لغو محدودیت های کرونایی سفرهای جاده ای، ریلی و هوایی تکذیب شد
اگرچه بر اساس آمار اعلامی، تعداد تلفات مبتلایان به کرونا کاهش چشمگیری داشته است، اما محدودیت های پذیرش مسافر در هواپیما، قطار و اتوبوس همچنان پابرجاست.
در پی کاهش تلفات مبتلایان به ، انجمنهای شرکتهای هواپیمایی و ریلی و فعالان حمل و نقل عمومی جادهای خواهان لغو محدودیتهای پذیرش مسافران بودهاند.
در حال حاضر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه باکرونا ، شرکتهای هواپیمایی میتوانند تا سقف ۶۰ و ریلی و جادهای تا ۵۰ درصد ظرفیت خود اقدام به فروش بلیت کنند.
این اتفاقاً فشار مالی زیادی به مالکان وسایل حمل و نقل عمومی جادهای و فعالان صنایع حمل و نقل ریلی و هوایی وارد کرده است.
اخیراً انجمن شرکتهای هواپیمایی در نامهای به رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با ، خواهان لغو مصوبه این ستاد و امکان پذیرش مسافر با تمام ظرفیت در پروازهای داخلی شدهاند.
به گفته یونس دقیق کیا رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی، یاتا (انجمن جهانی شرکتهای هواپیمایی)، کمترین میزان ابتلاء به کرونا در یک سال گذشته به سفرهای هوایی متعلق میداند و توصیهای برای کاهش تعداد مسافران نداشته است.
وی میگوید: شرکتهای هواپیمایی خارجی به راحتی در خاک ما و در فرودگاه امام خمینی (ره) با تمام ظرفیت اقدام به مسافرگیری میکنند ولی شرکتهای هواپیمایی ایرانی اگر یک نفر بیشتر از ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز داخلی، مسافر سوار کنند، جریمه میشوند.
همچنین پیش از این نیز سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در شهریور ماه امسال و در گفت وگو با ، از مذاکره و درخواست این شرکت با ستاد ملی مبارزه با کرونا برای سقف ۵۰ درصد مسافرگیری شرکتهای ریلی خبر داده بود.
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در آذر ماه امسال از تعداد مسافران حمل و نقل عمومی جادهای در پی اعمال محدودیتهای اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داده بود.
معاون وزیر راه: دو مرتبه درخواست محدودیت سفرهای ریلی داشتیم اما موافقت نشد
سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: لغو محدودیت سقف پذیرش مسافر در قطارها صحت ندارد و قرار نیست این محدودیتها برداشته شود.
وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست شرکتهای ریلی برای افزایش ظرفیت فروش بلیت قطار موافقت نکرده است.
لغو محدودیت ۵۰ درصدی سفرهای ریلی تکذیب شد
رسولی تصریح کرد: دو مرتبه درخواست لغو محدودیت پذیرش مسافران قطار را ارائه دادیم ولی پس از بررسیها، موافقت نکردند ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ بنابراین خبر لغو سقف ۵۰ درصدی پذیرش مسافران قطارها تا یکی دو هفته آینده، صحت ندارد.
ماجرای مشکل کمبود لکوموتیو چیست؟
معاون وزیر راه درباره اظهار نظر برخی شرکتهای ریلی که میگویند مالکان دیزلها از ارائه لکوموتیوهای خود به شرکت راه آهن به دلیل بدهی این شرکتها به آنها و درنتیجه کاهش سفرهای ریلی، گفت: این موضوع صحت ندارد؛ راه آهن مالک همه دیزلهای بخش مسافری است و در بخش باری از مالکان لکوموتیو، دیزل اجاره میکند.
وی تأکید کرد: ممکن است کمبود دیزل پیش بیاید؛ اما به خاطر بدهی به مالک لکوموتیو نیست؛ ما خودمان مالک لکوموتیوها هستیم. کمبود دیزل ممکن است به دلیل کمبود قطعات چرخ و محور یا برخی قطعات دیگر در پی تحریمها باشد.
رسولی بیان کرد: پروتکلهای وزارت بهداشت را به طور کامل رعایت میکنیم ضمن اینکه با هماهنگی خود شرکتهای ریلی اگر در مسیری مسافر و تقاضای سفر کم باشد، قطارها را دو تا یکی میکنند.
