هزینه ۳۴۵ میلیارد ریالی برای رینگ آبرسانی تهران
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۵ میلیارد ریال در پروژه رینگ آبرسانی تهران هزینه شده است.
به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نیرو، سیدعلیرضا ساداتیفرد، با بیان اینکه پروژه بزرگ رینگ کمربندی آبرسانی تهران در چند جبهه در حال انجام است، ادامه داد: در جبهه غربی که از تصفیهخانه ششم تا مخزن ۱۱۸۳ غرب قرار دارد تا کنون سه رشته خط آبرسانی از مسیر اجرا شده است و چهارمین خط آن نیز بهزودی اجرا خواهد شد و آب را از تصفیهخانه ششم به سمت مخازن ۵۷ و ۵۹ در شمال غرب تهران هدایت میکند.
به گفته ساداتیفرد در جبهه شمالشرقی نیز دو رشته خط ۱۸۰۰ و ۱۴۰۰ میلیمتری، آب خام و آب تصفیهشده را از تصفیهخانه پنجم به مخازن ۴۳، ۴۸، ۴۹ و ۷۱ میرساند.
معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران افزود: هدف اصلی اجرای طرح کمربندی رینگ آب تهران این است که ما بتوانیم در شرایط بحرانی از منابع سطحی که در تصفیهخانهها داریم، سایر تصفیهخانهها را پشتیبانی کنیم و ضمن ایجاد قابلیت جابجایی آب مورد نیاز، از نظر کیفی نیز آب تهران را به تعادل برسانیم.
او افزود: با اجرای خطوط کمر بندی این امکان مهیا خواهد شد که اگر در صورت بروز حادثه، آب ورودی یکی از تصفیهخانه قطع شود، بتوانیم از تصفیهخانه دیگر این مسیر را احیا و تصفیهخانه را وارد مدار تولید، تصفیه و آبرسانی کنیم؛ افزون بر این، منابع آب زیرزمینی تهران کیفیتهای متفاوتی دارد و برای رسیدن به شرایط استاندارد نیازمند اختلاط است که با بهرهبرداری از سد ماملو، وارد مدار شدن تصفیهخانه هفتم تهران و اجرای پروژه رینگ کمربندی تهران این امر محقق و مشکل کیفی آب در جنوب شرق تهران به طور کامل برطرف شده است.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در محدوده جنوب غرب تهران نیز با اجرای خط سلامت که بخشی از حوزه غربی پروژه رینگ کمربندی تهران است توانستیم نیترات را تا حد استاندارد کاهش دهیم که ضمناً با وارد مدارشدن تصفیهخانه ششم آب تهران در آینده نزدیک، آب با کیفیت بالا برای محدود مسکونی منطقه ۲۱ و ۲۲ تزریق خواهد شد.
به گفته ساداتیفرد، یکی دیگر از اهداف این طرح کلان، تامین آب شهر پرند است که در همین زمینه لولهگذاری از مخزن تلمبهخانه یافتآباد تا مخزن رضیآباد به طول ۱۲ کیلومتر اجرا شده و از مخرن رضیآباد به سمت شهر پرند حدود ۶.۷ کیلومتر آن به اجرا درآمده است.
معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران، کمبود منابع مالی، وجود موانعی چون اراضی و املاک شخصی و تنگناهای ترافیکی را عمدهترین موانع پیشرفت این طرح عنوان کرد.