ممنوعیت ورود خودرو‌های شخصی ایرانی به عراق در ایام اربعین

    کد خبر :1070364
خودرو‌های شخصی ایرانی عراق ایام اربعین

احمد وحیدی وزیر کشور در نشست قرارگاه مشترک اربعین ایران و عراق که با حضور وزرای کشور دوطرف و جمعی از مسئولان در وزارت کشور ایران برگزار شد گفت: اعلام عزای عمومی در عراق در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، نشان‌دهنده روابط عمیق بین دو ملت و دو کشور ایران و عراق است.

وی افزود: در این شرایط که داغدار رئیس‌جمهور شهید و همراهانشان هستیم، باعث افتخار است که از شما برادران عراقی میزبانی می‌کنیم.

وحیدی با اشاره به شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان اضافه کرد: این مصیبت وارد شده سخت بود، اما وقفه‌ای در کار دولت جمهوری اسلامی ایران پیش نیامد و در این شرایط افتتاح دو مجلس (خبرگان و مجلس شورای اسلامی) را داشتیم. همچنین یک جنبش و حماسه توسط مردم ایران در بدرقه رئیس جمهور شهید و همراهانشان رقم خورد که باعث مباهات است.

وی گفت: از برادران خود در عراق و همچنین رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور بابت اعلام کردن عزای عمومی و حضور در ایران تشکر می‌کنم و این نشان‌دهنده روابط عمیق و بالا بین دو ملت و دو کشور ایران و عراق است.

وحیدی تصریح کرد: در این نشست قرار است درباره موضوعات مختلف از جمله اربعین حسینی گفتگو کنیم و امیدوارم روابط ایران و عراق ارتقای بیشتری پیدا کند.

عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق نیز در این نشست با تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران آیت‌الله رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیأت همراه، به رهبر انقلاب، ملت و دولت ایران گفت: خبر شهادت ایشان را دریافت کردیم. از خدای متعال برای درگذشت ایشان رحمت و برای بازماندگان، صبر مسئلت داریم.

وی ادامه داد: آقای رئیسی انسانی مومن، صادق و مدافع راستین اسلام و انقلاب، قدس و یاور مظلومان بود. همانطور که آیت‌الله سیستانی گفت، ایران همچنان رهبرانی اینچنینی را تربیت خواهد کرد.

وزیر کشور عراق افزود: امروز در چارچوب روابط مستحکم و تاریخی دو ملت و دو کشور، تقویت همکاری‌ها و توسعه روابط به ویژه امنیت دو کشور در این محل هستیم تا بتوانیم به ثبات امنیت در منطقه کمک کنیم.

الشمری با بیان اینکه ایران و عراق دارای پیوند‌ها و اهداف مشترکی هستند، گفت: گذشته از آن، از گذشته خون شهدای ایران و عراقی در هم آمیخته و در استمرار راه سیدالشهد (ع) است.

وی با بیان اینکه برای بررسی نحوه به کارگیری ظرفیت‌ها به منظور استقبال از میلیون‌ها زائر امام حسین (ع) اینجا هستیم، تصریح کرد: باید از تلاش‌های پیشگیرانه کمیته مشترک هماهنگی برای زیارت اربعین قدردانی کنیم. این کمیته تلاش‌های زیادی را صورت داده است و فقط معطوف به مشکلات امنیتی که همه مشکلات را پوشش داده، نیست.

الشمری افزود: وزارت کشور عراق به جد علاقه‌مند است همکاری‌ها را با وزارت کشور ایران ادامه دهد به نحوی که بتوان یک همگرایی امنیتی را بین دو کشور ایجاد کرد. به همین منظور می‌توانیم برای شراکت راهبردی خود اقدام کنیم.

ممنوعیت ورود خودرو‌های شخصی به عراق در اربعین

وزیر کشور درباره مصوبات این جلسه گفت: ورود خودرو‌های حمل و نقل عمومی ایران به داخل عراق مشکلی ندارد و مورد قبول دوستان عراقی است، اما ورود خودرو‌های شخصی با توجه به حجم ترافیک در ایام اربعین در عراق مشکل است و نمی‌توانیم حمل و نقل شخصی را داشته باشند.

وحیدی ادامه داد: دیگر موضوعات با تفاهم و همکاری دو طرف گفتگو شد. امیدوارم امسال هم اربعین بسیار خوبی را در پیش داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه صدور گذرنامه اربعین همچون روال گذشته خواهد بود، تاکید کرد: لغو روادید نیز امسال برای مراسم اربعین حسینی (ع) اعمال خواهد شد.

وحیدی افزود: در این نشست درباره موضوعات مختلف امنیتی و همکاری‌های لازم بین دو کشور گفتگو شد. دو طرف در این نشست خواستار ارتقای سطح روابط بین هستند.

وزیر کشور ادامه داد: در موضوع اربعین گفتگو‌هایی صورت گرفت، تجربه خوبی را در اربعین سال گذشته داشتیم که در این نشست خواهان استمرار و بهتر شدن آن بودیم. یکی از توافقنامه‌ها برای اربعین، ورود خودرو‌های حمل و نقل ایرانی به کشور عراق بود، اما درباره خودرو‌های شخصی به دلیل ترافیک موجود در عراق این موضوع امکان‌پذیر نبود.

وحیدی با اشاره به شعار امسال برای مراسم اربعین گفت: با هماهنگی عراق و با توجه به مسئله فلسطین، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است که شعار امسال «کربلا طریق الاقصی» نام گذاری شود و این شعار با حضور وزیر کشور عراق رونمایی شد.

وزیر کشور با بیان اینکه صدور گذرنامه اربعین همچون روال گذشته خواهد بود، تاکید کرد: لغو روادید نیز امسال برای مراسم اربعین حسینی (ع) اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به وضع ورود اتباع به ایران و خارج شدن از مرز ایران برای شرکت در اربعین گفت: اتباعی که اکنون در ایران حضور دارند با توافقاتی که با طرف عراقی صورت گرفته شد، همانند گذشته خواهد بود، ولی برای اتباع پاکستانی و افغانستانی محدودیت‌های وجود دارد که طبق طرف عراقی این محدودیت‌ها به کشور‌ها ابلاغ می‌شود.

عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق نیز در این نشست خبری با اشاره به محور‌های این نشست گفت: درباره موضوعات مختلفی از جمله کنترل مرز‌های بین‌المللی و جرایم سازمان‌یافته گفتگو شد. همچنین تفاهماتی از گذشته میان دو طرف موجود است. مرز‌های زمینی و هوایی نیز مانند گذشته برای تردد زائران باز خواهد بود. موضوعاتی که در نشست‌های گذشته مورد توافق بوده بار دیگر مورد گفتگو قرار گرفت.

وزیر کشور عراق همچنین درباره برپایی مواکب برای پذیرایی از زائران اربعین گفت: دولت در حال تلاش برای تامین اسکان مناسب برای زوار است. عتبه حسینیه (ع) هم یک مجتمع بزرگ را برای پذیرایی زوار تهیه کرده است. همه امکانات دولت عراق برای خدمت به زائران بسیج خواهد شد. با توجه به گرمای هوا، پیش‌بینی ما این است که زائران، بیشتر مسیر را در شب طی کنند.

همچنین در این نشست اعلام شد تردد از مرز‌ها برای ایرانیان ۲۴ ساعته خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید