هزینه اجرای سقف عرشه فولادی

    کد خبر :874428

سقف عرشه فولادی (metal deck) یکی از مدرن‌ترین، سبک‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های اجرای سقف و بام در ساختمان‌های اداری، مسکونی، هتل‌سازی، سوله‌سازی و غیره است و از ورق فولادی گالوانیزه، گل‌میخ‌ها و برش گیرها، میلگرد و بتن تشکیل می‌شود. تطبیق‌پذیری با انواع سیستم‌های ساختمانی، سرعت بالای اجرا، کنترل وزن بارها در هنگام اجرا، مقاومت زیاد در مقابل آتش‌سوزی و شرایط جوی، ایمنی بالا و زیبایی ظاهری از مهمترین مزایای سقف عرشه فولادی به شمار می‌روند. به دلایل مختلفی هزینه اجرای سقف عرشه فولادی نسبت به هزینه اجرای سقف‌های سنتی کمتر است. در این مقاله قصد داریم درباره فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در هزینه اجرای سقف عرشه فولادی توضیح دهیم.

محاسبه هزینه اجرای سقف عرشه فولادی به چه صورت انجام می‌شود؟

هزینه اجرای سقف عرشه فولادی با توجه به فاکتورهای مهمی مانند قیمت متریال‌های به کار رفته شامل بتن، میلگرد، ورق‌های فولادی، برش‌گیر و گلمیخ، هزینه حمل و نقل، هزینه انتقال متریال‌ها به انبار و محل اجرای سقف، هزینه اجرای المان‌های مختلف، هزینه‌های صرف شده برای استخدام نیروی کار، ‌هزینه استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در اجرای این نوع سقف،‌ نوع سفارش از لحاظ سلولی یا مشبکی بودن، متراژ و مساحت پروژه، اندازه برش‌های سفارشی شده و هزینه‌های ضایعات محاسبه می‌شود. سقف‌های عرشه فولادی مقاومت، استحکام و طول عمر بسیار بالایی دارند، نصب آن‌ها به زمان زیادی احتیاج ندارد، سازه‌ای بسیار زیبا و ظریف هستند و در عین حال به عنوان عایق صدا نیز عمل می‌کنند اما مهمترین دلیلی که باعث شده در سال‌های اخیر تعداد طرفداران سقف عرشه فولادی در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری و غیره افزایش پیدا کند، اقتصادی بودن قیمت عرشه فولادی می‌باشد. با جمع هزینه‌های ذکر شده برآورد قیمت عرشه فولادی کار سختی به نظر نمی‌رسد.

مهمترین عوامل تاثیرگذار در هزینه اجرای سقف عرشه فولادی

♦ قیمت ورق‌های گالوانیزه

بیشترین هزینه اجرای سقف عرشه فولادی به ورق‌های گالوانیزه اختصاص یافته است. در واقع می‌توان گفت که حدود دو سوم یا 60 درصد قیمت سقف عرشه فولادی صرف تهیه ورق‌های گالوانیزه می‌شود‌. این ورق‌ها هم در کارخانه‌های موجود در ایران تولید می‌شوند و هم به صورت وارداتی در سطح بازار عرضه شده‌اند.‌ ضخامت این ورق‌ها معمولا 0.8، 0.9، 1 و 1.25 میلی‌متر می‌باشد و به شکل رولی توسط کشورهای چین، هند، اکراین، قزاقزستان و کارخانه‌های ایرانی مانند هفت الماس،‌ تاراز و فولاد مبارکه تولید می‌شوند‌. برای محاسبه قیمت ورق گالوانیزه وزن ورق را در یک متر مربع از ورق ضرب می‌کنند و سپس عدد به دست آمده نیز در قیمت واحدی که برای هر کیلوگرم ورق گالوانیزه در نظر گرفته شده ضرب می‌شود.

♦ قیمت میلگرد حرارتی

حدود 13 درصد از هزینه اجرای سقف عرشه فولادی را می‌توان به قیمت میلگرد حرارتی اختصاص داد. این میلگردها یا به صورت شاخه‌های آجدار نمره 8 یا 10 و یا به صورت مش بافته شده و آماده در ساخت سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. برای تعیین اعداد چشمه‌ها به کاربری ساختمان، میزان وزن بار زنده و فاصله‌های بین دهانه‌ها توجه می‌شود.

