نسل جدید بی ام و سری یک و M135i معرفی شد
کوچکترین محصول در سبد بیامو، هاچبک سری یک نام دارد. جدیدترین مدل این خودرو، با تجهیزات M و کد M135i محصولی مهم در کلاس اسپرتهای کوچک خواهد بود.
بیامو از سال ۲۰۰۴ به هاچبکهای اسپرت علاقهمند شد و نسل اول سری یک را معرفی کرد. این محصول در نسل دوم، با بدنهی صندوقدار هم تولید شد؛ اما در نسخههای هاچبک ۳در و ۵در محبوبیت یافت. پس از ارائهی فیسلیفت نسل دوم در سال ۲۰۱۷، امروز نسل سوم سری یک رونمایی شد. برخلاف سالهای گذشته و روند معمول در معرفی مدلهای جدید بیامو، اینبار تصاویر و مشخصات فنی محصول ارتقایافته با آپشنهای M، پیش از رونمایی مدل پایه منتشر شده است.
از دیدگاه ظاهری، تفاوت بین نسل جدید و مدل قبلی چندان زیاد نیست. یکی از مهمترین جذابیتها در سری یک، امکان رانندگی بهصورت دیفرانسیل عقب بود که در مدل جدید، ارائه نخواهد شد. نسل سوم، در مدل پایه دیفرانسیل جلو خواهد بود و نسخههای گرانتر با سیستم دو دیفرانسیل X درایو عرضه میشوند. البته، مهندسان بیامو قول دادهاند، بهلطف فناوریهای مدرن در مدل جدید، خریداران نمونهی دو دیفرانسیل بتوانند هیجان رانندگی مشابه خودروهای اسپرت دیفرانسیل عقب را تجربه کنند.
نسل جدید سری یک، چهرهای تهاجمیتر از گذشته دارد. مشابه محصولات مدرن بیامو، افزایش اندازه در جلوپنجره را تجربه میکند و دارای قاب فلزی در این قسمت است. علاوهبراین، تولید مدلهای هاچبک۳در و سدان در بازار جهانی متوقف خواهد شد و احتمالا، فقط در بازار چین یا کشورهای شرق آسیا، بیامو سری یک صندوقدار، عرضه میشود.
در مقایسه با نسل قبل، مدل جدید عرض و ارتفاع سقف بیشتر فراهم میکند تا راحتی سرنشینان بهبود یابد. البته طول خودرو، برخلاف بزرگشدن کابین، کوتاهتر شده است. علاوهبر افزایش فضای مفید در کابین، صندوق عقب هم این خودروی هاچبک هم، جادارتر از مدل قبلی خواهد بود تا با ظرفیت ۳۸۰ لیتر، بزرگتر از رقبا، مثل مرسدس بنز A کلاس هاچبک، فولکس گلف GTi و آئودی A1 باشد.
خریدار مدل پایه میتواند از پنل سنتی با عقربههای آنالوگ و نمایشگر رنگی ۵ اینچ در وسط استفاده کند؛ اما نمایشگر تمامرنگی ۱۰.۲ اینچ هم در ازای پرداخت بیشتر، پشت فرمان بیامو سری ارائه خواهد شد. علاوهبر اینها، نمایشگر لمسی عریض برای سیستم سرگرمی و ناوبری قابل استفاده است. امکانات لوکس و فناوریهای مدرن بیامو، نظیر فرمان صوتی، جوی استیک و مدیریت آپشنها با تشخیص حرکت دست، برای M135 قابل سفارش هستند.
مدل پایه با کد 118i، مجهز به پیشرانهی ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۳ سیلندر با قدرت ۱۳۸ اسببخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر است که ۸.۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. برای M135 موتور توربوشارژ ۲ لیتری با قدرت ۳۰۲ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتر هم وجود دارد که این خودرو را ظرف ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرساند. سری یک، با پیشرانههای متنوع دیزلی هم تولید خواهد شد که طرفدار پرشماری در بازار اروپا دارد. جعبهدندهی ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته خودکار هم، قابل انتخاب خواهند بود.
قیمت نهایی مدلهای مختلف بیامو سری یک، هنوز اعلام نشده است اما میتوان انتظار داشت، حدود ۳۰ هزار دلار برای نسخهی 118i و ۵۰ هزار دلار برای مدل M135i، قیمتگذاری شود. مدل ویژهای از M135i به نام نسخهی پرفرمنس هم تولید خواهد شد که با عنوان گرانترین و کاملترین نمونه، تجهیزات ویژهی رانندگی در پیست و ظاهر متفاوت از مدل اصلی خواهد داشت.