نگاهی به محصول جدید سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در میآید؟
سایپا شاهین یا همان رهام، یک سدان جمع و جور شهری است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ به نمایش درآمد و برگی دیگر به دفتر محصولات ملی سایپا اضافه کرد. این محصول بر پلتفرم sp۱۰۰ سایپا استوار شده و قرار است از سال ۱۳۹۹ تا حداکثر ۱۴۰۰، روانه بازار کشورمان شود.
سایپا شاهین هم در ظاهر و هم در باطن شباهتهای فراوانی به خودروی چینی ولکس سی ۳۰ دارد؛ چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده، این محصول در واقع بر پلتفرم به روزآوری شده نسل قبلی تویوتا یاریس استوار شده که در ولکس سی ۳۰ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه نگاهی به مشخصات ظاهری و فنی این سدان جدید سایپا خواهیم انداخت. لطفا با فرارو همراه باشید.
طراحی سایپا شاهین
به جرأت میتوان گفت: سایپا شاهین زیباترین خودرو بومی تولید شده توسط سایپا است که از طراحی هماهنگ و در عین حال نسبتا جذاب و خوشتراشی در قیاس با سایر محصولات این خودروساز بهره میبرد. علیرغم تشابه فرم کلی بدنه به سدان چینی ولکس سی ۳۰ و یا حتی برلیانس اچ ۲۳۰، مواردی نظیر: طراحی ساده و نسبتا حجیم چراغها در کنار جلوپنجره مزین به نوارهای کرومی و طرح تقریبا اسپرت قسمت پایینی سپر، چهرهای مصمم، مهربان و متمایز از خودروهای یاد شده را برای این سدان ایرانی رقم زدهاند.
حجم پردازیهای پروفیل جانبی در تطابق با خطوط نقش بسته بر درپوش موتور، سعی در کاهش سادگی این بخشها و افزایش ویژگیهای بصری ورزشکارانه در ظاهر شاهین داشتهاند. در نمای عقب نیز شاهد فرم مناسب چراغهای دو تکه در کنار طراحی معقول درب صندوق و سپر عقب هستیم که جاذبههای دیداری این محصول سایپا را بهبود بخشیده و میتوان گفت که کمتر اثری از ناهماهنگی در آنها به چشم میخورد.
درون کابین سایپا شاهین شاهد طراحی ساده، اما تقریبا زیبا و مناسب داشبورد هستیم که در قیاس با سایر تولیدات سایپا نظیر ساینا و کوییک، از شاخصههای دیداری بسیار هماهنگ و دلچسبتر برخوردار شده است. طراحی خوشفرم غربیلک فرمان و حالت اسپرت پنل کیلومتر شمار پشت آن نیز از جمله نقاط قوت طراحی داخلی کابین سایپا شاهین به شمار میروند.
با توجه به آن که سایپا شاهین هنوز توسط کارشناسان و اهالی رسانه مورد بررسی تخصصی قرار نگرفته است، نمیتوان به طور دقیق در مورد گنجایش فضای کابین آن اظهارنظر کرد؛ اما با این وجود به نظر میرسد گنجایش فضای داخلی این محصول برای نشستن چهار سرنشین با قد متوسط، کافی و به اندازه خواهد بود. نفر پنجم نیز اگر کودک باشد، احتمالا پس از نشستن در کابین شاهین دچار تنگنای خاصی نخواهد شد. همچنین ظرفیت ۴۲۰ لیتری صندوق عقب سایپا شاهین فضایی نسبتا وسیع و جادار را برای قرار دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره فراهم آورده است.
مشخصات فنی و موتور سایپا شاهین
سایپا شاهین یا رهام در ابتدا قرار بود به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس اچ۳۳۰ با قدرت ۱۱۴ بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتنمتر مجهز شود، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریمها و تعلیق همکاری شرکتهای خارجی با صنعت خودروسازی ایران، سایپا تصمیم گرفت تا نسخه توربوشارژ پیشرانه ۴ سیلندر ساینا و کوییک را جایگزین پیشرانه چینی مذکور کند.
