هنگ‌کنگ در جمع 10 صادرکننده به ایران

    کد خبر :1089207
هنگ‌کنگ صادرکننده به ایران

عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران در چهار ماه سال 1403 از سوی گمرک معرفی شدند. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد که هنگ‌کنگ به جمع 10 کشور اول صادرکننده کالا به ایران در این بازه زمانی پیوسته است.

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحد عربی»، «چین»، «ترکیه»، «آلمان»، «هلند»، «فدارسیون روسیه»، «هنگ‌کنگ»، «هلند»، «سوئیس» و «پاکستان» در جمع کشورهای اصلی صادرکننده به ایران قرار داشته‌اند.

در بازه زمانی مورد بررسی میزان واردات به کشور با افزایشی 5.75 درصدی در وزن و 1.53 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام 12میلیون و 592 هزار تن و 19 میلیارد و 949میلیون دلار رسید که با این شرایط می‌توان گفت احتمالا بخشی از کالای وارد شده به کشور به لحاظ ارزشی در رده کالاهای گران قرار داشته‌اند.

10 کشور اول صادرکننده کالا به ایران

اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟ بر اساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفته است، بطوریکه 6 میلیارد و 147میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می‌شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است. در این میان ایران هم سال گذشته بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می‌شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می‌شود؛ روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می‌دهد، با این حال با توجه به شرایط موجود، واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

بر اساس آمار اعلام‌شده، پس از امارات، «چین» با 5 میلیارد و 384 میلیون دلار، «ترکیه» با 2 میلیارد و 652 میلیون دلار، «آلمان» با صادرات 736 میلیون دلار، «هند» با 632 میلیون دلار در میان پنج کشور اول مبداء واردات در چهار ماه منتهی سال جاری به ایران قرار داشته‌اند.

به گزارش اکوایران؛ اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به ایران را بر عهده بگیرند، شامل چه کشورهای است؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «فدراسیون روسیه» با صادرات 381 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «هنگ‌کنگ» با 375 میلیون قرار دارد. داده‌ها نشان می‌دهد «هلند» هم در بازه زمانی مورد بررسی جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده‌ است، ارزش صادرات این کشور به ایران 365 میلیون بوده و «سوئیس» هم با صادرات 335 میلیون دلاری جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. اما سهم واردات کالا از «پاکستان» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 263 میلیون دلار بوده است.

هنگ‌کنگ صادرکننده به ایران

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید