نگاه آخوندی به نظام مهندسی تخریبی بود نه اصلاحی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه نگاه آخوندی به نظام مهندسی تخریبی بود نه اصلاحی، گفت: بر اساس حکم رئیسجمهوری بنده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور شدم و اساسا وزیر سابق نمیتوانست این حکم را لغو کند.
فرجالله رجبی در گفتوگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی به معاون امور مسکن و ساختمان برای رفع تعلیق پروانه اشتغال به کار آیا سمت شما بهعنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز باز میگردد، اظهار کرد: طبق آییننامهای در سال 94، وقتی برخی اقدامات که اثرات تبعی دارد مانند اقدام وزیر سابق راه و شهرسازی، علاوه بر اینکه دو عضو شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان بهعنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی آنرا امضا کنند، باید مسئول امضاکننده حکم یعنی رئیسجمهوری نیز آنرا امضا کند.
وی تصریح کرد: در حالیکه نه آن دو نفر حکم عباس آخوندی را امضا کردند نه رئیسجمهوری.
وی ادامه داد: به نظرم فضاسازیهای اخیر ادامه همان روند گذشته است؛ در گذشته ادعای ما این بود که به دنبال ایجاد اصلاحات در همان سه محور نامه بنده یعنی ضرورت ارتقای خدمات، ضرورت شفافسازی مالی و ضرورت انضباط تشکیلاتی هستیم. متاسفانه آن “شیوهها” اصلاحات در نظام مهندسی ساختمان را متوقف کرده و در این کشمکشها حدود 1.5 سال از وقت شورای مرکزی تلف شده است.
وی بیان کرد: فکر میکنم بازهم سوق دادن افکار عمومی چه در حوزه نظام مهندسی و چه بیرون از آن به این قبیل بحثها به جز وقتکشی و اتلاف وقت جامعه مهندسی و مردم خاصیت دیگری ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: باید سمت و سوی کار را با رویکرد مثبت وزیر کنونی راه و شهرسازی به سمت اصلاحات و مطالبات سوق دهیم. اصلاحاتی که ضرورت ارتقای خدمات، ضرورت شفافسازی مالی و ضرورت انضباط تشکیلاتی است.
رجبی تاکید کرد:در این ماجرا کماهمیتترین موضوع این است که رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی باشد یا فرد دیگری. مهم این است که هر فردی رئیس سازمان میشود به اجرای این اصلاحات تعهد داشته باشد و وزارت راه و شهرسازی بر خلاف رویه وزیر سابق بخواهد به این اصلاحات کمک کند.
وی با بیان اینکه اگر بنده خیلی نگران این بودم که رئیس باشم یا خیر در برابر بخشنامههای غیرقانونی وزیر سابق راه و شهرسازی مقاومت نمیکردم، گفت: نگران این هستم که طرح چنین مسائلی دوباره ماجرا را از موضوع اصلی منحرف کند. سازمان نظام مهندسی سرمایه ملی است اما دچار یک سری مشکلات شد. این مشکلات و مسائل نیز ناشی از بخشنامههای گذشته دولت است؛ بنابراین باید ضمن حفظ این سرمایه اصطلاحات مورد نیاز و حتی در برخی مواقع جراحیهایی را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ماشین تخریب متوقف شده است، اظهار کرد: الان فرصت آن است که برای مردم دستاوردی داشته باشیم،اگر این دستاور اتفاق بیفتد کم اهمیتترین موضوع این است که چه کسی رئیس سازمان باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه اصلاحات صرفا در تعامل بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی انجام شود، افزود: این کار با نگاه اصلاحی باید انجام شود نه نگاه تخریبی. آنچه که ما به آقای آخوندی ایراد میگرفتیم این بود که نگاه وی اصلاحی نبود و نگاهش تخریبی بود. ضمن اینکه قائل به همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارتخانه نبود. خوشبختانه وزیر جدید راه و شهرسازی هم توجه بیشتری به این موضوع دارد و هم اینکه به طور جدی به دنبال اصلاحات و تعامل است.
رجبی تاکید کرد: در مجموع باید تاکید کنم که حکم بنده توسط رئیسجمهوری لغو نشده و درست این بود که وزیر قبلی چنانچه مرتکب تخلفی شدهام به رئیسجمهوری گزارش میداد و از وی تقاضا میکرد که حکم من را -ریاست بر سازمان نظام مهندسی ساختمان- را لغو کند.
وی ادامه داد: این کار انجام نشد و آییننامه مشخص کرده که مسئول امضا حکم باید اثرات تبعی را بپذیرد که تا امروز هم اتفاق نیفتاده است. به هر حال امیدواریم پس از این همه کشمکش که ناگوار بود و وقت همه را تلف کرد بتوانیم اصلاحات مورد نظر را در سازمان اجرایی کنیم.
وی تاکید کرد: بنده در ساختمان سازمان نظام مهندسی کشور مستقر هستم، همان از زمانیکه وزیر سابق راه و شهرسازی به صورت غیرقانونی پروانه اشتغال به کارم را تعلیق کرد نیز به مسئولیت خود در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه میدادم. چراکه وزیر سابق اساسا نمیتواند حکم رئیسجمهوری را لغو کند.
وی یادآور شد: پس از اقدام آخوندی به رئیس جمهوری نامه نوشته و از وی کسب تکلیف کردم که آقای روحانی تاکید کرد از گونه اقدام عجولانه در این زمینه خودداری شود. الان هم وزیر جدید با رویکرد جدید و مثبت روی کار آمده است.