هوش مصنوعی مرگبارترین سرطان جهان را تشخیص می دهد

    کد خبر :1025936
هوش مصنوعی مرگبارترین سرطان

برای تشخیص سرطان ریه که بالاترین میزان مرگ‌ومیر را در میان انواع مختلف سرطان دارد، دانشمندان به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند تا خطر ایجاد سرطان در افراد مختلف مشخص شود.‌

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند در زمینه پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه، مانند پزشکان یا حتی بهتر از آن‌ها عمل کنند.

به نوشته یورونیوز،‌ محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه کمبریج انگلستان مدل‌هایی از هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌توانند خطر ایجاد سرطان ریه در یک فرد طی پنج سال آینده را پیش‌بینی کنند.

این محققان از مجموعه داده‌ها برای آزمایش بیش از 60 مدل مختلف یادگیری ماشینی استفاده کردند تا ببینند کدام مدل هوش مصنوعی، دقیق‌ترین پیش‌بینی را از خطر ایجاد سرطان دارد.

این مدل‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سرطان ریه به سه داده نیاز دارند: سن فرد، سال‌های سیگار کشیدن و متوسط تعداد مصرف سیگار در روز.

یکی از محققان کالج دانشگاهی لندن اعلام کرده: «مطالعه ما نشان می‌‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به طور دقیق خطر سرطان ریه با استفاده از این اطلاعات را پیش‌بینی کند؛ اطلاعاتی که جمع‌آوری آن‌ها بسیار ساده است و می‌تواند از طریق ویزیت پزشک عمومی یا به شکل آنلاین جمع‌آوری شود.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ سرطان ریه عامل نخست مرگ‌ومیر سرطان در جهان و سیگار کشیدن دلیل اصلی ایجاد این نوع سرطان است که 85 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرده سرطان ریه در سال 2020 منجر به مرگ 1/8 میلیون نفر شد.

علائم سرطان ریه شامل درد قفسه سینه، کوتاه شدن تنفس، سرفه‌های طولانی‌مدت، سرفه‌ خونی، خستگی،‌ از دست دادن وزن و عفونت‌های مکرر ریه است.

تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه می‌تواند منجر به نتایج بهتری شود چراکه درمان‌های موثرتری در مراحل اولیه این سرطان وجود دارد.

ائتلاف سرطان ریه بریتانیا در سال 2020 اعلام کرد متداول‌ترین راه برای تشخیص سرطان ریه، پذیرش اورژانس در بیمارستان‌ها است، علیرغم اینکه خیلی دیر شده باشد.

دولت بریتانیا در ماه ژوئن اعلام کرد که یک برنامه ملی غربالگری سرطان ریه را برای کمک به تشخیص زودتر سرطان آغاز می‌کند. در این برنامه، افراد 55 تا 74 سال که سابقه مصرف سیگار دارند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش اکوایران، همچنین اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی توصیه‌های خود درباره سرطان را بروزرسانی کرد. این اتحادیه تأکید می‌کند که کشورها باید سیگاری‌های قهار یا سیگاری‌های سابق که پیش از این به شدت سیگار می‌کشیدند را مورد بررسی قرار دهند.

در تحقیقات دیگر برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه، هوش مصنوعی برای کمک به تفسیر سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و جست‌وجوی نشانگرهای بیولوژیکی یا جهش‌های ژنی مورد استفاده قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید