دو نوع هیبریدی و پلاگین هیبریدی به بازار عرضه خواهد شد و بدون کاهش دادن کارایی، قدرت را افزایش میدهد. علاوه بر این، تیپ N Line در آینده به جمع تیپهای هیوندای توسان اضافه خواهد شد و به نسخههای N Line سوناتا و النترا در آینده نزدیک و همچنین مدل کنونی النترا جیتی N Line و ولوستر N میپیوندد تا مجموعه خودروهای اسپرت هیوندای را گستردهتر کند. هیوندای توسان از ماه جاری بهعنوان مدل ۲۰۲۱ در کره جنوبی به فروش میرسد، اما تا اواسط سال آینده و بهعنوان مدل ۲۰۲۲ وارد بازار ایالات متحده نمیشود.
طراحی هیوندای توسان ۲۰۲۲: کاملا شیک
به لطف توصیفات ارائهشده توسط شرکت سازنده مانند «دینامیک پارامتریک» و «جزئیات سینتیکی سطح تزئینشده» هیچ مشکلی برای تشخیص توسان ۲۰۲۲ از مدل قبلی خود ایجاد نخواهد شد. طرح جلوپنجره از النترا و سوناتا الهام گرفته شده و شکل مثلثی غیرمعمولی دارد که از راست به چپ منعکس شده است. اما برخلاف مدلهای سدان، چراغهای جلو توسان با استفاده از عناصر LED که هنگام روشننشدن در قسمت جلویی استتار میشوند، با دهانه جلوپنجره یکپارچه شدهاند. هیوندای تصویری از این خودرو با چراغ خاموش ندارد، اما احتمالا هنگام پارک خیلی تهاجمی بهنظر برسد.
پروفایل جانبی، طرحهای الهامگرفته از النترا را روشن میکند که شامل شکلهای نامنظم مثلث و متوازیالاضلاع در همه جا میشود. نکات مثبت و منفی زیادی نیز در طراحی بیرونی وجود دارد که از جمله میتوان به برجستگی گلگیرهای جلو و عقب و خط شخصیت بلند و ناهموار در بالای بخش زیرین درها اشاره کرد. تغاریهای زاویهدار گلگیر و رکابهای جانبی از جنس پلاستیک مشکی هستند و تمام بریدگیها و چینهای آنها به وضوح مشاهده میشود و نمای جالبی به بیرون خودرو میدهد. در همین حال، سقف بلند و نسبتا مسطح با رنگ مشکی متضاد تزئین شده است و استفاده از قطعات تزئینی کرومی باعث میشود تا توسان پایینتر از آنچه که هست، بهنظر برسد.
برجستهترین قسمتهای عقب توسان در سال ۲۰۲۲ شامل مجموعهای از چراغهای عقب تیغهای است که احتمالا از گاوآهن مزرعه نیز الهام گرفته شده باشد. چراغهای عقب چهارگانه که پایینتر از نوار LED تمام عرض قرار گرفتهاند، ازطریق عناصر کوچک مثلثی جداجدا شدهاند که در صورت روشن نشدن ناپدید میشوند. سپر پایینی عقب از قطعات تزئینی منحصربهفرد با طرح الماس بهره میبرد که ظاهراً در پشت سینی عقب مصنوعی پنهان شده است. هیوندای با پنهان کردن برف پاککن شیشه عقب در زیر اسپویلر سقفی، ظاهر ۲۰۲۲ توسان را بهتر از قبل کرده و نشان بیضی شکل H این برند تجاری را به بخش پایینی شیشه عقب منتقل کرده است.
ممکن است توسان جدید در نگاه اول جذاب نباشد، اما تغییرات ظاهری برجسته آن را نمیتوان انکار کرد. هیوندای میگوید این شیوه طراحی بر هویت متمایز خودرو توسان در میان مدلهای شاسیبلند تأکید دارد و گریزی از آن نیست. علاوه بر این، کراساور کوچک توسان از سایر مدلهای هیوندای نیز متمایز است. برخی از مضامین طراحی توسان با النترا مشترک است، اما توسان مانند مدلهای پلیسید و سانتافه یا کنا و ونیو بهنظر نمیرسد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، توسان ۲۰۲۲ واقعاً ظاهری جسورانه و اختصاصی دارد.
