هرمیداس باوند: وعده های اروپایی ها محقق نشده است

    کد خبر :534948

داود هرمیداس باوند می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌خواهند با به دست گرفتن بهانه‌ای از ایران تنش‌آفرینی کنند و با مبالغه‌های خود ایران را دوباره به وضعیت پیش از برجام بکشانند تا مسئله را به شورای امنیت ببرند. اقدام اخیرشان در ترورست دانستن سپاه نیز در همین سیاست می‌گنجد.

خروج آمریکا از برجام و متعهدنبودن اروپایی‌ها به وعده‌های جبرانی خود باعث شد که ایران تصمیم به واکنش متناسب بگیرد؛ چنانکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور از کاهش سطح تعهدات ایران در برجام سخن گفت.

داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌الملل باور دارد که نیت آمریکا تحریک ایران است. او در تحلیل واکنش اخیر ایران به نامه‌نیوز گفت: «برجام یک‌ تفاهم‌نامه بین‌المللی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز از دستاوردهای خود می‌دانست. بر اساس آن قرار بود که تحریم‌ها برداشته شود و انتقال تکنولوژی صورت بگیرد. آمریکا بعد از مدتی به صورت یک‌جانبه از این تفاهم‌نامه بیرون آمد و گفت که نه‌تنها برجام را اجرا نمی‌کنم که تحریم‌های سنگین دیگری نیز وضع خواهم کرد. گرچه تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه است اما اگر کشورهای مختلف با ایران مبادله کنند، آمریکا آنها را طرد می‌کند و به مبادلات اقتصادی‌اش با آن کشور پایان می‌دهد. باید بدانیم که به هرحال کشورها منافع ملی خود را لحاظ می‌کنند و چندان تمایل ندارند مبادلاتشان با آمریکا قطع شود».

این استاد روابط بین‌الملل درباره موضع اروپا نیز گفت: «اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام اعلام پایبندی کرد و گفت که یک‌سوم نفت ایران را می‌خرد و در عین حال یک سیستم مالی جدیدی را ایجاد می‌کند تا بدون نقش آمریکا مبادلات ایران و اروپا انجام شود که هیچ‌یک از این وعده‌ها تحقق نیافت».

باوند در پایان از مخاطرات احتمالی آینده نیز چنین گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند با به دست گرفتن بهانه‌ای از ایران تنش‌آفرینی کنند و با مبالغه‌های خود ایران را دوباره به وضعیت پیش از برجام بکشانند تا مسئله را به شورای امنیت ببرند. اقدام اخیرشان در ترورست دانستن سپاه نیز در همین سیاست می‌گنجد؛ از این‌رو ضرورت دارد مقامات ایرانی با در نظر داشتن نیت آمریکایی‌ها اقدام کنند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید