نگاهی عمیق به کراساور برقی کیا e-Niro مدل ۲۰۱۹
مدل جدید کراساور الکتریکی کیا نیرو با نام e-Niro عرضه میشود. این محصول با یکبار شارژ کامل ۴۸۰ کیلومتر مسافت طی میکند.
هرماه در صنعت خودروسازی جهان خودروهای متنوع و جدیدی عرضه میشود. یکی از فناوریهایی که شرکتهای خودروسازی برآن متمرکزند، تولید خودروهای الکتریکی است. در این زمینه، تسلا پیشتاز است و مدلهای محبوبی به بازار عرضه کرده است. البته، قیمت گران از معایب خودروهای تسلا است. شرکتهای کرهای نیز همزمان با دیگر بزرگان این صنعت درحالکار روی خودروهای الکتریکی هستند.
سال ۲۰۱۸، هیوندای کراساور برقی کُنا (Kona) را در نمایشگاه خودرو نیویورک و شرکت خودروسازی کیا نیز کراساور تمامالکتریکی ایی نیرو (e-Niro) را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. این خودرو و هیوندای کُنا از پلتفرم مشترکی استفاده میکنند. کیا با تولید این کراساور برقی بازار ایالات متحدهی آمریکا و کشورهای پیشرفته را هدف گرفته است. این کراساور خانوادگی گنجایش پنج نفر سرنشین را دارد و با یکبار شارژ کامل باتریهای ۶۴کیلوواتساعتی خود میتواند مسافت ۴۸۰ کیلومتر را طی کند که مسافت درخورتوجهی محسوب میشود.
شعاع حرکتی این خودرو براساس قوانین جدید WATP است. کیا امیدوار است این خودرو تمامالکتریکی با شعاع حرکتی مناسب و پیشرانهی قدرتمند و تجهیزات کافی برای خانواده، نظر مساعد خریداران را در بازارهای هدف جلب کند. باتوجهبه اینکه هیوندای Kona و کیا e-Niro از ساختار و طراحی مشابهی بهره میبرند، بهنظر میرسد کیا ترکیب هوشمندانهتری در این خودرو بهکار برده و شعاع حرکتیاش درمقایسهبا رقیب کرهای بیشتر است. گفتنی است شعاع حرکتی هیوندای کُنا ۴۱۲ کیلومتر است.
در بین خودروهای الکتریکی تسلا، مدل S با شعاع پیمایشی بیش از ۵۳۰ کیلومتر بهترین جایگاه را ازآنِ خود کرده است. در بخش طراحی ظاهری، گرچه مدل برقی ایی نیرو تفاوت عمدهای با نسخهی استاندارد نیرو ندارد، با دقت در جزئیات میتوان به برخی تفاوتها پی برد. پورت شارژر در جلوپنجره مهمترین تفاوت است. طراحی سپر نیز کمی متفاوت است؛ اما طراحی بخش عقب و چراغهای LED آن با سایر مدلهای ایی نیرو یکسان است. این خودرو از رینگهای هفدهاینچی آلومینیومی بهره میبرد و فرم بدنهاش باتوجهبه تغییرات ایجادشده، ازنظر آیرودینامیکی کارآمدتر است.kia e-Niro
شایان ذکر است تسلا مدل S در داخل کابین تقریبا با مدل کیا e-Niro استاندارد یکسان است. کیا در تزیینات داخل کابین از رنگ آبی استفاده کرده که بهنوعی بیانگر برقیبودن خودرو است. کنسول میانی و داشبورد نیز بیشتر برمبنای کاربردیبودن طراحی شده و از تجملات خبری نیست. خودروهای برقی از جعبهدنده استفاده نمیکنند؛ بنابراین، فضای بیشتری در کنسول میانیشان وجود دارد. اهرم تعویض دنده با کلید چرخان جایگزین شده است. برخی از امکانات ایی نیرو عبارتاند از: تودوزی چرم، نمایشگر هفتاینچی سیستم مولتیمدیا همراهبا بلندگوهای JBL و پشت آمپرهای دیجیتالی هفتاینچی.
یکی از نکات جالبتوجه نیز این است که برای تودوزی چرمی داخل خودرو نیز میتوان چرم مصنوعی یا طبیعی انتخاب کرد. در بحث ایمنی نیز کیا ایی نیرو فهرست مناسبی ارائه میکند که برخی از آنها ازاین قرارند: ترمز خودکار اضطراری، سیستم هشدار بین خطوط، کروزکنترل هوشمند و سیستم هشدار تصادف از جلو.
فضای بار کیا e-Niro تقریبا ۴۵۱ لیتر است که بیشتر از نیسان قشقایی و کمتر از پژو ۳۰۰۸ و سئات آتکا است. درحالحاضر، فقط یک تیپ برای این خودرو درنظر گرفته شده که البته کاملا مجهز است و ازنظر تجهیزات ایمنی و رفاهی کمبودی حس نمیکنید. کیا e-Niro به پیشرانهی الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسببخار و گشتاور ۳۹۵ نیوتونمتر مجهز شده است. این پیشرانهی الکتریکی دقیقا مشابه پیشرانهی الکتریکی بهکاررفته در هیوندای کُنا است.
برای تأمین انرژی لازم برای این موتور میتوان دو نوع باتری انتخاب کرد: باتری بزرگتر با ظرفیت ۶۴کیلوواتساعتی و باتری کوچکتر با ظرفیت ۳۹.۲کیلوواتساعتی. درصورت سفارش باتری کوچکتر، قدرت پیشرانهی الکتریکی نیز کاهش پیدا میکند. کیا e-Niro با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمزها میتواند بخشی از انرژی لازمش را با استفاده از ترمزگیری تأمین کند تا انرژی ذخیرهشده افزایش پیدا کند.
یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی زمان لازم برای شارژ باتریها است. پرکردن باک نسخهی استاندارد کیا نیرو دو دقیقه طول میکشد؛ اما کیا e-Niro برای شارژکردن ۸۰درصد ظرفیت باتریهایش به ۵۴ دقیقه زمان نیاز دارد و این میزان برای طیکردن مسافتی بین ۲۲۶ تا ۳۰۰ کیلومتر بسته به رانندگی کاربر کافی است. باتوجهبه قرارگیری بستهی باتری ۶۴کیلوواتساعتی و ۴۵۷کیلوگرمی که در قسمت کف خودرو قرار دارد، مرکز ثقل آن به زمین نزدیکتر شده و چسبندگیاش در زمان حرکت در جاده افزایش یافته است.
قیمت تعیینشده برای این کراساور الکتریکی کمی بیش از ۳۷هزار دلار است که از این نظر، گرانتر از نیسان قشقایی و ارزانتر از پژو ۳۰۰۸ محسوب میشود. البته در برخی از بازارها دولت برای تشویق افراد به خرید خودروهای الکتریکی و کمک به حفظ محیطزیست معافیتهای مالیاتی و هزینههای تشویقی درنظر گرفته که در برخی مواقع به رقم ۳۵۰۰ دلار میرسد.