نقش اپراتورهای ارتباطی در بازار اشباع موبایل کشور
![نقش اپراتورهای ارتباطی در بازار اشباع موبایل کشور](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2018/12/13.jpg)
جدیدترین گزارشها از بازار ارتباطی کشور گویای این است که سهم بازار اپراتورهای موبایل در سه ماهه دوم سال جاری با افت و خیزهایی مواجه شده که به عبارت دیگر بیانگر رقابت زیر پوستی آنها در بازار اشباع کشور است.
بررسی و تحلیل آمار حوزه ارتباطات نشان میدهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور طی سه ماهه تابستان با رشد ۱.۵۵ درصدی مواجه شده و در مجموع به ۱۱۱.۸۷ درصد به ازای پوشش سراسری کل کشور رسیده است.
این ضریب نفوذ تا پایان شهریور ماه به ازای فعالیت ۹۱ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۵۳۵ مشترک در شبکه اپراتورهای تلفن همراه بوده است.
گزارشهای آماری و مقایسهای به نسبت سه ماهه ابتدای سال جاری نشان میدهد که اپراتورهای موبایل با وجود رقابت سنگینی که بر سر کشف نقاط پنهان بازار و جذب مشترکان بیشتر داشتهاند اما دچار تغییر و تحولات معناداری در بخش کاربران فعال شدهاند.
همراه اول که تحت پروانه شرکت مخابرات ایران فعالیت میکند تنها اپراتوری بوده که توانسته ظرف سه ماهه تابستان، سهم خود از بازار ارتباطی را به ۶۰.۱۱ درصد برساند.
در حالیکه سهم بازار این اپراتور تا پایان خرداد سال جاری۵۹.۴۸ درصد بود اما توانسته با افزایش مشترکان خود به ۵۵ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۴۲ بر سهم بازار خود بیفزاید.
شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم با وجود اینکه تا پایان خرداد ماه سهم ۳۶.۷۴ درصدی را از بازار ارتباطات همراه کشور در اختیار داشت اما در پایان سه ماهه دوم سال با افت سهم مواجه شده و روی شاخص ۳۶.۲۳ درصدی با بیش از ۳۳ میلیون و ۲۷۲ هزار مشترک قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم ،شرکت خدمات ارتباطی رایتل و سازمان منطقه آزاد کیش نیز به ترتیب تا پایان خرداد سهم بازار ۳.۷۸ و ۰.۰۱ درصدی در اختیار داشتند که اکنون آمارهای جدید وزارت ارتباطات نشان میدهد که رایتل نیز با افت سهم بازار تا ۳.۶۴ درصد مواجه شده است و تعداد مشترکان این اپراتور بیش از سه میلیون و ۳۴۵ هزار است.
آمارهای میزان پوشش حاکی از این است که پوشش جادههای اصلی، فرعی و ریلی در حال حاضر ۸۲.۶۴ درصد است.