فضای داخل هیوندای توسان ۲۰۲۲: اصلاحات مدرن
فضای داخل کابین توسان ۲۰۲۲ تغییرات کمی دارد، اگرچه هنوز هم به وضوح یک هیوندای مدرن است. راننده برخلاف سوناتا پشت غربیلک فرمان زیبا مینشیند و دو نوار تزئینی نقرهای فضای راننده و سرنشینان جلو را احاطه میکند و به کابین، ظاهری جالب میدهد. داشبورد از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل میشود که به سمت پایین و جلوی سرنشین کشیده شده است و نمای شیک و جاداری به داخل کابین میبخشد و ترس سرنشینان را از کمبود فضا در کابین از بین میبرد. برای تأیید این تصور، باید در آن بنشینیم.
هیوندای توسان ۲۰۲۲ همچنین از نمایشگر دیجیتالی جلوداشبورد بهره میبرد که بهطور درخورتوجهی کابین را مدرن میکند. یکی دیگر از ویژگیهای توسان ۲۰۲۲، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی با صفحهنمایش دوگانه است که نمایشگر ۱۰/۳ اینچی را در بالای صفحه کنترل سیستم تهویه و بدون هیچ دکمه فیزیکی ارائه میدهد. سیستم سرگرمی بهصورت استاندارد دارای صفحهنمایش ۸ اینچی است که امکان یکپارچهسازی با اپل کارپلی و اندروید اتو و اتصال بلوتوث دارد.
درباره سهولت استفاده و کاربردی بودن صفحهنمایش تخت بهروزرسانیشده برای سیستم سرگرمی تردیدهای زیادی وجود دارد، زیرا کنترلهای لمسی خازنی در هنگام رانندگی بیشتر از دستگیرهها و کلیدهای معمولی حواسپرتی ایجاد میکنند و استفاده از آنها دشوارتر است. بااینحال، مجموعه جلوداشبورد دیجیتال و نمایشگر بزرگ موجود در بالای کنسول مرکزی، ظاهری جذاب و مدرن به فضای داخلی جدید این خودرو شاسیبلند میدهد.
از جمله سایر پیشرفتهای داخل کابین میتوان به برقراری ارتباط بین خودرو و خانه اشاره کرد که میتواند لوازم خانگی و چراغهای هوشمند را در جاده کنترل کند و این قابلیت بهعنوان مثال هنگام بازگشت به خانه در شبی تاریک یا یک روز مرطوب تابستانی مفید خواهد بود. همچنین قابلیت جدید برای سال ۲۰۲۲، سیستم کنترل کیفیت هوا است که با استفاده از حسگرهای تشخیص ریزگردها، سطح آلودگی خارجی را بررسی میکند. این سیستم همچنین کیفیت هوای داخل کابین را بررسی کرده و در صورت لزوم هوای کابین را تصفیه میکند؛ درحالیکه استفاده از اواپراتور با رطوبت کمتر باعث میود تا قطعات داخلی سیستم تهویه مطبوع بدون بو باشند. هیوندای بهطور خاص تأیید نکرده است که قابلیتهای تصفیه هوا و اتصال خودرو به خانه در ایالات متحده ارائه میشود یا خیر، اما باتوجهبه سلیقه همیشگی این شرکت بهنظر میرسد که چنین خواهد شد.
سیستم محرکه هیوندای توسان ۲۰۲۲
هیوندای در توسان ۲۰۲۲ بهصورت استاندارد از پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲/۵ لیتری استفاده خواهد کرد که ۱۹۰ اسببخار قدرت و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد. جعبهدنده هشت سرعته خودکار تنها گزینهی موجود است که با پیشرانه پایه تزریق مستقیم عرضه میشود.
