همایون اسعدیان: پولشویی در سینما را درک نمیکنم
همایون اسعدیان معتقد است که پولشویی در سینمای ایران شوخی است چون پولشویی دست کم میلیارد دلاری است.
همایون اسعدیان کارگردان سینما که رئیس فعلی هیأت مدیره خانه سینما است، درباره معضل پولشویی در سینمای ایران گفت: گاهی کلماتی را به سینما وارد میکنیم بدون آنکه اطلاعی از آنها داشته باشیم، مثلاً من پولشویی در سینما را درک نمیکنم چون پولشویی تا جایی که میدانم یعنی پولی که نمیتواند وارد بانک شود، باید به پول تمیز تبدیل شود تا بتوان آن را به سیستم بانکی برد و سوال اینجاست که کدام یک از اینها با چمدان پول به سینما آمدهاند؟ آنها پول خود را از بانک در آوردند و به ما دادند، پس اگر قرار بر پولشویی بوده در بانک اتفاق افتاده است. بنابراین معتقدم پولشویی در سینما چیزی در حد شوخی است چون پولشویی رقمهای ۲۰ میلیارد تومانی نیست، پولشویی دستکم میلیارد دلاری است. اما اگر بگوییم در «ایران» پولشویی میشود مبحث دیگری است. همچنین تا وقتی نهادهای حقوقی روی پولی دست نگذاشتهاند نمیتوانیم از چنین الفاظی استفاده کنیم اما میتوانیم بگوییم دوست نداریم با این پولها کار کنیم.
او ادامه داد: باور ما این است به جای اینکه با سرمایههایی که به هر دلیلی علاقهمندند وارد سینما شوند با الفاظی مثل پول کثیف و پولشویی برخورد کنیم، باید آنها را جذب کرد بویژه آنکه سال آینده ممکن است سرمایههای بیشتری جذب شوند چون اوضاع اقتصادی مملکت خراب است و بسیاری از کارهای تولیدی ممکن است متوقف شود.
در این موقعیت صاحبان پولهای سرگردان ممکن است فکر کنند سینما جای خوبی برای سرمایهگذاری است آن هم به دلیل بازخوردی که دارد یا اینکه ممکن است بخواهند خودشان را مطرح کنند یا حتی شاید یک نفر ثروتمند باشد اما به دنبال پرستیژ اجتماعی است و به همین دلیل ما باید از چنین پولهایی استقبال کنیم.
اسعدیان تاکید کرد: منتها مشکلی که در این باره وجود دارد این است که این سرمایهها باید در سیستم استاندارد استفاده شوند نه اینکه یک نفر سرمایه بیاورد و بعد او، تعیین کند که دلش میخواهد به یک نفر فقط دستمزد آنچنانی دهد. این کار نظام تولید در سینما را به هم میریزد. سیستم استاندارد هم این است که چنین سرمایههایی از طریق تهیه کننده خرج شود. مواردی بوده که سرمایهگذار گفته دستمزد عوامل را تهیهکننده بدهد و تعدادی از بازیگران را خودش پرداخت میکند ان هم با رقمهای هنگفت و این فاصله طبقاتی عجیب و غریبی را بین آن بازیگران و عواملی که کار میکنند ایجاد کرد که در نهایت به کینه و نفرت منجر میشود.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما تاکید کرد: وقتی یک نفر سرمایهای را به سینما میآورد باید تهیه کننده را قبول داشته باشد و پول را در اختیار او قرار دهد تا بعد تهیهکننده طبق استاندارد سینما کار کند. اصلاً شرایط باید این طور باشد وزارت ارشاد سرمایهگذاری را که میخواهد سرمایهای به سینما وارد کار کند تأیید کند.