♦ قیمت بتن مصرف شده در ساخت سقف عرشه فولادی

در محاسبه قیمت عرشه فولادی قیمت بتن مصرفی نیز توجه می‌شود. تقریبا برای هر متر مربع سقف عرشه فولادی به 0.11 متر مکعب بتن نیاز است. ارتفاع بتن از قائه تحتانی ورق ذوزنقه‌ای حدود سیزده سانتی‌متر و ارتفاع آن از قاعده بالایی ورق حدود پنج سانتی‌متر می‌باشد.‌ گاهی اوقات با توجه به کاربری ساختمان و نوع میلگرد این ارتفاع به هفت سانتی‌متر خواهد رسید و طبیعتا حجم بتن مصرفی و هزینه آن نیز افزایش می‌یابد.

♦ قیمت شعله پوش سرامیکی و گلمیخ

قیمت شعله پوش سرامیکی و گلمیخ تقریبا شامل 4 درصد از هزینه اجرای سقف عرشه فولادی می‌شود و در محاسبه هزینه اجرای سقف عرشه فولادی تاثیرگذار است. شعله پوش سرامیکی به عنوان یک قطعه موقت از پاشش مواد مذاب به بیرون جلوگیری می‌کند و تا فرا رسیدن زمان آرماتوربندی باید آن را از سقف جمع‌آوری کرد. تعداد مورد نیاز گلمیخ نیز برای هر متر مربع از سقف عرشه فولادی 2.2 است‌ و در دو اندازه استاندارد و مطابق با ارتفاع گام ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

♦ قیمت چاشنی انفجاری و میخ

یکی دیگر از فاکتورهایی که در برآورد قیمت عرشه فولادی مورد توجه قرار می‌گیرد و حدود دو درصد از هزینه قیمت سقف عرشه فولادی را به خود اختصاص داده است، قیمت میخ و جاشنی انفجاری می‌باشد که برای ثابت نگه داشتن ورق‌های گالوانیزه روی اسکلت فلزی کاربرد دارند. برای هر متر مربع ورق حدود دو تا سه میخ و چاشنی انفجار لازم است.

♦ دستمزد اجرای قسمت‌های مختلف سقف عرشه فولادی

میزان دستمزد اجرای در پروژه‌های سقف عرشه فولادی با توجه به مهارت و سابقه نیروی کار متفاوت است و در زمان استعلام قیمت سقف عرشه فولادی تقریبا 6 درصد از کل هزینه را به خود اختصاص داده است. در کنار دستمزد اجرا شامل ثابت کردن ورق‌های گالوانیزه، نصب فلاشینگ، جوشکاری گلمیخ‌ها، آرماتوربندی و بتن‌ریزی، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل مصالح به محل پروژه نیز محاسبه می‌شود.

آیا نوسانات بازار ارز درمحاسبه قیمت عرشه فولادی موثر است؟‌

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نوسانات بازار ارز و تغییر قیمت دلار درقیمت سقف های مرکب عرشه فولادی تاثیرگذار است. نوسان قیمت ارز روی قیمت فولاد تاثیر مستقیمی دارد. افزایش یا کاهش قیمت فولاد باعث تغییر قیمت ورق‌های گالوانیزه به کار رفته در ساخت سقف عرشه فولادی می‌شود‌. برخی از متریال‌های کاربردی در این نوع سقف از کشورهای خارجی وارد می‌شود و برای خرید آن‌ها باید دلار پرداخت شود. بنابراین نوسانات بازار ارز در محاسبه قیمت عرشه فولادی نقش مهمی دارد.

استعلام قیمت سقف عرشه فولادی از سایت فرتاک ویژن

برای پی بردن به هزینه اجرای سقف عرشه فولادی  به صورت تقریبی می‌توانید به سایت شرکت فرتاک ویژن با آدرس اینترنتی https://fartakvision.com  مراجعه کنید و با رفتن به صفحه محاسبات در این سایت اطلاعات مربوط به پروژه خود را وارد کرده و استعلام  قیمت سقف عرشه فولادی را انجام دهید. شرکت فرتاک ویژن به عنوان یک شرکت پیمانکاری در زمینه تولید و همچنین اجرای سقف‌های عرشه فولادی فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرد و با تکیه بر سرعت، کیفیت و دقت و ارائه بهترین متریال‌ها با قیمت بسیار مناسب به یکی از بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه تبدیل گردید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرتاک ویژن در انگلیسی به معنی رویای آینده است. این شرکت با کمک مدیران جوان خود آینده بسیار درخشانی پیش رو دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید