هایما 8S دستپخت جدید ایران خودرویی‌ها

    کد خبر :903443

ایران‌خودرو تاکنون توانسته بیش از ۴۹ هزار دستگاه انواع مدل‌های کراس‌اوور هایما را در کشور به فروش برساند که موفقیت خوبی برای این برند نوپا در برابر رقبایی چون چری و جک در بازار داخلی محسوب می‌شود. هایما که سابقه آن از سال ۱۹۹۲ فراتر نمی‌رود به‌واسطه جوینت ونچر با مزدا و استفاده از پلتفرم‌های قدیمی این شرکت توانسته به‌خوبی خود را مطرح نماید.

بازتاب” _هایما S5 و S7 هر دو با تغییراتی در سال جدید راه خود را ادامه خواهند داد اما ایران‌خودرو برای پرکردن خلأ محصولات در کلاس رقابتی با فیدلیتی و تیگو ۷ و کراس‌اوورهای چینی دیگر، تصمیم گرفته تا یک محصول رده بالاتر را وارد بازار کند. این خودرو که پیش‌بینی شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ وارد بازار کشور شود، هایما ۸S نام دارد. تست‌های ۸S در ایران شروع شده و قرار است در کارخانه ایران‌خودروی خراسان مونتاژ شود.

هایما ۸S برخلاف دیگر برادران خود ترتیب نام‌گذاری متفاوتی دارد. این نام درواقع به معنی ۸ ثانیه بوده و اشاره به شتاب جالب این خودرو دارد. البته این خودرو حدود چهار سال پیش و در ابتدا با نام SG00 رونمایی شده بود. نسخه نهایی و تولیدی S8 نیز در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد.

هایما این کراس‌اوور اسپرت را روی پلتفرم جدیدی ساخته که از مزدا تریبیوت سال ۲۰۰۰ برداشته شده و اصلاح شده است. طراحی هایما ۸S در جلو، یادآور نسل جدید سانتافه است. البته این سبک طراحی تبدیل به مد روز شده و در بسیاری از محصولات سواری و شاسی‌بلند دیده می‌شود. چراغ‌های LED باریک جداگانه در بالا و مجموعه چراغ‌های اصلی در سپر جای گرفته‌اند. چهار چراغ مکعبی کوچک کریستالی در این مجموعه قرار دارند. جلوپنجره نیز طرحی کهکشانی دارد. خطوط روی کاپوت و گلگیرها نیز مشابهتی با خودروهای کراس‌اوور مزدا دارند.

در نمای جانبی، سقف با شیب ملایمی به سمت عقب کشیده شده و خطوطی بی‌هدف و نامنظم هم روی درب‌ها طراحی شده‌اند. فرم اسپرتی که مد نظر طراح بوده با گنجاندن ایده سقف شناور و امتداد یافتن پنجره‌های کناری تا انتهای ماشین آسیب دیده و یک دوگانگی بین ایده اسپرت و خانوادگی ایجاد شده است. درواقع نمای جانبی بیشتر مناسب یک استیشن به نظر می‌رسد تا شاسی‌بلند.

در نمای پشتی هم چراغ‌های باریک به هم پیوسته در قابی مشکی و برجسته جای گرفته‌اند. در اینجا هم طراحان با قرار دادن جای پلاک در سپر عقب، باعث سادگی بیش از حد درب پشتی شده و آن را مشابه مینی ون‌ها نموده‌اند.

طراحی کابین هایما ۸S، خشن و نسبتاً مدرن است و البته مثل سایر قسمت‌های این خودرو از الگوهای مختلفی از سایر خودروها در آن استفاده شده و حتی ردپای طراحی پژو و لامبورگینی هم در آن محسوس است. سه عدد دریچه تهویه مرکزی شش ضلعی که درون قابی نقره‌ای قرار گرفته‌اند، بیش از سایر قسمت‌ها جلب توجه می‌کنند. یک نمایشگر نسبتاً بزرگ هم در بالای داشبورد جا خوش کرده است. نمایشگر پشت آمپر هم در نسخه فول، تمام دیجیتالی است. در قسمت کنسول، یک هلال نقره‌ای براق تا قسمت زیر دریچه‌های تهویه امتداد یافته است. فرمان هم در قسمت زیرین تخت یا به‌اصطلاح دی کات است. کابین کاملاً تیره رنگ بوده و در ترکیب با تم نقره‌ای براق و مشکی پیانویی، لوکس به نظر می‌رسد.

این خودرو یک کراس‌اوور کامپکت یا جمع‌وجور با ۴, ۵۶۵ میلی‌متر طول، ۱, ۸۵۰ میلی‌متر عرض و ۱, ۶۸۲ میلی‌متر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی‌متر است. این ابعاد، ۸S را عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر و البته طویل‌تر از دو خودروی S5 و S7 قرار می‌دهد.

ایران‌خودرو قصد دارد تا بالاترین نسخه پیشرانه این مدل را برای عرضه در کشورمان انتخاب کند. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ TGDI هایما ۸S می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این قوا برای خودرویی با وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم نسبتاً مطلوب بوده و طبق آزمایش‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد ۷.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت این نسخه طبق اعلام سازنده ۹.۸ لیتر در شهر و ۶.۳ لیتر در جاده و ۷.۲ لیتر به‌صورت میانگین در هر صد کیلومتر است.

مهم‌ترین ویژگی هایما ۸S سیستم ایمنی فعال ADAS است که شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های دستیار رانندگی و ایمنی می‌شود. بعلاوه دوربین ۳۶۰ درجه، ESP، پایش باد لاستیک‌ها، کروز کنترل تطبیقی، تعویض دنده الکترونیکی با پدل شیفترهای پشت فرمان، سقف پانوراما، صندلی‌های برقی در جلو، درب عقب برقی، پشت آمپر تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعات و سرگرمی، شارژر بی‌سیم گوشی موبایل، ترمز پارک برقی، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و چراغ‌های جلوی LED با DRL هم ازجمله امکانات فراوان این مدل به شمار می‌روند. گران‌ترین مدل‌های فول مجهز به چرخ‌های ۱۹ اینچی، ترمز اکتیو، هشدار نقاط کور، چراغ‌های خودکار نوربالا و نورپایین، ۱۰ ایربگ و غیره هم می‌شوند.

هرچند هایما ۸S در کلاس ابعادی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج قرار می‌گیرد اما باوجود پلتفرم قدیمی و نداشتن سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل باید آن را تنها با کراس‌اوورهای چینی همانند بهمن فیدلیتی، چری تیگو ۷ و لاماری مقایسه نمود.

قیمت مدل‌های دنده اتومات هایما ۸S در بازار چین از ۹۰ هزار یوان معادل ۱۴ هزار دلار شروع می‌شود و گران‌ترین مدل آن هم ۱۲۵,۹۰۰ یوان معادل ۱۹,۷۷۰ دلار فروخته می‌شود. در بازار ایران احتمالاً این خودرو با قیمتی بالاتر از S7 توربو پلاس یعنی بالای ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان و در رده قیمتی فیدلیتی پرایم عرضه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید