ناکامی مسئولان در خاموش کردن کوره پول سوزی بورس/ کلکسیونی از ندانم کاری که سهامداران را به خاک سیاه نشاند

    کد خبر :787121

مدت زیادی است که بورس تهران با شرایط آشفته و نگران کننده ای رو به رو شده است و غالب سهم های بورسی روند کاهشی به خود گرفته اند. این روند کاهشی پیش آمده در حالی است که سهام بورسی نسبت به اواسط تابستان سال جاری به شدت افت قیمت داشته اند و تکرار چنین روندی آن هم با شتاب بالا نگران کننده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- صبح امروز شاخص کل بورس به عدد 1,224,352 رسید و برای چندمین بار در روزهای معاملاتی گذشته روند نزولی به خود گرفت. چرایی این روند منفی که منجر به زیان بسیار زیاد جمع کثیری از سهامداران شده پرسشی است که توضیح در مورد آن خالی از لطف نیست.

هر چند در محافل و نشست های تخصصی، کارشناسان در این باره اظهار نظرهای قابل تأملی دارند، اما حمید زاهد نسب، دانش آمخته دکتری دانشگاه تهران و فعال بازار سرمایه پیرامون این روند نزولی یادداشتی در اختیار ما قرار داد که قابل تأمل است.

در یادداشت مورد اشاره آمده است:

در این چند ماه اخیر مدیران بورسی برای چاره اندیشی از ریزش بیشتر بورس دست به کارهای مختلفی زده اند بلکه بتوانند از شدت گرمای کوره پول سوزی که به راه انداخته اند بکاهند. کوره ای که خود آن را روشن کرده و خود عاجز از خاموش کردن آن هستند.

مدیران بورسی ابتدا معاملات الگوریتمی رو ممنوع اعلام کردند امری که هیچ گاه متوقف نشد و در شاخص سازها همواره جز لاینفک معاملات بزرگ بود. این معاملات به نمادهای دولتی این اجازه رو میدهد که در روز چندین بار از سهامدار خرد نوسان بگیرند بی آنکه نماد رشد خاصی بکند! بعد از آن نوسان روزانه را در نمادهای بورسی ممنوع اعلام کردند امری که نه تنها کمکی به ریزش بازار نکرد بلکه نقد شوندگی بازار را هم به چالش کشید که پس از مدتی با شکست این طرح این قانون ملغی شد.

پس از آن مصوب شد که یک درصد از صندوق توسعه ملی معادل دو هزار و پانصد میلیارد تومان به بورس تزریق شود که هیچ گاهی اثری از آن پول به بورس دیده نشد. پس از آن با تعویض رییس سازمان بورس خواستند تا شوکی به بازار وارد کنند تا با متوسل شدن به تغییر مدیریت جهتی به بازار بدهند که آن نیز سه چهار روز دوام نیاورد. در آخر بحث نامتقارن سازی نمادها پیش آمد که بصورت قانون شبانه در کانال های بورسی دست به دست می شد که به ابلاغ رسمی سازمان بصورت قانون لازم الاجرا درامد.

این قانون اگرچه در وهله اول شوک مثبتی به بازار داد اما دیری نپایید که با فروش آبشاری حقوقی ها و حمایت های پوچ مدیران حقوقی نمادهای بزرگ این اقدام به ظاهر مثبت بی اثر شد. این قانون نه تنها کمکی به بازار سرمایه نکرد بلکه نقد شوندگی آن را کاهش داد و روند اصلاح آن را فرسایشی تر کرد طوری که با مثبت معامله شدن نماد #فملی در روز شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲ عملا تمام منفی های نمادهای شاخص سازی چون #شستا، #وتجارت، #وبصادر و…..خنثی شد و شاخص عملا درجا زد.

در مقطع کنونی از یک طرف بازار دچار بی اعتمادی به مدیران دولتی است که در شاخص ۲ میلیون واحدی مردم را بی آنکه به دیدن آموزش در بورس دعوت کنن به سرمایه گذاری حداکثری در بورس تشویق کردند، از طرف دیگر بی ثباتی در قیمت گذاری دلار بنا به دلایلی همچون احتمال بازگشت آمریکا به برجام سهامداران را در سرمایه گذاری در بورس مورد شک و تردید قرار داده است.

و دردناک تر انکه با داغ شدن بحث ارزهای دیجیتال از قبیل اتریوم، بیت کوین، دوج و… سیل نقدینگی به سمت بازارهای جهانی روانه شده که این دو خطر بزرگ برای سهامداران خردی دارد که برای جبران ضررهای خود دست به معاملاتی با ریسک های به مراتب بزرگتر میزنند. از یک طرف با حبابی شدن قیمت های این رمز ارزها ترس از ریزش شدید آن ها می رود، از طرف دیگر خروج ارز از کشور و فراهم آمدن بستری برای کلاهبرداری از سهامدارانی که برای انتقال پول دست به دامن صرافی های غیر مجاز می شوند همه و همه معضلاتی است که کشور را در آینده ای نزدیک با بحران هایی جدی روبرو میسازد.

امید است مسئولین با اتخاذ راهکارهایی درست و بجا بتوانند هرچه سریعتر اعتماد از دست رفته سهامداران را بدست آورند

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شهید گمنام گفت:

    سلام، آن موقع که بستگان آقای جهانگیری سهامهای خود را به ملت می انداختند، باید فکر اینجا را می کردند. درآمد جهانگیری و امثالهم از بورس چقدر بود و چرا از بورس خارج کردند؟

دیدگاهتان را بنویسید