مدیرعامل راه آهن یادآور شد: در حال حاضر دیزل گراند و زمین گیر داریم ولی این موضوع همیشه در تمام دنیا دیده میشود در ایران نیز زمین گیر شدن دیزلها به دلیل تحریمها و مشکل در واردات قطعات ضروری است به همین دلیل موضوع نهضت تولید داخل چرخ و محورهای بخش ریلی را راه اندازی کرده ایم تا از واردات این قطعات حیاتی بی نیاز شویم.
معاون سازمان هواپیمایی: مصوبه پذیرش ۶۰ درصد ظرفیت همچنان پابرجاست
ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره درخواست لغو محدودیتهای پذیرش مسافران هوایی از سوی شرکتهای هواپیمایی، اظهار داشت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم؛ در زمان بحران، ستادهای بحران تصمیم گیرنده هستند؛ در حال حاضر نیز حرف اول و آخر را ستاد ملی مقابله با کرونا میزند.
وی ادامه داد: ما هم به وزرای راه و بهداشت و هم ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست خود را ارائه دادهایم؛ اما فعلاً تصمیم بر این است که سقف پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت رعایت شود.
مدیرکل مسافری راهداری: رانندگان اتوبوسها پروتکلها را رعایت میکنند
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره امکان لغو محدودیتهای پذیرش مسافران اتوبوس در سفرهای جادهای گفت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. فعلاً محدودیتها پابرجا هستند تا ستاد مذکور، تصمیم جدیدی اتخاذ کند.
وی ادامه داد: علی رغم کاهش تلفات ناشی از شیوع کرونا، هیچ جا توصیه نشده که فاصله گذاری اجتماعی برداشته شود.
رانندگان مایلند محدودیت پذیرش مسافر لغو شود
باقرجوان درباره درخواست شرکتهای حمل و نقل مسافر از سازمان راهداری بابت لغو محدودیت پذیرش مسافر اظهار داشت: ما درخواست مکتوب از سوی شرکتهای اتوبوسرانی جادهای نداشتهایم اما مالکان اتوبوسها و مدیران این شرکتها مایلند تا بتوانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند؛ اما اگر بخواهند با تمام ظرفیت تردد کنند، قطعاً سلامت عمومی به مخاطره خواهد افتاد.
وی با تأکید بر کاهش بیش از ۴۰ درصدی مسافران بخش حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: آمار و ارقام نشان میدهد مردم صرفاً برای سفرهای ناگزیر خود برنامه ریزی دارند و به همین دلیل با کاهش تعداد سفر و همچنین تعداد مسافر مواجهیم که از نظر کسب و کارهای مرتبط با بخش حمل و نقل، این کاهش مسافر بسیار نگران کننده است اما امیدواریم با پایان این بیماری، با افزایش تقاضای سفر با بخش حمل و نقل عمومی روبه رو شویم.
با رانندگان اتوبوس که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد جدی و قاطع میکنیم
این مقام مسئول در سازمان راهداری با تأکید بر اینکه محدودیتهای ابلاغ شده به رانندگان، به دقت در حال اجراست و همکاری خوبی با سازمان راهداری و وزارت بهداشت دارند، گفت: اگر تعداد محدودی از رانندگان رعایت نکنند، در مرحله اول با نگاه ارشادی و در مرحله بعدی و در صورت تکرار، با برخورد قاطع و جدی سازمان راهداری مواجه خواهند شد.
پرونده وام کرونایی رانندگان اتوبوس بسته شد
باقرجوان درباره دریافت تسهیلات ۶ میلیون تومانی کرونایی به رانندگان یادآور شد: پرونده وام ۶ میلیون تومانی کرونایی به طور کامل بسته شده است.
ممکن است تعداد محدودی هم نگرفته باشند؛ تا کون ۹۶ درصد رانندگان حمل و نقل جادهای، وام کرونایی ۶ میلیون تومانی را دریافت کرده اند آنهایی هم که نگرفته اند، یا خودشان تمایلی نداشته اند یا در مباحث بانکی نتوانسته مدارک خود را تکمیل کنند.
مدیرکل مسافری راهداری افزود: رانندگانی که وام کرونایی نگرفته اند، میتوانند به ادارات کل راهداری استانها یا ادارت کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراکز استان، درخواست خود را ارائه دهند تا پس از جمع بندی، بررسی کنیم آن دسته از افرادی که دریافت نکرده اند، چه اقدامی میتوان برای آنها انجام داد.
منبع: مهر