نبود «بازار» برای عرضه کالاهای تولیدی، مشکل مددجویان در حوزه اشتغال
سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران مهمترین مشکل مددجویان در حوزه اشتغال و کارآفرینی را نبود «بازار» برای عرضه کالاهای تولیدی آنها دانست.
حسین فتح آبادی در گفتو گو با ایسنا، با اشاره به آخرین آمار اشتغال و خودکفایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران گفت: بخشی از منابع مورد نیاز برای این سرفصل در کمیته امداد از محل صندوق امداد ولایت و بخشی از آن نیز از طریق تسهیلاتی که بانکها مشخص کردهاند تأمین میشود. مجموع تسهیلات پرداخت شده در ۵ ماه نخست امسال ۱۹ میلیارد تومان به ۹۸۰ نفر بوده است.
وی افزود: این مددجویان افراد بیکار، اما با مهارتی بودهاند که توانستهاند کارآفرینی کنند. در زمینه کاریابی نیز کمیته امداد بستههای کاریابی برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته و در این مجموعه برای ۳۱۰ نفر نیز فرصتهایی برای کاریابی افراد فراهم شدهاست. این مددجویان از طریق بانک اطلاعاتی کمیته امداد به شرکتها یا بنگاههای اقتصادی که نیازمند نیروی کار بودهاند معرفی شدهاند.
سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به بسته تشویقی کمیته امداد به کارفرمایان نیز توضیح داد: درصورتی که این افراد مددجویان کمیته امداد را به کار بگیرند، کمیته امداد تا دو سال سهم بیمه کارفرمایی آنها را پرداخت میکند. در زمینه آموزش نیز پیش از کاریابی برای مددجویان کمیته امداد خدمات آموزشی ارائه میشود. به این صورت که این افراد یا حتی خانوادهشان تحت آموزش فنی و مهارتی قرار میگیرند.
فتحآبادی با بیان اینکه آمار آموزشهای کمیته امداد برای این افراد در ۵ ماه نخست امسال، ۲۴۲۰ نفر بوده است که یا سرپرست خانواده یا فرزندانشان بودهاند، اظهار کرد: در داخل این آموزشها، آموزش پایدار سازی مشاغل نیز به افرادی که در سالهای قبل کارآفرینی کردهاند ارائه میشود. در جشن رمضان امسال نیز عمده کالاهای تولید شده مددجویان به فروش رفته و بالای ۹۰ درصد از اجناس تولیدی آنها فروخته شد.
وی با بیان اینکه مقایسه عملکرد ۶ ماه دوم سال گذشته با ۶ ماه نخست امسال با وجود تغییرات اقتصادی نشان میدهد که در حوزه کارآفرینی رشد اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در بخش پرداخت تسهیلات ۳۶ درصد رشد اتفاق افتاده است. در ۵ ماه نخست سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که این میزان امسال به ۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.
سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: امسال با وجود مشکلات اقتصادی، همچنان در حوزه کاریابی با رشد رو به رو بودیم و وضعیت خوبی داشیتم. سمت و سوی فعالیت و برنامهریزی امسال به سمت ارتباط طرحهای اشتغال با فضای مجازی بوده است به طوریکه بتوانیم تولیدکنندگان را به جایی برسانیم که فرایند فروش کالاهایشان را در این فضا امکان پذیر کنند.
فتحآبادی افزود: در واقع قصد داریم کارآفرینان را با سایتهای عرضه کننده کالا مرتبط کنیم. همچنین همکاریهایی را نیز با شهرداری برای فروش محصولات مددجویان آغاز کردهایم. در حال حاضر مشکل اصلی تولییدکنندگان، بازار فروش محصولات است و امیدواریم امسال این مشکل در کمیته رفع شود.