متروی شیراز به کجا رسید؟

    کد خبر :366880

شیراز یکی از 9 کلانشهر دارای مترو در کشور است که در حال حاضر از مجموع 6 خط، تنها یک خط آن راه‌اندازی شده است و به گفته سرپرست سازمان قطار شهری شیراز با تکمیل تمامی خطوط و در کنار آن استفاده از سیستم های حمل و نقلی دیگر مسافران بیشتری جابه‌جا خواهند شد.

حسن مرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده شش خط مترو برای شهر شیراز مصوب شده که طول خطوط جمعا ۹۰ کیلومتر است، اظهار کرد: طول خط یک ۲۴.۵ کیلومتر بوده و از ۲۰ ایستگاه، ۱۶ ایستگاه آن به بهره برداری رسیده است. چهار ایستگاه دیگر نیز در حال ساخت است که سه ایستگاه آن امسال و یک ایستگاه دیگر نیز سال‌ آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی ادامه داد: خط 2 متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر، ۱۳ ایستگاه دارد که ۲۰ درصد پروژه انجام و بخشی از تونل‌ها نیز احداث شده است و قصد داریم در سال ۱۴۰۰ بخشی از این خط را به بهره برداری برسانیم. البته اینکه چه مقدار از این خط به بهره برداری برسد، به تخصیص اعتبارات و وضعیت مالی پروژه بستگی دارد.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز اضافه کرد: خط ۳ به طول ۱۲ کیلومتردر حقیقت فاز غربی خط یک بوده و به نوعی ادامه دهنده خط یک است و امسال نیز کلنگ زنی آن انجام خواهد شد و طی پنج سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که شامل هشت ایستگاه است. همچنین مطالعات اولیه خطوط 4، 5 و 6 نیز در حال انجام است که مسیر نهایی و تعداد ایستگاه‌های آن مشخص شود اما اقدامات اجرایی این خطوط از سال ۹۹ به بعد آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خط یک متروی شیراز ظرفیت جابه جایی ۱۸ هزار نفر مسافر در هر ساعت و در هر جهت را دارد، گفت: ظرفیت جا به جایی مسافر توسط متروی شیراز بالاست اما باید تمامی خطوط تکمیل شوند تا مردم از مترو استفاده بیشتری کنند.وجود یک خط در یک شهر شهروندان کمتری را ترغیب به استفاده از آن می‌کند اما در حال حاضر مترو شیراز در روز بیش از ۵۰ هزار مسافر را جا به جا می‌کند که البته این مقدار به ظرفیت متروی شیراز نمی‌رسد یعنی ظرفیت مترو بیش از این بوده و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.به عبارت دیگر تمامی این خطوط بایستی کامل شوند و در کنار آنها نیز سیستم‌های حمل و نقلی دیگر باید یکدیگر کار کنند و همه شهر را پوشش دهند تا بتوانند مسافران بیشتری را جابجا کنند.

به گفته وی ، جابه‌جایی روزانه بیش از ۵۰ هزار مسافر مناسب است اما هنوز تا شرایط ایده‌ال فاصله داریم زیرا متروی شیراز جوان است. همچنین باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کاهش سرفاصله حرکت قطارها را نیز انجام دهیم و روزهای تعطیل نیز مترو را فعال نگه داریم که در این صورت شهروندان زیادی از مترو استفاده خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احداث خطوط مترو به بناهای تاریخی و قدیمی شهر شیراز آسیب نمی رساند، گفت: همه مطالعات لازم انجام شده و می‌توان مطمئن بود که خطوط مترو آسیبی به بناهای تاریخی و قدیمی شهر نمی‌رساند.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز در بخش دیگری از صحبت‌هایش به منابع اعتبارات متروی شیراز اشاره کرد و گفت:یکی از منابعی که هزینه ساخت مترو را تامین می‌کند اعتبارات دولتی است که تخصیص داده می‌شود. این اعتبارات دولتی امسال ۴۶ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد کاهش داده شده و قرار است حدود ۳۵ میلیارد تومان به متروی شیراز تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد:یکی دیگر از منابع تامین اعتبار فروش اوراق مشارکت بود که سال‌های قبل انجام شد و امسال هم قرار است این اوراق را به فروش برسانیم. همچنین شهرداری نیز یکی دیگر از منابع تامین اعتبارهای مترو است. شهرداری در حد امکاناتش به متروی شیراز پول تزریق می‌کند.از طرفی قرار است از صندوق ذخیره ارزی هم مبلغی به متروی شیراز اختصاص داده شود. در حقیقت همه این‌ها منابعی هستند که می‌توانیم از آنها برای توسعه متروی شیراز تامین اعتبار کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه فروش بلیت‌های مترو نمی تواند منبع درآمد بالایی برای مترو این شهر باشد اظهار کرد: در کشور بلیت سهم کمی از هزینه‌های جاری بهره برداری را تامین می‌کند یا به عبارت دیگر کمتر از یک سوم. البته در بعضی شهرها نیز ممکن است تا یک پنجم و کمتر نیز برسد بنابراین فروش بلیت سهم ناچیزی از هزینه‌های جاری را می پردازد و هیچ کمکی به هزینه‌های ساخت و توسعه مترو نمی‌کند.همچنین قرار است بخشی ازیارانه بلیت توسط دولت و بخش دیگر نیز توسط شهرداری پرداخت شود که دولت در این زمینه پرداختی نداشته اما شهرداری تقریبا همه یارانه بلیت را در سال گذشته پرداخت کرده است.