بااینحال، هیوندای پیشرانه توربوشارژ ۱/۶ لیتری چهار سیلندر خطی همراهبا موتور الکتریکی با قدرت نامشخص را نیز برای توسان هیبریدی ۲۰۲۲ ارائه میدهد و تخمین میزند که این خودرو ۲۳۰ اسببخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور داشته باشد. این میزان خروجی، تقریبا بیشتر از ۱۹۲ اسب بخاری قدرتی است که در سوناتا هیبرید یا ۱۳۹ اسببخار النترا هیبرید یافت میشود و انتظار میرود که عملکرد بسیار مناسبی را به توسان ارائه دهد. مشخص نیست کراساور هیبریدی توسان از چه جعبهدندهای استفاده خواهد کرد، اما جعبهدنده ۶ سرعته خودکار (مانند سوناتا) گزینهی مناسبی بهنظر میرسد. همچنین برای سال ۲۰۲۲ یک مدل پلاگین هیبریدی توسان با استفاده از پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر ارائه میشود که مشخصات مربوط به ظرفیت پیمایش برقی و باتری آن هنوز مشخص نیست.
پیشبینی میشود که توسان به هر دو پیکربندی جلو محرک و HTRAC تمامچرخ محرک مجهز خواهد شد و گزینهی دومی با حالتهای رانندگی بیشتر در برخی بازارها بهبود یافته است. باتوجهبه وجود تنظیمات رانندگی اقتصادی، کامفورت، هوشمند و اسپرت در مدل کنونی توسان، مدل ۲۰۲۲ تنظیمات رانندگی در شرایط گلولای، شن و برف را هم به آنها اضافه میکند. انتخاب شرایط رانندگی اضافی برای ایالات متحده تأیید نشده است، اما باتوجهبه اهمیت توسان برای فروشندگان آمریکایی، اگر در فهرست مشخصات این خودرو نباشد، جای تعجب دارد.
همچنین فهرست جدیدی از قابلیتهای ایمنی فعال و دستیار راننده در این کراساور وجود دارد. هنوز مشخص نیست که کدام یک از این قابلیتها استاندارد یا اختیاری است، اما سیستمهای نظارت و پیشگیری از برخورد جلو با تشخیص عابر پیاده، دستیار حفظ مسیر حرکت، نظارت بر نقاط کور دید راننده، و دستیار رانندگی در بزرگراه در هیوندای توسان ۲۰۲۲ دردسترس خواهد بود. ازآنجاکه مدل کنونی توسان فناوری پیشگیری از برخورد جلو را بهعنوان آپشن ارائه میدهد، انتظار داریم مدل جدید آن را بهصورت استاندارد ارائه کند.
مشخصات فیزیکی و قیمت هیوندای توسان ۲۰۲۲
مدل ۲۰۲۲ هیوندای توسان از هر نظر کمی بزرگتر از مدل قبلی خود است. توسان جدید ۲۶۸ سانتیمتر فاصله محوری، ۴۵۰ سانتیمتر طول، ۱۸۸ سانتیمتر عرض و ۱۶۵ سانتیمتر ارتفاع دارد که هر کدام به میزان کمی نسبت به قبل بیشتر شدهاند. با وجود افزایشهای جزئی در ابعاد خودرو، فضای داخل کابین به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. حجم صندوق عقب هماکنون به ۱۰۹۵ لیتر میرسد که حدود ۲۱۸ لیتر بیشتر از مدل سال ۲۰۲۱ و تقریبا ۱۱۳ لیتر بیشتر از کراساور سانتافه است.
به گزارش زومیت،در زمان فروش طی نیمه اول سال آینده بهعنوان مدل ۲۰۲۲، قیمت هیوندای توسان باید کمی بیشتر از مدل فعلی باشد. انتظار میرود که قیمت پایه برای مدل مجهز به پیشرانه بنزینی، حدود ۲۴،۰۰۰ دلار باشد، درحالیکه مدلهای بالاتر دارای قیمتی حدود ۳۳،۰۰۰ دلار یا کمی بالاتر خواهند بود. سفارش سیستم تمامچرخ محرک HTRAC حدود ۱،۵۰۰ دلار را به قیمت کلی خودرو اضافه میکند. در همین حال، مدل هیبریدی توسان بسته به آپشنها و سیستمهای اضافی بین ۲۷،۰۰۰ تا ۳۵،۰۰۰ دلار به فروش خواهد رسید (اگر سیستم تمام چرخ محرک سفارش داده شود، ۱،۵۰۰ دلار دیگر به این قیمت اضافه خواهد شد).