معمای عجیب همسویی اصلاح طلبان و جبهه پایداری

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶
    کد خبر :360525

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: نمی‌شود عضو فراکسیون امید از اعتدال و اصولگرایی میانه رو عبور کند و به اصولگرایی تند از جنس پایداری ملحق شود.

به گزارش نامه نیوز، برخی معتقدند که امروز پایداری ها نقش پاسور را ایفا می کنند و پاس در عمق می دهند تا اصلاح طلبان ضربه نهایی را بزنند، برداشت و تصور آنها این است که در این تقسیم کار نتیجه ای حاصل می شود که دو طرف راضی خواهند بود. هم پایداری ها در محور تحرک جریان اصولگرا قرار می گیرند و آهنگ گفتمانی این جریان با دم و بازدم پایداری ها تنظیم می شود و هم اصلاح طلبان با حرکت های مستقل از جریان اعتدال، مرز متمایز و پررنگی را با دولت روحانی ترسیم می کنند. بر همین اساس با علی سبحانی فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

****

بعد از استیضاح وزرای کار و اقتصاد و سئوال از رئیس‌جمهور، این تحلیل در فضای رسانه‌ای شکل گرفته که اصلاح طلبان هماهنگی و نزدیکی دیدگاه با نمایندگان منتقد دولت به ویژه جبهه پایداری پیدا کردند، به نظر شما چرا جنس انتقادهای این دو سلیقه سیاسی یکی شده است؟

خیر. این طور نیست. به هر حال یکسری نمایندگان با توجه به اوضاع اقتصادی و مشکلات انتقاد می کنند تا پاسخی به مردم حوزه انتخابیه خود داده باشند، به عبارت بهتر با طرح سئوالات و استیضاح ها می خواهند با مردم همراهی کنند اما این مسئله درباره پایداری ها صدق نمی کند چون آنها هر مسئول اجرایی به مجلس بیاید غالبا آشکار یا پنهان رأی مخالف به او می دهند که نتیجه هر دو حالت رفتارشان یک نتیجه دارد. در مجموع این همسویی نانوشته است و از پیش تعیین شده نیست.

یعنی همسویی اصلاح طلبان و نمایندگان همسو با جبهه پایداری نانوشته است؟

نانوشته و ناخواسته است یعنی به گونه ای نیست که برنامه ریزی شده باشد.

گفته می شود «فراکسیون امید در حال ریزش اعضا است و این اعضا به سمت اصولگرایان تندرو مجلس جذب می شوند»، آیا این تحلیل درستی است؟

نمی‌شود عضو فراکسیون امید از اعتدال و اصولگرایی میانه رو عبور کند و به اصولگرایی تند از جنس پایداری ملحق شود بنابراین این تحلیل درستی نیست.

اصلاح‌طلبان در تعریف نسبت خود با دولت مرزگذاری کردند یا همچنان براساس نسبت سال های 92 و 96 با دولت آقای روحانی رفتار می کنند؟

اصلاح طلبان یک جاهایی انتقادهایی دارند ولی این طور نیست که خط و مرز خود را جدا کرده باشند و بخواهند از دولت عبور کنند.

یعنی اصلاح طلبان از دولت آقای روحانی عبور نکردند؟

خیر، من عبوری نمی بینم ولی اگر اصلاح طلبان یک جاهایی براساس اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه انتقاد می کنند، دلسوزانه است.

الان که شما در مجلس هستید این ریزش در فراکسیون امید را احساس می کنید یا خیر؟

من عضو فراکسیون امید هستم. شاید در بعضی اعضا بی تفاوتی ایجاد شده باشد اما این طور نیست که ریزش پیدا کرده باشند و بخواهند به یک سمت دیگری بروند خیر این وجود ندارد.

فراکسیون مستقلان نیز گویا دیگر آن نقش تعیین کنندگی و اثرگذار را در معادلات پارلمانی ندارد، واقعیتی که در نتیجه استیضاح وزرای کار و اقتصاد و سئوال از رئیس جمهور شاهدش بودیم؟

آنچه از فراکسیون ها می بینیم انتقاد به شرایط موجود است. لذا تصمیم گیری های آنها را در سئوالات و استیضاح ها نمی توان معیار قرار داد و بر این اساس محاسبه کرد چون الان با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، نمایندگان می خواهند به مردم حوزه انتخابیه خود پاسخ دهند و بر همین اساس تصمیم می گیرند و به معنای تصمیم سیاسی نیست. به عبارت دیگر در بزنگاه سیاسی قطعا اصلاح طلبان اعتدالیون با هم هستند و مشکل خاصی با هم ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید