ممنوعیت تبلیغ دارو در فضای مجازی؛ دارو ابزار تجاری نیست

محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو، با اشاره به گسترش تبلیغات غیرمجاز دارویی در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای، هشدار داد: تبلیغ داروها به هر شکل در فضای عمومی، بهویژه شبکههای اجتماعی، ممنوع است و تنها مرجع معتبر برای تجویز دارو، نسخه پزشک است.
او تأکید کرد: استفاده از چهرههای مشهور، کادر درمان یا هنرمندان برای تبلیغ دارو با هدف جلب اعتماد مردم، اقدامی نادرست و غیراخلاقی است. دارو یک کالای تجاری نیست و نباید منافع اقتصادی جایگزین سلامت مردم شود.
هاشمی یادآور شد که طبق مصوبات سازمان جهانی بهداشت، تبلیغ عمومی فرآوردههای دارویی در همه جا ممنوع است و مصرف دارو باید صرفاً با تأیید پزشک و سازمان غذا و دارو صورت گیرد.
وی همچنین نسبت به داروهای قاچاق هشدار داد و گفت: بسیاری از محصولاتی که در شبکههای غیررسمی تبلیغ میشوند، فاقد مجوز، تقلبی و حتی خطرناک هستند. از این رو، جامعه پزشکی و داروسازی کشور این نوع تبلیغات را فاقد اعتبار و تهدیدی برای سلامت عمومی میدانند.