مزایده چند بار تکرار می شود؟ (نحوه برگزاری مزایده)

    کد خبر :1010457

در فرایند مزایده، مزایده گزار در تلاش است تا کالا و محصولات خود را با بالاترین قیمت به فروش برساند. در مقابل، مزایده‌گر در پی آن است که کالا و محصولات مورد نیاز خود را با کمترین میزان قیمت از آن خود کند. از زمانی که سامانه ستاد راه اندازی شده است، مزایده‏ ها کاملا قانونی و زیر نظر مراجع ذی صلاح بدون هیچ گونه تخلفی برگزار می‏شوند. با وارد شدن به سایت مزایدات کشور، در مزایده ‏های مختلف شرکت و کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید.

انواع مزایده

مزایده ‎ها در انواع مختلف اجباری، اختیاری، خصوصی و عمومی برگزار می‌شوند. در مزایده اجباری این قانون است که اموال منقول یا غیرمنقول افراد حقیقی یا حقوقی را، به معرض فروش می‌گذارد. از مزایده‌های اجباری می‌توان به پرداخت مهریه و پرداخت بدهی اشاره کرد. صنعتگران، تولید کنندگان و کسانی که دچار ورشکستگی می‌شوند، طبق قانون اموال آن‌ها ضبط و در مزایده به نفع طلبکاران به فروش رسانده می‌شود. در خصوص مهریه نیز، اموال مرد توسط قانون توقیف و در مزایده به منظور پرداخت مهریه فروخته می‌شوند.

از دیگر مواردی که اموال فرد به مزایده گذاشته می‌شود، می‌توان به پرداخت حقوق شاکی اشاره کرد. اگر فردی به هر دلیلی دارای شاکی است و باید مبلغی را برای رضایت پرداخت کند، شاکی می‌تواند اموال او را برای مزایده معرفی کند.

مزایده اختیاری بیشتر توسط شرکت‌های خصوصی و یا دولتی برگزار می‌شود. این نوع شرکت‌ها به منظور فروش اموال خود، مزایده اختیاری را برگزار می‌کنند.

در مزایده عمومی هیچ محدودیتی برای شرکت کردن وجود ندارد. همه افراد متناسب با فعالیت و کسب و کاری که دارند می‌توانند در مزایده عمومی شرکت کنند.

در مقابل مزایده عمومی، مزایده خصوصی تنها برای افراد خاص برگزار می‌شود. معمولا این مزایده‌ها امنیتی و محرمانه هستند و برای فروش اموال به خصوصی، مزایده برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری مزایده

در ابتدا اموالی که باید در مزایده به فروش رسانده شوند، توسط کارشناس رسمی دادگستری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. کارشناس برای مال معرفی شده، یک مبلغ معینی را در نظر می‌گیرد. سپس از طریق آگهی در سایت‌های معتبر و روزنامه‌های کثیرالانتشار، زمان برگزاری مزایده به اطلاع عموم رسانده می‌شود. مزایده‌گران نیز با بررسی سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند، مزایده مورد نظر را در سامانه مزایده الکترونیکی دولت پیدا کرده و در زمان تعیین شده در مزایده شرکت کنند. در روز مزایده، مزایده گران باید مبلغ پیشنهادی خود را بالاتر از قیمت کارشناسی عنوان کنند. مزایده‌گری که بالاترین مبلغ را نسبت به مبلغ کارشناسی عنوان کند، برنده مزایده خواهد شد.

تکرار مزایده

زمانی که برنده مزایده مشخص می‌شود، باید ۱۰ درصد از مبلغ پیشنهادی را پرداخت و مابقی را طبق زمان تعیین شده واریز کند. اگر برنده ۱۰ درصد را پرداخت نکند، مزایده مجددا برگزار نمی‌شود، بلکه مال معرفی شده در مزایده، به خریدار دوم تعلق می‌گیرد.

اگر در مزایده اول، فردی در جلسه مزایده شرکت نکند، برای بار دوم جلسه مزایده تکرار می‌شود. تفاوت جلسه اول و دوم مزایده، در قیمت کارشناسی است. در جلسه دوم، مبلغ کارشناسی کمتر از جلسه اول خواهد بود. در جلسه دوم این امکان وجود دارد که مزایده‌گر به دلیل قیمت پایه کمتر، در مزایده شرکت و برنده شود.

اما اگر در جلسه دوم نیز کسی شرکت نکند، مال معرفی شده برای مزایده، به محکوم علیه واگذار می‌شود تا با فروش آن بدهی خود را وصول کند. راهکار بعدی این است که محکوم له، مال دیگری از محکوم علیه را برای مزایده معرفی کند. در برخی از مواقع، مال معرفی شده به محکوم له واگذار می‎شود تا بدهی خود را وصول کند. در برخی از موارد نیز در جلسه دوم، محکوم علیه به قیمت کارشناسی معترض است و مال دیگری را برای مزایده معرفی می‌کند.

سخن پایانی

زمانی که جلسات مزایده و مناقصه به طور قطعی مشخص می‌شوند، در سایت‌ها و روزنامه‌های مهم و پر فروش، فراخوان داده می‌شود. سایت ارتباط گستران هزاره، از سایت‌های معتبر و دقیق جهت اطلاع‌رسانی انواع مزایده‌ها و مناقصه‎ها است. با مراجعه به سایت ارتباط گستران هزاره، مزایده مورد نظر را انتخاب، اسناد آن را دانلود، تکمیل و ارسال کنید. در فراخوان‌هایی که در این سایت ارائه می‌شود، تمام جزئیات مزایده از جمله زمان و مکان برگزاری، قیمت پایه و شروط مزایده به طور جزئی و دقیق درج می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید