معرفی انواع دندان مصنوعی

    کد خبر :1097353

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی از مواد اکریلیک (پلاستیکی) و فلزی ساخته شده و جایگزین دندان های از دست رفته فرد می شود. دندان های از دست رفته نه تنها می تواند باعث بروز مشکلات گفتاری شود؛ بلکه می‌تواند اعتماد به نفس فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دندان مصنوعی تکه ای ثابت، دندان مصنوعی ژله ای و سایر مدل های دندان های مصنوعی غالبا با قالب گیری از دهان و به صورت سفارشی ساخته می شوند. در ادامه انواع دندان مصنوعی را بررسی می کنیم:

دندان مصنوعی کامل

بیشتر افراد به دلیل کهولت سن و یا برخی بیماری ها بیشتر دندان های خود را از دست می دهند. اگر تقریبا تمام دندان ها از دست رفته باشد برای جایگزین کردن آن ها از پرتز دندان مصنوعی کامل استفاده می شود. این پروتزها یا متحرک هستند یا ثابت.

پروتزهای ثابت مثل دندان طبیعی ثابت هستند و قابل درآوردن و گذاشتن مداوم نیستند پروتز متحرک در ساعاتی از شبانه روز گذاشته می شود و معمولا شبها از دهان خارج می شود. هر کدام از این انواع می‌توانند برای جایگزینی یک یا چند دندان به کار روند یا حتی تمام دندانها را بازسازی کنند.

دندان مصنوعی متحرک

در حالت کلی، دو نوع دندان مصنوعی متحرک در دسترس است که شامل پروتز کامل و جزئی می شود. دندان های مصنوعی متحرک از نوع کامل، در میان انواع دندان مصنوعی هنگامی مورد استفاده واقع می شوند که فرد تمامی دندان ها را از دست داده باشد، در حالی که نوع جزئی، در مواقعی استفاده می شود که برخی از دندان ‌های طبیعی باقی مانده باشند.

دندان مصنوعی پروتزی است که به جای دندانهای طبیعی قرار می گیرد و تکیه گاه آن لثه و بافتها است. دو نوع دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و نیمه (پارسیل). دندان مصنوعی کامل زمانی استفاده می شود که همه دندانها کشیده یا افتاده باشند و دندان مصنوعی نیمه زمانی استفاده می شود که تعدادی از دندانها هنوز در جای خود قرار دارند.

به این پروتزها در اصطلاح دست دندان گفته می شود. یک ست کامل از دندان ها با پایه لثه ای که روی قوس فکی قرار میگیرند. آن ها کاملا متحرک هستند و خودتان می توانید هر زمان که بخواهید آن ها را بردارید و دوباره استفاده کنید. اگر تمام دندان های فک بالا را از دست داده باشید و هنوز در فک پایین دندان داشته باشید می توانید تنها برای فک بالا دندان متحرک سفارش دهید اینگونه شما تنها نیم دست دندان را دارید اما اگر در هر دو فک دندانی نداشته باشید شما یک دست کامل دندان مصنوعی فک بالا و پایین خوهید داشت.

 

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

با شنیدن کلمه ”پروتزهای مصنوعی” اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ آیا به مجموعه ای از دندانهای متحرک فکر می کنید که در صورت عدم استفاده در لیوان آب قرار می گیرد؟ این نوع از پروتزهای متحرک هنوز وجود دارند، اما این روزها یک جایگزین به مراتب بهتر وارد دنیای دنداپزشکی شده است که به آن “دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت” می گویند.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت، کاملا با بافت لثه های بیمار جوش خورده و همیشه در دهان شما ثابت باقی می ماند و نیازی به خارج کردن آن برای شست و شو نیست.

کسانی که دندان های خود را بخاطر مسائل مختلفی مانند عفونت دندان، عصب کشی، تصادف و … از دست داده اند می توانند از ایمپلنت های دندان نیز استفاده کنند. دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت برای بیمارانی که بافت لثه و استخوان آن ها از بین رفته است، گزینه ای ایده آل است.

استخوان یک بافت زنده است که برای حفظ حجم و تراکم خود به تحریک مداوم از سوی دندان ها نیاز دارد. وقتی دندان ها از بین می روند، استخوانی که قبلاً دندان ها را احاطه می کرده و از آنها پشتیبانی می کرده است، خرد می شود. اگر این مسئله درمان نشود و ادامه پیدا کند، ممکن است وضعیت دندان های مجاور نیز بدتر شده و دندان هایتان دیگر سالم و محکم نخواهند بود. متأسفانه، استفاده از پروتزهای متحرک در واقع این روند تخریب استخوان را تسریع می کند. اما کاشت دندان مصنوعی ثابت زوال استخوان و لثه را متوقف می کند.

 

دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای یا پروتز پارسیل در علم دندانپزشکی شناخته می شود و به متظور جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته قابل استفاده می باشد. همچنین می تواند مشکل عملکردی (جویدن و گاز گرفتن) و البته مشکل زیبایی (ظاهر) که از طریق یک یا چند دندان از دست رفته به خطر افتاده را حل نماید.

این نوع از لوازم دندانپزشکی به طور معمول شامل یک یا چند دندان مصنوعی می باشد که روی یک پایه فلزی یا پلاستیکی قرار می گیرد. پروتزهای جزئی متحرکی می باشند که احتیاج به تمیز نمودن منظم دارند. به گونه ای طراحی گردیده اند که همچون ایمپلنت دندان به عنوان یک وسیله ثابت در دهان شما قرار بگیرند و کارایی داشته باشند.

در صورتی که فرد دندان های خود را در نواحی مختلفی از دهان از دست داده باشد، پروتز پارسیل نمی تواند به گونه ای طراحی گردد که روی دندان های مجاور بسته گردد و تمام نواحی را ساپورت نماید.

انواع مختلف دندان مصنوعی تکی :

دندان مصنوعی تکه ای با پایه فلزی

دندان مصنوعی تکه ای اکریلیک

دندان مصنوعی تکه ای ژله ای

دندانسازی محمد باقر عرب مدائنی در شهر کرمان با بیش از 24 سال سابقه در خدمت شماست . خدمات ما شامل : تمیز و براق نمودن دندان های مصنوعی قدیمی ، رفع لقی و شکستگی انواع دندان مصنوعی ، ساخت از تک دندان تا دست دندان مصنوعی ، ساخت انواع دندان مصنوعی با مرغوبترین مواد خارجی و ایرانی می باشد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید