ناصر طهماسب در شب اعلام درگذشتش برندهٔ جایزه شد

    کد خبر :1043242
ناصر طهماسب برندهٔ جایزه

شب گذشته در میانه برگزاری اختتامیه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت خبری تلخ همه حاضران را در شوک فرو برد؛ خاموشی یک صدای ماندگار. اما صاحب صدای ماندگار سینمای مستند در سال‌های اخیر در شب اعلام خبر درگذشتش هم صاحب جایزه شد.

روزی یکی از بازیگران در برنامه دورهمی شبکه نسیم گفت که همیشه به آخرین سکانس قبل از مرگم فکر می‌کنم، به آخرین جایزه یا به آخرین خاطره‌ای که از من به یاد می‌ماند.

دیشب برای آخرین بار نام ناصر طهماسب در یک اختتامیه آورده شد، اما او نبود که آخرین عکسش را با جایزه‌اش بگیرد.

اختتامیه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت در حالی شب گذشته به میزبانی تالار وحدت و اعلام برندگان مهمترین دورهمی سینمای مستند ایران برگزار شد که اعلام دو خبر از سوی کارگردان مستند «می ۱۹۶۸» و رئیس سازمان سینمایی همه را غافلگیر کرد، اول خبر درگذشت استاد ناصر طهماسب صدای ماندگار دوبله ایران و دیگری خبری بستری شدن استاد کیانوش عیاری به دلیل سکته مغزی.

پیگیری‌های پس از اعلام این دو موضوع نشان داد که خوشبختانه حال استاد عیاری مساعد است و او که به دلیل عدم استفاده قرص قلب دچار تشنج و پس از آن سکته مغزی شده بود اکنون در بیمارستان تحت نظر پزشکان قرار دارد و سطح هوشیاری او نیز مساعد است.

اما خبر شوکه کننده دیگری که در این مراسم به آن اشاره شد مربوط به درگذشت استاد ناصر طهماسب صدای ماندگار و جز نسل خاطره‌ساز هنر دوبله ایران بود. جایی که توسط مجری مراسم اعلام شد که «جایزه بهترین گوینده گفتار متن به زنده‌یاد ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۸» رسید».

به گزارش فارس، احسان امی کارگردان مستند که در غیاب استاد طهماسب برای دریافت جایزه او روی صحنه حاضر شده بود گفت: «امروز که به من گفتند ایشان کاندیدا هستند، هرچه تلاش به برقراری ارتباط می‌کردیم، موفق نمی‌شدیم. نمی‌دانستیم چه اتفاق غمباری افتاده است. آقای طهماسب در برابر هیولای نطق‌کش شبه روشنفکری ایستاد و شخصیتی بزرگ بود».

صدای مرحوم ناصر طهماسب همچنین یادآور بازیگران بزرگی از سینمای جهان بود و بار‌ها و باهار با صدای خود به تصویر بازیگرانی از جمله هنری فوندا، گری کوپر، همفری بوگارت، کری گرانت، جیمز استوارت، ریچارد هریس، ویلیام هولدن، استیو مک‌کوئین، جین هکمن، داستین هافمن، کوین اسپیسی، آل‌پاچینو، دنیل دی-لوئیس و بخصوص جک نیکلسون بعد تازه‌ای برای مخاطبان ایرانی بخشید.

صدای او در سال‌های اخیر بیشتر در مستند‌های سیاسی پربحث و جریان ساز بسیاری از جمله گویندگی مستند ۱۰ قسمتی «خارج از دید» (یک و دو) درباره‌ی «فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی»، مستند «FDD» (درباره‌ی نقش صهیونیست‌ها در پروژه ایران‌هراسی»)، مستند «تروکاژ» («درباره نقش سلبریتی‌ها در اغتشاشات»)، خاطرات خانه متروک، من تکنوکرات هستم، ملاقات در مدار بسته، رمز و راز ملکه، طیب و مجموعه مستند در برابر طوفان شنیده شد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید