هوش مصنوعی بر رقبای انسانی پیروز شد
یک شرکت انگلیسی سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده که در بازی رایانه ای آنلاین بر رقبای انسانی پیروز شد. این آزمایش بدون ساده سازی بازی انجام شد.
شرکت انگلیسیDeepMind یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده که در بازی رایانه ای StarCraftII بر بازیکنان انسانی پیروز شده است.
StarCraftII یکی از محبوب ترین بازی های رایانه ای و ورزش های الکترونیک در جهان است. در StarCraftII بازیکنان مختلف موجودات فضایی مختلفی را کنترل می کنند و ارتشی برای نابودی رقبای خود می سازند.
در هر مبارزه بازیکن می تواند در هر لحظه هزاران حرکت را انجام دهد و بنابراین بازی رایانه ای چالشی سخت تر از بازی هایی مانند شطرنج یا Go به حساب می آید.
در این میان سیستم هوش مصنوعی مذکور که AlphaStar نام دارد در این بازی بر رقبای انسانی خود پیروز شد و در رده بندی بازیکنان آن ۹۹.۸ درصد بالاتر از بازیکنان دیگر بود.
به این ترتیب AlphaStar نخستین سیستم هوش مصنوعی است که مهارت آن در یک ورزش الکترونیک به انسان بسیار نزدیک است و جالب آنکه این آزمایش بدون ساده سازی بازیStarCraftII انجام شد.
این دستاورد مهمی برای فناوری یادگیری ماشینی است. اریول وینایلز یکی از کارشناسان شرکت «دیپ مایند» است که در توسعه AlphaStar نیز همکاری داشته است. به گفته اوAlphaStar نوعی از سیستم هوش مصنوعی است که دانشمندان آن را «الگوریتم یادگیری تقویتی چند عاملی» می نامند.
این بدان معنا است که سیستم هوش مصنوعی مذکور پس از تجربه مسابقه چند شبکه عصبی عمیق، اطلاعات مختلف را می آموزد. شبکه های عصبی عمیق با الهام از مغز انسان ساخته شده اند و از آنها برای آزمایش و ارتقای استراتژی های مختلف در بازی استفاده شد.
پس از این مرحله AlphaStar در چند بازی آنلاین با بازیکنان انسانی رقابت کرد و توانست به مرحله «گرندمستر» برسد. این درحالی است که در رده بندی پلتفرم این بازی آنلاین فقط ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بالاتر از AlphaStar قرار دارند.