نگاهی بر هیوندای اکسنت 2018؛ خوش قیمت کرهای
ماشینهای رده ارزان قیمت همواره آن طور که شاید و باید قابل اعتماد عمل نکردهاند و کم برندهایی پیدا میشوند که خودرویی که واقعا ارزش خرید داشته باشند با قیمتی کم تولید کرده باشند. اما هیوندای پیش از این نشان داده است که میتواند خودروهایی با ظاهری جذاب و ویژگیهای قابل قبولی روانه بازار کند. اکسنت به عنوان یکی از ارزانترین خودروهای این کمپانی برای سال ۲۰۱۸ به روز شده و با چهرهای جدید مطابق با زبان طراحی جدید این کمپانی به زودی به بازار کشور وارد خواهد شد.
با وجود بزرگتر شدن اکسنت، اما این خودرو همچنان یک خودروی جمع و جور و کوچک محسوب میشود. بخش زیادی از طراحی این ساب کامپکت را میتوان در دیگر سدانهای تولیدی هیوندای نیز مشاهده کرد که البته نشان از حرکت رو به رشد این کمپانی کرهای به سمت استانداردهای اروپایی دارد. ظاهرا کمپانی از میزان فروش مدل هاچ بک اکسنت چندان راضی نبوده و برای سال ۲۰۱۸ خط قرمزی بر روی این مدل کشیده و تنها به فروش نسخه سدان بسنده کرده است. بنابراین بیشترین تمرکز طراحان بر روی کاربردیتر کردن فضای داخلی قرار گرفته است و میتوان گفت که در این امر نیز موفق عمل کردهاند.
با وجود بزرگتر شدن اکسنت، اما این خودرو همچنان یک خودروی جمع و جور و کوچک محسوب میشود. بخش زیادی از طراحی این ساب کامپکت را میتوان در دیگر سدانهای تولیدی هیوندای نیز مشاهده کرد که البته نشان از حرکت رو به رشد این کمپانی کرهای به سمت استانداردهای اروپایی دارد. ظاهرا کمپانی از میزان فروش مدل هاچ بک اکسنت چندان راضی نبوده و برای سال ۲۰۱۸ خط قرمزی بر روی این مدل کشیده و تنها به فروش نسخه سدان بسنده کرده است. بنابراین بیشترین تمرکز طراحان بر روی کاربردیتر کردن فضای داخلی قرار گرفته است و میتوان گفت که در این امر نیز موفق عمل کردهاند.
تفاوتی ندارد که مشتریان کدام تریم از اکسنت را انتخاب کنند و درنهایت نیروی مورد نیاز همه تیپها را همان موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر قبلی تامین خواهد کرد. این نیرو نیز به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل خواهد شد. جای تعجب دارد که قدرت خروجی به میزان ۷ اسب بخار به ۱۳۰ اسب بخار کاهش یافته و گشتاور خروجی نیز ۵.۵ نیوتون بر متر کاهش را تجربه کرده است؛ دلیل آن نیز میتواند تلاش هیوندای برای ارتقای سیستم انتقال قدرت و ارائه بیشینه گشتاور در دورهای پایینتر باشد.
در تستهای به عمل آمده در آزادراهها، اکسنت ساکتتر و ایزولهتر از آن چیزی که پیشبینی میشد عمل کرده و صدای تایرها، موتور و باد در حد قابل قبولی در همان بیرون خودرو باقی میماند. درواقع اکسنت بهترین عملکرد را از این حیث در میان هم قیمتهایش دارد.
در سواری و کنترل خودرو نیز به نسبت نسل قبلی بهبودهایی دیده میشود. هیوندای در سیستم تعلیق عقب خودرو بازنگری انجام داده که نتیجه آن نرمتر شدن سواری خودرو و عملکرد بهتر در پیچها است.
در داخل خودرو توازن مناسبی میان قیمت و کیفیت و طراحی وجود دارد. با اینکه با خودرویی ارزان قیمت روبرو هستیم و قسمتهای پلاستیکی فراوانی دیده میشوند، اما ابدا از قطعات داخل سر و صدای ناخوشایندی تولید نمیشود. همچنین بیشتر قسمتها حس بدی به سرنشینان منتقل نمیکنند. هرچند نمیتوان به داخل خودرو لقب عالی را نسبت داد اما در این سطح قیمتی، اکسنت قابل قبول عمل کرده است.
در کنار کروکنترل و اتصال بلوتوث، در نسخه پایه SE آپشنهای دیگری همچون صفحه نمایشگر ۵ اینچی لمسی و دوربین دید عقب نیز دیده میشود. در تیپ SEL که سطح بالاتری از امکانات را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، پورتهای شارژ USB، استراحتگاه دست در کنسول میانی خودرو، گرمکن آینه، صفحه نمایش ۷ اینچی سازگار با اپل کارپلی یا اندروید اتو و چراغهای اتوماتیک در اختیار خریداران قرار میگیرد. اما در تیپ Limited که بیشترین سطح امکانات را دارد، سانروف برقی، ورود بدون کلید، سیستم بازکننده اتوماتیک صندوق عقب، سیستم هوشمند کنترل شرایط آب و هوایی و سیستم هشدار تصادف در جلو وجود دارد.
هرچند قیمت نهایی اکسنت توسط هیوندای اعلام نشده است، اما با توجه به قیمت کیا ریو ۲۰۱۸ که پلتفرم مشترکی با این خودرو دارد و البته قیمت نسل قبلی، میتوان انتظار برچسب قیمتی حدود ۱۳ هزاردلاری را برای تیپ SE داشت. همچنین به نظر میرسد مدل SEL با قیمتی حدود ۱۵.۵ هزار دلار و تیپ Limited نیز حدود ۱۷.۵ هزار دلار به فروش خواهد رسید. با این قیمت گذاری، اکسنت را نمیتوان یک خودروی ارزان یا گران در این سگمنت نامید و قیمتی متعادل دارد. هرچند با این قیمت بیشترین سطح امکانات رفاهی را به مشتریانش ارائه میکند.