مسیر انحرافی مدیران خودرو در تعیین قیمت محصولاتش/ بازار نزولی شد ولی مدیران خودرو میلی به کاهش قیمت ها ندارد
همزمان با سیر نزولی نرخ ارز طی هفته های اخیر، قیمت خودروهای خارجی افت چشمگیری را تجربه کرد و به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، قیمت ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافت. با این همه برخی شرکت های وارد کننده خودرو اقدامی برای کاهش قیمت ها صورت نمی دهند.
به گزارش «بازتاب»، علاوه بر افت قیمت دلار، عوامل دیگری همچون کاهش انتظارات تورمی، شنیدن زمزمه هایی درباره احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو و همچنین نتیجه انتخابات آمریکا در کوچک تر شدن حباب قیمت خودرو موثر بوده است.
در این میان کارشناسان بازار خودرو پیش بینی می کنند که قیمت ها طی هفته های آینده همچنان به روند نزولی خود ادامه دهند و در صورت تداوم مسیر کاهشی نرخ ارز و ریزش قیمت دلار به کمتر از 20 هزار تومان ، قیمت خودروهای خارجی دستکم تا ۴۰ درصد افت کند.
اما افت قیمت خودروهای خارجی در شرایطی است که طی ماه های گذشته و با جهش نرخ دلار، قیمت خودرو رشد افسارگسیخته ای داشت و همین موضوع موجب شد که در 4، 5 ماه گذشته، بازار خرید و فروش خودروهای خارجی و لوکس راکد شده و بنا بر اظهارات فعالان بازار، حجم معاملات به صفر نزدیک شود.
بی توجهی به سیگنال های بازار
در شرایطی که رصد بازار خودروهای داخلی و خارجی نشان از کاهش قابل ملاحظه قیمت ها دارد، نگاهی به قیمت برخی از خودرو های چینی مانند محصولات چری و مدیران خودرو، خلاف این موضوع را نشان می دهد.
رشد قیمت محصولات این شرکت، همواره جلوتر از افزایش نرخ ارز حرکت کرده و نسبت به سایر شرکت های خودروساز هم در بالا بردن قیمت، پیشگام بوده است اما هم اکنون که قیمت دلار روندی نزولی به خود گرفته و قیمت خودرو کاهشی شده است واکنش محسوسی نسبت به سیگنال های بازار خودرو نشان نمی دهد و حتی در برخی موارد شاهد افزایش قیمت خودروهای این شرکت طی روزهای اخیر هستیم.
در حال حاضر به دلیل استقبال نسبتا سرد مشتریان از بازار محصولات چینی، قیمت کارخانه ای محصولات این شرکت با قیمت کف بازار تفاوت فاحشی دارد و علی رغم این موضوع، مسئولان این شرکت حاضر به تعدیل قیمت های خود نیستند.
جدول افزایش قیمت محصولات چری در سال 99 (قیمت ها به تومان)
خودرو |
تیپ |
قیمت اردیبهشت |
قیمت تیر |
قیمت شهریور |
قیمت آبان |
آریزو 5 | TE | 307/900/000 | 400/000/000 | 500/300/000 | 625/000/000 |
آریزو 6 | IE | 452/500/000 | 550/000/000 | 697/300/000 | 872/000/000 |
تیگو 5 | IE | 395/300/000 | 513/000/000 | 641/500/000 | 750/000/000 |
تیگو 7 | IE | 520/900/000 | 640/000/000 | 810/300/000 | 990/000/000 |
x22 | AT exellent sport | 252/100/000 | 327/000/000 | 409/000/000 | 497/000/000 |
X33 | S sport | 294/600/000 | 370/000/000 | 458/300/000 | 562/000/000 |
X55 | AT exellent sport | 433/600/000 | 543/000/000 | 687/000/000 | 855/000/000 |
MVM315 | S exellent sport | 170/800/000 | عرضه نشد | 265/000/000 | 306/700/000 |
عملکرد شرکت مدیران خودرو
بررسی عملکرد شرکت مدیران خودرو نشان می دهد که این شرکت همواره در قیمت گذاری بالا برای محصولات خود پیشگام بوده و حتی در گزارش های پیشین سایت بازتاب هم به این موضوع اشاره شده که گاه قیمت خودروهای این شرکت دو برابر قیمت اصلی محصول چینی، در اختیار مشتری ایرانی قرار می گیرد.
نکته جالب این است که حتی پیگیری های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم برای رسیدگی به افزایش های بی حد و حصر قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو به جایی نرسیده است و این شرکت همچنان بی محابا بر سمند گرانفروشی می تازد.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند که افزایش مداوم قیمت های محصولات این شرکت، سیاست مدیران خودرو برای گرم کردن بازار تولیداتش است. گفته می شود در این نوع بازار گرمی، صدور بخشنامه جدید با قیمت بالا، باعث تشنگی بیشتر بازار شده و گرایش به خرید هیجانی از ترس افزایش قیمت دوباره را در بین مشتریان دو چندان می کند.
اما فارغ از همه دلایل این شرکت برای رشد غیر منطقی قیمت محصولاتش، نهادهای نظارتی باید در مقابل این گرانفروشی ها بایستند و به این بازار آشفته سر و سامانی بدهند.
یک لاستیک چری می ارزه به کل ارابه های مرگ وطنی.