نباید سن طلایی یادگیری کودکان را از دست بدهیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت کاهش سن یادگیری و توسعه آموزشهای پیشدبستانی گفت: «با توجه به تغییرات محیطی و رشد سریع مهارتهای شناختی در سنین پایین، باید زمینه یادگیری مؤثر برای کودکان پیش از ورود به مدرسه فراهم شود تا در آینده آمادگی بیشتری برای تحصیل رسمی داشته باشند.»
مهدی نوید ادهم مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «تحقیقات داخلی و بینالمللی نشان میدهد کودکانی که پیش از ورود به مدرسه در قالب آموزشهای غیررسمی یا بازیمحور با مفاهیم اولیه آشنا میشوند، در دوره ابتدایی از توانایی یادگیری عمیقتر و ذهنی بازتر برخوردارند.»
او با اشاره به تحولات سبک زندگی و افزایش محرکهای محیطی در دوران کودکی افزود: «کاهش سن یادگیری به معنای نشاندن کودکان پشت میز و صندلی نیست، بلکه باید از شیوههای بازیمحور و خلاقانه برای آموزش استفاده کرد تا فرآیند یادگیری با روحیه و نیاز سنی کودکان سازگار باشد.»
نوید ادهم تأکید کرد: «در حال حاضر در برخی استانها اجرای آموزشهای غیررسمی پیشدبستانی آغاز شده که تجربهای مثبت است. این دورهها میتواند در قالب آموزشهای رسمی برای کودکان ۴ تا ۵ سال یا آموزشهای غیررسمی پیش از دبستان گسترش یابد.»
به گزارش ایسنا، وی در پایان گفت: «اگرچه اجرای این طرح چالشهایی دارد، اما مزایای آن بیشتر است. مهم آن است که این سن طلایی یادگیری از دست نرود و کودکان پیش از ورود به مدرسه از فرصتهای آموزشی متناسب با سن خود بهرهمند شوند.»











