معرفی همزن مکانیکی

    کد خبر :1057596

همزن‌های مکانیکی در آزمایشگاه‌های مختلف پزشکی و صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.اسامی دیگر این همزن‌ها؛ مخلوط کن آزمایشگاهی و میکسر آزمایشگاهی است که در موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود.

مشخصات دستگاه همزن مکانیکی آزمایشگاهی

همزن مکانیکی، در آزمایشگاه می‌تواند برای مدت طولانی روشن باشد و کار کند. با کارکرد دستگاه احتمال داغ کردن موتور وجود دارد اما میکسر‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که این گرما از طریق سیستم‌های خنک کننده دفع شوند. این ویژگی که در طراحی این تجهیز به کار گرفته شده کارایی آن را به طور قابل توجهی افزایش داده است. از قابلیت‌ها و ویژگی‌های طراحی این همزن آزمایشگاهی این است که کاربر برای برداشتن ظرفی که زیر پرّه قرار دارد نیازی به جابجایی دستگاه نداشته باشد و می‌تواند ظرف را تنها با آزاد کردن قفل پرّه، خارج کند.

جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با مواد شیمیایی، همزن مکانیکی به وبسایت رسمی شرکت پارس فراسو مراجعه فرمایید.

ویژگی‌ همزن‌های آزمایشگاهی

رنج سرعت همزن‌ها از 40 الی 1000 دور بر دقیقه می‌تواند متغیر باشد. حجم مخزن همزن مکانیکی متنوع است و معمولاً تا بیست لیتر ظرفیت دارند. تایمری که روی این دستگاه نصب شده از یک تا 99 دقیقه را برنامه ریزی می‌کند؛ در صورتی که بخواهید بیشتر از دستگاه استفاده کنید آن را روی گردش دائم قرار دهید. میکسر‌های مکانیکی معمولاً دو مدل حرکتی دارند که به صورت لرزشی و گردشی است. این تجهیز همچنین از خنک کننده‌های گاتیداری استفاده می‌کنند که سلامت کارکرد موتور را به خوبی تامین می‌کنند. از ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگر این دستگاه این است که می‌تواند تا حجم بیست لیتر از مخلوط یا محلول را در مدت کوتاهی به صورت یکنواخت مخلوط کند.

کاربرد‌های همزن مکانیکی

آزمایشگاه‌های شیمی، تولید انواع دارو‌های شیمیایی، صنایع بهداشتی آرایشی و رنگ سازی از جمله مواردی هستند که شیکر یا مخلوط کن مکانیکی در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همزن آزمایشگاهی کاربرد‌های زیادی دارد: از جمله مخلوط کردن معرف‌های متعدد یک آزمایش، رقیق کردن یک محلول یا ترکیب نمونه‌های آزمایشی مختلف با هم.

موارد کاربرد همزن مکانیکی

♦ افزایش سرعت واکنش

♦ مخلوط کردن مایعات با یکدیگر

♦ افزایش روند انتقال دما (در هر دو حالت گرم کردن یا خنک کردن)

♦ یکنواخت نگه داشتن مایعات در حین فرآیند هم زدن یا میکس شدن

نکات کلیدی در دستگاه همزن آزمایشگاهی

دقت بالا هنگام نصب همزن آزمایشگاهی اهمیت بسیاری دارد. عموماً این تجهیزات بر روی میز آزمایشگاهی یا میز جداگانه ای که برای آن طراحی شده قرار می‌گیرد. قبل از شروع کار مطمئن شوید پایه‌های میز تراز هستند و میز بر اثر تکان‌های دستگاه دچار لرزش و جابجایی نخواهد شد. این کار اگر به درستی صورت نگیرد ممکن است آسیب‌های زیادی به دستگاه و نمونه وارد شود. بهتر است هر بار از دستگاه استفاده می‌کنید از سفت بودن پایه‌ها و اتصال دستگاه به میز مطمئن شوید.

سعی کنید محور هدایت شونده به خوبی محکم شده باشد و مطمئن شوید پروانه به درستی درون همزن جای گرفته و قفل شده است. در نظر داشته باشید که قفل شدن پروانه در برخی دستگاه‌ها به صورت دستی انجام می‌شودپس هنگام جای دادن پروانه، داخل دستگاه دقت کافی را داشته باشید و سعی کنید آن را به صورت تراز و از مرکز وارد محور کنید در غیر این صورت ممکن است پراونه کج باشد و باعث ایجاد خطر و آسیب به ظرف و نمونه شوید در صورتی که فکر می‌کردید پروانه را به درستی قفل کرده‌اید.

دقت کنید پس از هر بار استفاده؛ پروانه و بخش اصلی که موتور درون آن قرار دارد؛ با پارچه نرم تمیز شود. میزان جمع شدن گرد و غبار در این ناحیه در کارکرد موتور همزن اثر منفی دارد. پروانه نیز باید هر بار تمیز شود تا در نهایت باعث آلودگی نمونه‌ها نشود.

در پایان

دستگاه همزن مکانیکی، یکی از تجهیزات پرکاربرد در آزمایشگاه‌های مختلف پزشکی و صنعتی است و برای هم زدن محلول‌ها و مخلوط‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قدرت و سرعت همزدن مختلفی دارند که برای کاربردهای متنوع آن‌ها را مناسب ساخته است. در این مقاله با همزن مکانیکی آشنا شدیم و کاربرد‌های آن را مرور کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید