مرزبان: چرا یک رخوتی در تئاتر شهر هست؟
هادی مرزبان با اشاره به زمانی که تئاتر شهر یک الگوی تئاتری در کشور محسوب میشد، گفت: به نظر میرسد در این مجموعه هیچ ضابطهای برای اجرای نمایشها وجود ندارد و رابطه بر هر چیزی مقدم است.
این کارگردان که به تازگی نمایش «آهسته با گل سرخ» نوشته اکبر رادی را در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده بود، در گفتوگویی بیان کرد، دوست داشت این نمایش را در تئاتر شهر اجرا کند اما پیگیریهایش برای این کار و نیز اجرای «دکتر نون» به نتیجهای نرسید.
او گفت: زمانی تئاتر شهر یک الگوی تئاتری در کشور به حساب میآمد و این مجموعه عظمت و جایگاهی برای همه داشت و پیِسهایی در آنجا کار میشد که سرشان به تنشان میارزید، اما الان اگرچه خیلی خوشحالم از اینکه آقای دلخواه متن خوبی را در آنجا اجرا میکند (شاه لیر در سالن اصلی)، منتها نمیدانم چرا یک رخوتی در تئاتر شهر هست، در حالی که میبینیم دوستان زیادی در نوبت هستند ولی اتفاق خاصی هم نمیافتد.
مرزبان ادامه داد: من از اول سال گذشته پیگیر اجرا در تئاتر شهر بودم و حتی نامهنگاری هم کردم و قرار بود مهر و آبان امسال نمایشم را روی صحنه ببرم، البته به مدیریت قبلی (پیمان شریعتی) گفتم این زمانبندی قطعی و تاکید شود چون میدانستم او میرود و معلوم نیست برای این نوبت چه اتفاقی میافتد. وقتی هم مدیر جدید (سعید اسدی) آمد با اینکه از دوستان من است، خودم شخصا خواستم برای نوبت گرفتن در تئاتر شهر صحبت کنم اما نمیدانم این میز چیست که حتی باور نمیکردم روی دوستان تحصیلکرده من تاثیر بگذارد به طوریکه جواب تلفن مرا ندهند.
کارگردان نمایشهای «بنگاه تئاترال» و «تانگوی تخم مرغ داغ» گفت: بابت این ماجرا به آقای کرمی (مدیر کل هنرهای نمایشی) گله کردم، چون ای کاش جواب مرا میدادند و میگفتند اصلا کار تو را قبول نداریم و در تئاتر شهر به تو سالن نمیدهیم و همین شد که بعد از 40 سال کار کردن، عطایش را به لقایش بخشیدم.
او افزود: من برای هر دو نمایش «آهسته با گل سرخ» و «دکتر نون» در تئاتر شهر پیگیر بودم ولی به نتیجه نرسیدم و بعد هم گفتند قرار است سالن تعمیر شود. واقعیت این است که وقتی میخواهی در تئاتر شهر اجرا کنی حتما باید ارتباطی داشته باشی چون هیچ ضابطهای وجود ندارد. من حتی گفتم فقط زمان مشخص را برای اجرا اعلام کنید اما هیچ جوابی ندادند در حالی که کسی که پشت آن میز مینشیند باید جواب مرا بدهد.
مرزبان گفت: از وضعیت اجراها که بگذریم، اطراف تئاتر شهر هم به وضعی رسیده که یک خانواده با نگرانی از آنجا عبور میکند چون همه جور آدمی دیده میشود در صورتی که زمانی دیواری مجازی بود و حساب و کتابی داشت ولی الان همه چیز قاطی شده است.
او در آخر ابراز امیدواری کرد، «دکتر نون» را سال جدید به صحنه ببرد و البته با این نیت کار را جلو برده بود که آن را در تئاتر شهر اجرا کند.
به گزارش ایسنا، از ابتدای مهرماه امسال عملیات نوسازی و بهسازی سیستم ماشینری تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بهرغم اعلام اولویتهای دیگر، آغاز شد و بعد از آن خبری از ادامه کار برای تعمیر و بهسازی و تکمیل بازسازی بخشهای باقی مانده یا رسیدگی به برخی امور مهم مثل تکمیل سیستم اطفای حریق منتشر نشد.
همچنین در این چند ماه نمایشهایی در تالارهای نمایشی تئاتر شهر به صحنه رفته که آمار رسمی تماشاگران از تعداد بلیتهای زیاد از حد «مهمان»، رُکودی کم سابقه را در بهترین و مطرحترین مجموعه تئاتری کشور نشان میداد. این در حالی است که سعید اسدی حدود 6 ماه پس از انتصاب به عنوان مدیر تئاتر شهر هنوز برنامهها و سیاستهای خود را برای اجراهای این مجموعه اعلام نکرده و نشست خبریای که قرار بود در آن برنامههای خود را تشریح کند هم برگزار نشده است.
حال پس از اینکه چند سالن تئاتر شهر در اختیار جشنواره تئاتر مقاومت قرار داده شده بود، این مجموعه در کنار نمایش حدودا چهار ساعته «شاه لیر» به کارگردانی مسعود دلخواه در سالن اصلی، میزبان دو نمایش «خرده نان» نوشته لویی کالافرت و «مردی به نام دایک» هال ورثیهال و روبرت میدلمس در سالنهای سایه و قشقایی است تا جمع نمایشهای خارجی در آن تکمیل شود.