مهم‌ترین خودروهایی که ورودشان به ایران ممنوع شد

    کد خبر :121466

هربار که لیست ثبت سفارش باز و بسته می‌شود شماری از خودروهای محبوب و نامبوب را با خود می‌برد تا مدل‌های جدید را جایگزین آنها کند. از ۹ ماه پیش اما سیاست سازمان توسع تجارت این بوده که تنها بر تعداد حذف‌شده‌های مشهور بیفزاید و تنوع را در بازار خودرو کاهش دهد. اینجا نگاهی داشته‌ایم به ۸ خودروی پرفروش یا مشهور بازار که از لیست ثبت سفارش حذف شد‌ه‌اند.

لکسوس ES

این سدان اسپورت لوکس ژاپنی که با استفاده از موتورهای کوچک و قیمتی نسبتا معقول رقیب مستقیم ب.ام.و سری ۳ و بنز سی۲۰۰ بود، حدود ۱ سالی هست که دیگر جایی در ترکیب اصلی ندارد و به دستو وزارت صمت روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته است! ای‌اس البته در نمایشگاه تهران در گونه توربو ۲۰۱۷ رونمایی شد اما فعلا نمی توان با قطعیت گفت برمی‌گردد.

 

تویوتا کرولا

هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد که پرفروش‌ترین سدان شش ماهه نخست سال ۹۵ به راحتی هرچه تمامتر و یک سبه از لیست ثبت سفارش خارج شود و مجوز ورودش به ایران برای همیشه لغو گردد. کورولا که از شش نسل قبل میهمان جاده‌های ایران بوده پس از حذف اجباری قیمتش شعله‌ور شد و از ۱۳۸ به ۱۶۲ میلیون رسید. هم اینک الانترا و سراتو دو خودروی کره‌ای جایگزین سدان کوچک تویوتا در ایران شده‌اند.

 

ب.ام.و سری 3

سدان کامپکت خودروساز باواریا که از قضا در ایران طرفداران بسیاری دارد و در طول ۴ نسل اخیر یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌های لوکس و گران بازار ایران بوده، مدت‌هاست جایی در بین خودروهای دارای مجوز ورود به کشور نداشته و برخلاف انبوهی از اتومبیل‌های برند ب.ام.و از سری ایکس۱ و۳ و ۴ تا سری۵ و سری ۷ و حتی اکتیو تورر که به شکل قانونی در بازار حاضرند، فعلا نتوانسته موفق به اخذ مجوز ورود به ایران شود. با حذف سری۳ تقریبا در این بخش از بازار هیچ خودرویی وجود ندارد.

 

تویوتا کمری هیبرید

سدان پرفروش تویوتا که در نسل قبلی می‌رفت تا به یکی از محصولات رکوردشکن بازار تبدیل شودف به سعایت بدخواهان دچار شد و به دلیل آنچه مونتاژ در خاک امریکا اعلام شد از لیست ثبت سفارش حذف شد. همین عامل باعث شد تا قیمتش از ۱۷۵ میلیون به بیش از ۲۴۵ میلیون برسد. گفته می‌شود احتمالا نسل جدید کمری ۲۰۱۸ به زودی وارد ایران شود. البته اینروزها خریداران با وجود رقبایی نظیر رنو تلیسمان، کیا اوپتیما، هیوندای سوناتا، هوندا آکورد و پژو ۵۰۸ مشکل نبود کمری در بازار را کمتر حس می‌کنند.

 

هیوندای ولوستر

با اینکه فروش بالایی نداشت اما خب بودنش در بازار به از نبودنش است. مخصوصا به عنوان یک مدل خاص با آن رنگ‌های متنوع و جالب. این خودروی کره‌ای که قیمتی کمتر از ۱۴۰ میلیون داشت، به عنوان هاچ‌بکی داغ و اسپورت مدت‌هاست نتوانسته مجوز ورود بگیرد ازینرو فعلا از بازار ایران حذف شده است.

 

کیا پیکانتو

کوچولوی زشت اما دوس‌داشتنی کیا که قیمتی ۸۲ میلیونی دارد به دلیل رقبای محدود و فرم خاص بدنه و اتاق در سه سال توانست فروش خوبی را مخصوصا در بین بانوان به ثبت رساند. حذف پیکانتو از بازار بیش از همه به نفع هیوندای آی۱۰ مونتاژ کرمان و نیز میتسوبیشی میراژ تمام شد.

 

تویوتا یاریس سدان / هاچ‌بک

با حذف یاریس محصول کوچک و اقتصادی تویوتا، تقریبا هیچ رقیبی پیش روی کره‌ای هانماند تا سلطه خود را بر این بخش از بازار با کیا ریو سدان و هیوندای اکسنت کامل کنند. البته اخیرا مدل ۲۰۱۸ یاریس سدان در تایلند رونمایی شده و گفته می‌شود به زودی وارد بازار ایران می‌شود.

 

تویوتا هایلوکس

همه هایلوکس را دوست دارند اما مشکل موتور حجیم ۲۷۰۰سی‌سی‌اش باعث شده تا از لیست حذف شود و قیمتش یکباره از ۲۰۰ به ۲۷۰ میلیون تومان برسد. با آنکه بازار کشش خوبی برای وانت‌بار‌های هم‌اندازه هایلوکس دارد اما فعلا این بخش بدون عرضه هیچ محصولی خالی از سکنه مانده است!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید