نگاه نزدیک جی لنو به مدل افسانه‌ای لانچیا 037 استراداله

  • خودرو
  • شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۴
    کد خبر :364406

مدل ۰۳۷ استراداله، یکی از خودروهای خاص و گران قیمت لانچیا است که در سال ۱۹۸۲ تولید شد. جی‌ لنو، کلیکسیونر مشهور، نگاهی ویژه به این محصول و قهرمانی‌های آن در رالی جهانی داشته است.

لانچیا ۰۳۷، خودرویی است که چندان مورد توجه قرار نگرفت و شاید بسیاری آن را نشناسند. این مدل، مابین استرادوس و دلتا انتگراله است. با این وجود اما ۰۳۷ هیچگاه نتوانست به اندازه‌ی پیشینان خود مشهور شود. جی لنو، مجری مشهور تلویزیون و کلکسیونر خودرو نیز یکی از این لانچیا‌های ۰۳۷ را در گاراژ خود دارد و به تازگی ویدئویی از این خودرو در سری Jay Leno’s Garageshows منتشر کرده است.

به باور جی لنو، لانچیا ۰۳۷ نسخه‌ای کوچک و رام شده از فراری F40 است. لانچیا در ساخت ۰۳۷ از پایه و اساس مدل اسکورپیون برای شروع استفاده کرده است. با این وجود هر دو خودرو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند. جالب است بدانید که پیشرانه‌ی این خودرو به صورت عرضی نصب شده است اما نسخه‌ی تیونینگ شده توسط شرکت آبارث نیز وجود دارد که برای نصب یک سوپر شارژر، پیشرانه‌ی ۰۳۷ را ۹۰ درجه چرخانده و به صورت طولی نصب کرده بود. برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در لانچیا ۰۳۷ از یک جعبه دنده‌ی پنج سرعته‌ی دستی استفاده شده است.

لانچیا ۰۳۷ به امکاناتی همچون سیستم تعلیق رالی، کمک فنر‌های دوگانه در عقب، بدنه‌ی فایبرگلاس تقویت شده با کولار و شاسی تیوبی مجهز شده است که در زمان خود بسیار قابل توجه است. تیراژ تولید این خودرو عددی در حدود ۲۰۰ دستگاه بوده است و مدل ۰۳۷ استراداله که تصاویر آن را نیز مشاهده می‌کنید یکی از همین ۲۰۰ دستگاه خودرویی است که تولید شده است.

مدل ۰۳۷ مجهز به یک پیشرانه‌ی سوپر شارژردار چهار سیلندر به حجم ۲ لیتر است که می‌تواند ۲۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. البته نسخه‌ی خیابانی قدرت کمتری در مقایسه با سایر نسخه‌های ۰۳۷ دارد چون نسخه‌ی مسابقه‌ای این خودرو ۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.در سال‌های آخر تولید نیز مدل خاصی از ۰۳۷ به بازار عرضه شده که توانایی تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

قوی‌ترین نسخه‌ی این خودرو نیز با نام EVO 2.0 دارای قدرت ۳۵۰ اسب بخاری بود. لانچیا ۰۳۷ استراداله را باید یک خودروی تمام عیار رالی دانست که در سال‌های‌ ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ در کلاس FIA Group 5 به رقابت می‌پرداخت. همچنین این خودرو توانست در مسابقات Rennsport Meisterschaft آلمان در سال ۱۹۸۰ قهرمانی را کسب کند. از سال ۱۹۸۲ نیز لانچیا ۰۳۷ استراداله دوباره به مسابقات رالی بازگشت و توانست مقام قهرمانی مسابقات SRC سال ۱۹۸۳ را کسب کند و آئودی کواترو چهار چرخ محرک را شکست دهد.

متاسفانه بازار آمریکا هیچگاه ۰۳۷ را ندید و لانچیا این خودرو را در بازار ایالات متحده عرضه نکرد. اما حال ۲۵ سال از پایان تولید این خودرو می‌گذرد و افرادی همچون جی لنو، می‌توانند این خودرو را از اروپا خریدارای کرده و به آمریکا وارد کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید