نامه سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس به رئیسجمهور برای لغو آزمونهای مدارس خاص
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامهای به رئیسجمهور خواستار لغو مصوبه حذف آزمونهای ورودی مدارس خاص توسط شواری عالی آموزش و پرورش شد.
به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده در این نامه تاکید کرد: به خاطر حواشی پیش آمده لازم است مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمونهای ورودی مدارس خاص حذف شود.
متن نامه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به رئیسجمهور به شرح زیر است:
«جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور و رئیس شورای عالی آموزشوپرورش
با سلام و احترام
نظر به حواشی پدید آمده در خصوص مصوبه حذف آزمونهای ورودی مدارس خاص توسط شورای عالی آموزشوپرورش، به استحضار میرساند؛ ادامه حواشی مذکور تحقق طرحهای کارشناسی شده در حوزههای مختلف ازجمله آموزشوپرورش را با چالش جدی مواجه میکند.
در پی مصاحبه وزیر محترم آموزشوپرورش مبنی بر اینکه در صورت عدم امضای مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش توسط ریاست محترم جمهور، آزمون ورودی مدارس خاص در دوره اول متوسطه همچنان وجود خواهد داشت و همچنین اظهارنظرهای برخی حاضرین در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ازجمله چند پیام آقای ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر استمرار آزمون ورودی مدارس خاص، متأسفانه سبب سلب آرامش روانی خانواده شده و رضایتمندی والدین، ناشی از تصویب این مصوبه را با تلخکامی مواجه کرده است و اخیراً مؤسساتی با ارائه اطلاعات ناقص به برخی از نمایندگان مجلس درصدد لغو مصوبه حذف آزمون و استمرار وضع موجود هستند.
شرایط فوق الذکر اینجانب را که دارای تجارب ارزندهای به سبب تصدی پستهای مختلف در آموزشوپرورش هستم و بهواسطه ارتباط نزدیکی که با مدارس، معلمان، دانش آموزان، اولیا و مدیران آموزشوپرورش دارم، بر آن داشت تا ضمن ابراز نگرانی از حواشی ایجادشده برای رفع این مشکل دغدغههای جامعه را به حضرتعالی انعکاس دهم.
مطمئناً اطلاعرسانی دقیق از مشکلات موجود ناشی از برگزاری آزمونهای ورودی مدارس خاص که منجر به اتخاذ چنین تصمیمی شده است و مزایای بسیار مهم مصوبه شورای عالی، از طرف شورای عالی آموزشوپرورش و حوزههای ستادی و حتی مدارس میتواند از شکلگیری نگرانیهای برخی نمایندگان محترم مجلس و سوءاستفاده تعداد اندکی از مؤسسین آزاد علمی و همچنین از تضعیف این مصوبه جلوگیری کند.
آسیبهایی مانند ترک تحصیل به دلیل ناکامی در آزمون، استرس، فشارهای روحی روانی، افسردگی، غرور اقلیت و تحقیر اکثریت، خودکشی، افزایش انتظارات غلط از شاگردان مدارس خاص، مهاجرت به خارج، دخالت غیر متخصصین تعلیم و تربیت در فرآیند آموزشی، جایگزینی کتابهای غیردرسی و تستی تجاری بهجای کتب علمی و اصولی درسی، به حاشیه رفتن برنامه درس ملی، عدم کسب مهارتهای شناختی توسط دانش آموزان، انحراف اهداف آموزشی و تربیتی، حذف عملی دروس اساسی و اصلی مربوط به فرهنگ و هنر و ادب و خلاقیت مثل هنر، نگارش، کاردستی، ورزش، دینی و اجتماعی و… ازجمله عوارضی است که آزمونهای ورودی مدارس خاص مسبب آن است.
از طرفی تصمیم تاریخی، علمی و منطقی شورای عالی آموزشوپرورش که بلندپایهترین مسئولین و متخصصین عرصه فرهنگی در آن عضویت دارند مبنی بر حذف آزمون ورودی به مدارس خاص، گامی بلند برای تمهید مقدمات اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است و روزنه امیدی را در دلها ایجاد و لبخند رضایت بخشی را برلبان دانش آموزان و کودکان معصوم حک کرده بود به امید آنکه مدارس پر از استرس، تنهایی، عقده و حسادت به مدارسی پر از نشاط تبدیل میشود.
جای بسی تاسف است که عدهای بدون توجه به نظرات متخصصین تعلیم و تربیت، پشتوانه علمی این تصمیم و دیدگاههای کارشناسانه برخی بزرگان و مسئولین و تنها تحت تأثیر لابیهایی که از طریق آزمونها و استمرار این مدارس گردش مالی عظیمی پیدا کردهاند، این روزها دایه مهربانتر از مادر شدهاند و سخنانی بر زبان میرانند که نتیجهای جز ویرانی دستاوردهای ارزشمند علمی و تجربه کارشناسان و مدیران متخصص و دلسوز در بر نخواهد داشت و از همه مهمتر امید پدید آمده در جامعه برای داشتن مدارس پرنشاط را به یاس تبدیل میکند. بیشک تحقق چنین طرحی در نظام تعلیم و تربیت در راستای دغدغههای امروز بزرگان نظام در مورد جوانان میتواند مهارتآموزی را جایگزین مدرکگرایی و افتخار به هویت ایرانی و اسلامی را بهجای احساس پوچی و بی هدفی کند.
اینجانب بهعنوان فردی با تخصص تحقیقات آموزشی و باتجربه بیش از 30 سال در تمام سطوح دستگاه تعلیم و تربیت که از تدریس در مدرسه در تمام دوره ها شروع کردهام و بعد از آن در اغلب پستهای صف و ستاد با افتخار در خدمت دستگاه آموزش و پرورش بودهام درخواست میکنم قبل از اینکه خیلی دیر شود و افراد غیرمتخصص بیشتری به این موضوع ورود نمایند و مؤسسات قدرتمندی که فرزندان و آموزشوپرورش این کشور را گروگان کسبوکار خویش نمودهاند و به استعمار کودکان و والدین و نظام تعلیم و تربیت مشغول هستند، مخالفت را جدیتر نمایند، از حضرتعالی تقاضا دارم تا هرچه زودتر مصوبه حذف آزمون ورودی مدارس خاص شورای عالی آموزشوپرورش را امضا و ابلاغ فرمایید.
با احترام و ارادت: سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی»