نشاط اجتماعی با رنگهای گرم افزایش مییابد
یک رفتار شناس اجتماعی گفت : استفاده از رنگ های شاد و گرم همچون نارنجی، قرمز و صورتی در رنگ آمیزی خیابان ها، نمای فروشگاه و خودروها و پوشاک می تواند اثر مستقیم در افزایش نشاط اجتماعی داشته باشند.
به گزارش ایرنا:مجید ابهری افزود: با اشاره به تاثیر زیبایی های بصری به اهمیت کاربرد رنگ های شاد در نمای شهری اشاره کرد و گفت: ترکیب بندی رنگ های شاد علاوه بر حس شادی با اثرات روانی و در کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد احساس آرامش ذهنی و امنیت نیز موثر است.
او با اشاره به اهمیت هماهنگی طبیعت و محیط زندگی گفت: نمای ساختمانها و نماهای نامطلوب شهری با ایجاد اختلال بصری، موجب آلودگی دیداری و در نهایت پریشانی و آشفتگی ذهنی و روانی ساکنان و رهگذران می شود و زمینه تشدید آسیبهای اجتماعی را افزایش میدهد.
ابهری گفت: بسیاری از مردم ایران در انتخاب رنگ لباس، خودرو و دکوراسیون منازل خود از رنگ های شاد استفاده نمیکنند و برعکس رنگ هایی را انتخاب می کنند که نشان دهنده افسردگی است.
وی همچنین حذف تمام عددهای غیرضروری مانند سن، قد، وزن و سایز از زندگی، معاشرت با دوستان و افراد شاد، تدوام جریان یادگیری و مطالعه و آموختن، بیان احساسات، عدم توقف روی خاطرات تلخ و حذف رنگ های مشکی و خاکستری از زندگی را از دیگر عوامل موثر در شاد بودن دانست.
این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به کراهت رنگ مشکی در اسلام افزود: باید رنگ های شاد و گرم از جمله نارنجی، قرمز، صورتی، سبز به عنوان پوشش نوجوانان انتخاب گردد، نکته ای که در کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز بسیار مورد توجه است.
ابهری ادامه داد: شادی یکی از اصلی ترین فرایندهای رفتاری است که کمبود و فقدان آن باعث بروز افسردگی در افراد و جامعه می گردد و برای بوجود آمدن شادی در جامعه دو محور شامل عوامل محیطی مانند توانایی اقتصادی، قدرت خرید و نداشتن دغدغه مالی و محور دوم عوامل رفتاری مانند توکل، اعتماد به نفس، عزت نفس و روابط عاطفی لازم است.
وی انجام سفر و تفریح را از جمله مظاهر شادی یک جامعه برشمرد و گفت: از نگاه آسیب شناسی می توان گفت غم و شادی در کشور ما نسبی و گذراست، با بعضی از عوامل سریعا شاد می شویم و با کمترین علت ها غمگین، در بعضی از کشورهای اروپایی مکان هایی ایجاد شده که مردم در آنجا بنشینند و با آهنگ های غمگین گریه کنند که علت های آنها را روانشناسان آن کشورها تخلیه غم و غصه از مردم می دانند و کاملا هم درست است.
وی ادامه داد: تعداد سفرها، مهمانی ها، پیک نیک ها و حضور در مراکز خرید و تفریح شاخص های ارزیابی شادی یک جامعه هستند که خوشبختانه در کشور ما آمار قابل توجهی دارند، اما باید پژوهش میدانی در سطح کشور به وسیله پرسشنامه حضوری با سوالات منطقی بدون محدودیت های سیاسی و اجتماعی اجرا گردد، تا درصد غم یا شادی مردم دقیقا مشخص شود.
این آسیب شناس اجتماعی افزود: صدا و سیما با فیلم ها و سریال های شاد، نهادهای فرهنگی با بالابردن نشاط اجتماعی، آموزش و پروش با ایجاد اردوهایی تفریحی و علمی، وزارت رفاه و ورزش با برگزاری مسابقات و اردوهای سیاحتی و گردشگری برای جوانان، سازمان بهزیستی با ایجاد تورهای گردشگری برای سالمندان و معلولان و وزارت رفاه با عرضه بسته های حمایتی برای نیازمندان می توانند آمار غم و اضطراب را به طور چشمگیری کاهش دهند.
ابهری تاکید کرد: عید نوروز فرصت مناسبی برای تقویت ارزش های اخلاقی از جمله صله رحم و دید و بازدید و شادبودن سالم است و مردم باید برای خود این امر را نهادینه کنند که همواره در تمام طول سال فاکتورهای شاد عید را در زندگی روزمره می توان اجرا کرد.