به بیش از ۲۰۰ واگن یا ۴۰ رام قطار برای کاهش سر فاصله قطارها نیاز داریم

وی در ادامه صحبت‌هایش اصلی ترین مشکل متروی شیراز را تامین اعتبارات لازم و تخصیص به موقع این اعتبارات دانست وگفت:مشکلاتی هم در رابطه به کمبود واگن داریم در حال حاضر۱۳ رام قطار و ۶۵ واگن وجود دارد که با این ۱۳ رام قطار توانستیم فاصله قطارها را به ربع ساعت برسانیم.اما برای رسیدن به اعداد پیش بینی شده به بیش از ۲۰۰ واگن یا ۴۰ رام قطار نیاز داریم که در فواصل سه دقیقه‌ای جابجایی مسافر را انجام دهند از طرفی دولت تامین واگن را پذیرفته است و انتظار داریم که این واگن‌ها را به مرور در اختیار متروی شیراز قرار دهد تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم .

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: این ۴۰ رام تنها برای خط یک کافی است که از این ۴۰ رام تنها ۱۳ رام تهیه شده است وطبق قراردادی که با وزارت کشور بسته‌ایم قرار است تا پایان امسال چهار رام دیگر تحویل متروی شیراز داده شود و در آینده نیز قرارداد دیگری با وزارت کشور خواهیم بست که ۴۰ رام دیگر نیز در آن قرارداد در نظر گرفته شده است.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه هرکدام از مدهای حمل و نقلی دارای مزایا و معایبی هستند، اظهار کرد: اگرچه تراموا هزینه ساخت کمتری دارد و ارزانتر است اما گاهی اوقات با ترافیک شهری درگیر می‌شود. با این وجود اما برای راه‌اندازی تراموا در شیراز مطالعاتی انجام داده‌ایم و سال گذشته مسیری را مشخص کردیم که مسیر تراموا را احداث کنیم اما به دلیل مشکلات فنی و اجرایی عملی نشد.که در حال بررسی هستیم تا در هر نقطه‌ای که تراموا از نظر ترافیکی و فنی مشکلی نداشته باشد این طرح را اجرایی کنیم.

وی افزود: خطوط متروی یک و دو یا اکثر نقاط شهر شیراز از جمله حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن و مجموعه زندیه را پوشش می‌دهد و یا از مجاروت آنها می‌گذرد که البته تراموا هم می‌تواند در کنار آن به جذب توریست کمک کند.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز در پایان صحبت‌هایش افزود:به دلیل اینکه اتوبوسرانی در شهر قدیمی‌ترین مد حمل و نقلی بوده و دسترسی آن نیز به همه جای شهر امکان پذیرتر است ، مردم هم از آن بیشتر استفاده می‌کنند اما با توجه به جوان بودن صنعت مترو در شهر شیراز تعداد استفاده کنندگان در حال افزایش است و امیدواریم در آینده با تکمیل خطوط مترو استفاده مردم از مترو نیز به مراتب بیشتر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید