هزینه هراتوبوس با ارز ثانویه یک میلیارد و ۴۰۰ تومان است/لزوم تخصیص ارز دولتی به حمل و نقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه اگر تخصیص ارز دولتی در حمل و نقل عمومی نباشد، ارز ثانویه سیستم نوسازی را قفل میکند، گفت: هزینه هر اتوبوس با ارز ثانویه حدود یک میلیارد و ۴۰۰ تومان است. بنابراین باید حمل و نقل عمومی را به مثابه کالای اساسی در نظر بگیریم.
محسن پورسیدآقایی در جلسه امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران اظهار کرد: از کل ناوگانی که برای تخصیص ارز دولتی ثبت سفارش شده است، حتی یک عدد هم اتوبوس گازسوز شهری نیست. هر چند که قول دادند که ظرف چند هفته آینده کار تخصیص ارز برای اتوبوسهای گازسوز شهری انجام شود ولی آنچه که به آن ارز دولتی اختصاص داده شده، کامیونها و کشندهها است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تشریح کرد: برای همین تعدادی که برای کامیونها ارز تخصیص یافته سهمیهای برای کامیونهایی که در شهرها تردد میکنند نیست و اولویت با کامیونهایی است که بین شهری تردد میکنند.
پورسیدآقایی با انتقاد از اینکه هیچ کدام از کامیونهای درونشهری در طرح نوسازی قرار نمیگیرند، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، ما همچنان با آلودگی هوا در تهران مواجه خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه باید سهم مشخصی برای نوسازی کامیونهای درونشهری با ارز دولتی در نظر گرفته شود، اظهارکرد: اگر تخصیص ارز دولتی در حمل و نقل عمومی نداشته باشیم، ارز ثانویه سیستم نوسازی را قفل میکند. اگر اتوبوسها را با ارز ثانویه وارد کنیم، هر کدام حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این صورت یا باید قیمت بلیت را سه برابر کنیم که جبران افزایش قیمت اتوبوس شود یا باید یارانههای دولت را افزایش دهیم. راهکار اول به مصلحت جامعه نیست و قابلیت اجرا ندارد.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه درباره یارانههای دولت برای نوسازی حمل و نقل عمومی گفت: در سه سال گذشته پرداخت این یارانهها صفر بوده است.بنابراین امیدی به یارانه دولت هم نداریم. تنها راهکار این است که ارز دولتی به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.
پورسیدآقایی در پایان تاکیدکرد: حمل و نقل عمومی به مثابه کالاهای اساسی است. از دولت میخواهیم که ارز دولتی به حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تاکسی و اتوبوس اختصاص دهد.