موتور BM۱۵-T سایپا از نوع چهار سیلندر توربو شارژ ۸ سوپاپ به حجم ۱.۵ لیتر بوده و قادر به تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت همراه با ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور است. گفته شده جعبه دنده اتوماتیک سایپا شاهین از سوی شرکت کرهای HPT ساخته و تامین خواهد شد؛ اما با توجه به مشکلات پیش آمده، حضور جعبهدندههای کرهای در شاهین ایرانی چندان قطعی به نظر نمیرسد.
به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت چه نوع جعبه دندهای روی نسخه اتوماتیک سایپا شاهین نصب خواهد شد. همچنین نمونه دستی این خودرو نیز به یک گیربکس ۵ سرعته مجهز خواهد شد که احتمالا تفاوت چندانی با نمونههای موجود در ساینا و کوییک نخواهد داشت.
آپشنهای رفاهی-ایمنی سایپا شاهین
بر اساس اطلاعات موجود سایپا شاهین قرار است در چندین تیپ مختلف به صورت دستی و اتوماتیک روانه بازار شود که البته در شرایط فعلی جزئیات مرتبط با امکانات و آپشنهای این تیپها به صورت رسمی مشخص نشده است.
با این وجود میتوان به حضور امکانات زیر در نسخه فول آپشن سایپا شاهین اتوماتیک امیدوار بود:
ترمزهای دیسکی، ترمز ضد قفل ABS، کنترل پایداری، سامانه کمکی ایستایی در سربالایی، حسگر فشار باد تایر، کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت، تهویه مطبوع، صندلی با قابلیت تنظیم برقی، کمربند ایمنی پیشکشنده، شش عدد کیسه هوا، سامانه هشداردهنده نزدیک شدن به مانع، دیلایت، ورود و استارت بدون نیاز به کلید، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچی، سانروف، روکش صندلی چرمی.
پیش فروش شاهین از کی آغاز میشود؟
پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران، سایپا برنامه داشت تا در اسفند ۹۸ محصولات جدیدش را برای سال ۱۳۹۹ رونمایی کند و از سویی نمونه نهایی و قابل عرضه شاهین را معرفی نماید. اما گسترش کرونا باعث بر هم خوردن فرایند معرفی و عرضه محصولات جدید سایپا شد و برای همین این شرکت، سعی دارد تا از طریق رسانههای جمعی معرفی و بازاریابی سایپا شاهین را به صورت مجازی انجام دهد.
برنامه قبلی سایپا این بود تا اولین مرحله پیش فروش شاهین در هفته آینده و به مناسب نیمه شعبان برقرار شود. اما با توجه به مشکلات مربوط به کرونا و تغییر جزئی برنامه ها، احتمال دارد که فروش این سدان جدید با چند روز تاخیر آغاز شود. به هر حال میتوان گفت که به احتمال بسیار زیاد، سایپا شاهین تا پایان فروردین ۱۳۹۹ به فروش میرسد و مشتریان میتوانند به صورت اینترنتی مراحل پیش خرید این خودرو را انجام دهند.
جمعبندی درباره سایپا شاهین
به گزارش فرارو،سایپا شاهین یکی از معدود تولیدات بومی سایپا محسوب میشود که علاوه بر بهرهمندی از ظاهری زیبا و نسبتا بهروز، از توان فنی معقول و امکانات رفاهی تقریبا شایستهای بهرهمند گردیده است. نکته مورد بحث آنجاست که سایپا میخواهد در ازای فروش این سدان جمع و جور چه میزان مبلغی را از مشتریان ایرانی طلب کند؟ قابل پیشبینی خواهد بود که اگر قیمتگذاری مناسبی روی این خودرو صورت بپذیرد، سایپا شاهین قادر است با کمترین دشواری به جایگاهی نسبتا مطلوب در بازار نهچندان متنوع خودروهای اقتصادی حاضر در کشورمان دست یابد.