مشتریان نتفلیکس برای نخستین بار کاهش شدید پیدا کرد
نتفلیکس گزارش سه ماهه اول ۲۰۲۲ خود را منتشر کرده است. نتفلیکس پیشبینی کرده بود در این سه ماهه تعداد ۲.۵ میلیون مشترک جدید به مشتریان خود اضافه کند اما برعکس ۲۰۰ هزار مشترک از دست داده است. این عملکرد ضعیف باعث شده تا ارزش سهام این شرکت ۲۵ درصد افت کند.
بازتاب -رید هستینگ (Reed Hastings)، مدیرعامل نتفلیکس، گفته است که او شخصاً مخالف “تبلیغات زیاد” است و “سادگی اشتراک” را ترجیح میدهد. او همچنین گفته که به “انتخاب مشتریان” احترام میگذارد و شاید نتفلیکس بستههای ارزانتری را برای کاربران خود ارائه بکند.
آمار جالب دیگر اینکه نتفلیکس در سه ماهه سال گذشته توانسته بود ۴ میلیون کاربر جدید جذب کند اما در سه ماهه اول امسال فقط توانسته ۰.۵ میلیون کاربر جذب کند که این تعداد بدون در نظرگرفتن ۷۰۰ هزار مشترک روسی است که بهخاطر جنگ روسیه و اوکراین دسترسی خود را به این سرویس از دست دادهاند. این آمار، در طول تاریخ یک دهه اخیر نتفلیکس بیسابقه است.
یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد مشترکین نتفلیکس، مربوط به افزایش قیمتهای این پلتفرم در ماههای اخیر میشود. از طرف دیگر، نتفلیکس رقبای بسیار سرسختی مثل دیرنی و HBO Max دارد که طبیعتا بخشی از مشتریان جذب آنها خواهند شد.
در حالیکه همه سرویسهای استریم برای سه ماهه دوم ۲۰۲۲ رشد ملایمی را پیشبینی کردهاند، نتفلیکس پیشبینی کرده است که علیرغم بازگشت عناوینی مثل “Stranger Things” و “Ozark”، باز هم شاهد خروج ۲ میلیون مشترک دیگر از این سرویس خواهیم بود.
ارزش سهام نتفلیکس بعد از انتشار این گزارش با افت ۲۵ درصدی به ۴۰ میلیارد دلار رسید. برخی رقبای این شرکت نیز افت ارزش سهام را تجربه کردند: Roku حدود ۶ درصد، دیزنی ۵ درصد و وارنر برادرز ۳.۵ درصد. در هر حال، به نظر میرسد در ماههای آینده شاهد تحولات جالبی در حوزه سرویسهای استریم خواهیم بود.